۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ناحیه نوآوری زاهدان زنجیره اتصال دانشگاهیان به بازار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ناحیه نوآوری زاهدان زنجیره اتصال دانشگاهیان به بازار

زاهدان- فضای علمی سیستان و بلوچستان با وجود دانشگاه های معتبر به خوبی توسعه پیدا کرده و با شروع فعالیت های ترویجی و توسعه فناورانه پارک علم و فناوری استان، پل ارتباطی خوبی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها با بازار کار ایجاد شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چالش فعالیت های کسب و کارهای سنتی با بازدهی و ضریب ارزش افزوده پایین در سیستان و بلوچستان از یک سو و فرآیندهای نوظهور فناوری و تاثیرگذاری این فناوری ها در کسب و کارها از سوی دیگر، لزوم ایجاد فضاها و سیستم های متفاوت و متناسب با توسعه کسب و کارهای نوآورانه در سیستان و بلوچستان را نمایان می کند.

در همین راستا مدیر کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان با هدف توسعه توانایی های کارآفرینی نیروهای نخبه و مستعد در بعد منطقه ای و ملی و همچنین توسعه اقتصاد پایدار از طریق ایجاد و حمایت شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان تاسیس شده است تا بدینوسیله بتواند زمینه ای برای بروز استعدادها و شایستگی‌های دانشگاهیان، نخبگان و کارآفرینان فراهم آورد و یک الگوی ملی را در زمینه‌ توسعه‌ پایدار و ارزش‌آفرینی ارائه کند.

فرید شاهمرادی افزود: از ابتدای شکل گیری تاکنون سیاست های پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان بر عملکرد و سطح ایده های فناورانه و نوآورانه شرکت ها تاثیر بسزایی داشته و پنج مرکز رشد واحدهای فناور، سه مرکز نوآوری، سه شتاب دهنده تخصصی، یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و تعدادی آزمایشگاه و دپارتمان تخصصی در پارک علم و فناوری استان بستر مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کارهای فناورانه را فراهم آورده است که تاکنون ۱۵۰ واحد فناور، نوآور و استارتاپ در همین بستر و با استفاده از مدل های حمایتی پارک شکل گرفته و توسعه یافته اند.

به گفته وی این ظرفیت و پتانسیل اشاره شده که با در نظر گرفتن مدت زمان محدود شکل گیری پارک علم و فناوری، با این سرعت و گستره ایجاد شده نشان از پتانسیل بالا و استعدادهای کشف نشده جوانان، دانشجویان و دانش آموختگان سیستان و بلوچستان دارد که ما را بر آن می دارد بسترسازی بهینه تر و شیوه های ارتباطی بهتری بین دانش، دانش آموختگان، دانشجویان و نیازهای بازار و صنعت را فراهم آوریم که یکی از بهترین راهکارها در این راستا ایجاد بسترهای مناسبی در قالب «ناحیه نوآوری» است، لذا جهت اجرای برنامه های راهبردی و ارتباط بین اجزای مختلف زیست بوم نوآوری، ایجاد ناحیه نوآوری در اولویت بوده که در این راستا اقدامات لازم اولیه نیز در خصوص توسعه فیزیکی، شبکه ای و اقتصادی ناحیه نوآوری، به منظور تکمیل اکوسیستم نوآوری و فناوری استان با هدف اشتغال زایی از بستر دانش و نوآوری و «خلق ارزش مشترک» طراحی و برنامه ریزی شده است.

این کارشناس فناوری های خلاق تاکید کرد: ناحیه نوآوری، جغرافیای جدیدی از توسعه اقتصادی یا به عبارتی یک زیست‌بوم نوآوری مبتنی ‌بر مکان جعفرافیایی است که عموما در اطراف دانشگاه ها شکل می گیرند. در ناحیه نوآوری مجموعه‌ای از بازیگران فعالیت می‌کنند که هرکدام در مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارها (از لحظه خلق ایده جدید تا ایجاد و رشد کسب‌وکار) دخیل هستند و برای «خلق ارزش مشترک» متناسب با مأموریت، توانمندی یا شایستگی‌محوری خود به ایفای نقش می‌پردازند. نقش‌های منحصربه‌فرد هر یک از بازیگران و هم‌افزایی و روابط متقابل میان آنها موجب ایجاد فضایی پویا و مستعد برای شکوفایی کسب‌وکارهای نوآور در ناحیه نوآوری می‌شود.

وی ادامه داد: نواحی نوآوری پدیده‌ای نوظهور در سراسر دنیا به‌حساب می‌آیند و معمولا دانشگاه‌های بزرگ و برتر در جهان از نواحی نوآور به‌عنوان مناطقی برای برقراری تعامل بین ایده و فضا که بتوانند بیشترین ظرفیت کارآفرینی را ایجاد کنند، استفاده می‌کنند و نقش پارک های علم و فناوری در این راستا، تسهیل گری و ایجاد تعاملی سازنده بین بدنه‌ علمی دانشگاه، بازیگران زیست‌بوم نوآوری و بخش خصوصی است.

شاهمرادی بیان کرد: نواحی نوآوری شامل طیف وسیعی از ویژگی ها و دارایی های متمایز هستند که در سه موضوع اقتصادی، فیزیکی و شبکه ای قابل دسته بندی هستند، دارایی های اقتصادی بنگاه ها، مؤسسات و سازمان هایی که محیطی غنی از نوآوری را هدایت، پرورش یا پشتیبانی می کنند. دارایی های فیزیکی، فضاهای عمومی و خصوصی (ساختمان ها، پارک ها، خیابان ها و سایر زیرساخت ها) برای تحریک سطوح جدید و بالاتر ارتباطات، همکاری و نوآوری طراحی و سازماندهی شده است و دارایی های شبکه ای که روابط بین نقش آفرینان (افراد، بنگاه‌ها و موسسات) که توانایی تولید و یا سرعت بخشیدن به پیشرفت ایده ها را دارند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه موفق خارجی ناحیه نوآوری بارسلون اولین مدل ناحیه نوآوری است که به طور کامل توسط سیاست گذاران اجرا شده و از آن زمان، به عنوان بهترین نمونه برای سایر نواحی نوآوری جهان نام برده می شود. ناحیه نوآوری بارسلون در سال ۲۰۰۰ توسط شورای شهر بارسلون به تصویب رسید و با هدف تبدیل ۲۰۰ هکتار از نواحی صنعتی مرکز شهر بارسلون به نواحی نوآور و مولد، شکل گرفت.

مدیر نوآوری پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان گفت: ناحیه نوآوری «شریف» نمونه داخلی ناحیه نوآوری است که در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف به مساحت ۲۵۰هکتار، شکل گرفته و موجب شتاب بخشی به روند شکل گیری و رشد کمی و کیفی شرکت های نوآور در این ناحیه شده است. شکل گیری این ناحیه به شکل ارگانیک بوده بر خلاف ناحیه نوآوری بارسلون که با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته بود و می توان مشابه این ناحیه را در ناحیه نوآوری اطراف دانشگاه (MIT) نیز مشاهده کرد.

وی ادامه داد: فضای علمی استان سیستان و بلوچستان با وجود دانشگاه های معتبر در شمال، جنوب و مرکز استان به خوبی توسعه پیدا کرده و با شروع فعالیت های ترویجی و توسعه ی فناورانه پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، پل ارتباطی خوبی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها با بازار کار ایجاد شد که با شکل گیری مجموعه های مرتبط با این نهاد، زمینه ایجاد کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه بیش از پیش فراهم شد.

شاهمرادی بیان کرد: ناحیه نوآوری زاهدان به عنوان پلتفرم کسب و کارهای نوین در استان، در کریدور دانشگاهی این شهرستان که از دانشگاه علوم پزشکی به دانشگاه سیستان و بلوچستان ختم می شود، برنامه ریزی شده است که این امر همکاری همه جانبه استانداری سیستان و بلوچستان، شهرداری، پارک علم و فناوری استان، دستگاه های اجرایی نهادهای حمایتی و مراکز تحقیقاتی مرتبط و دانشگاه های واقع در این کریدور را می طلبد.

به گفته وی دانشگاه های واقع در این کریدور، از جمله بازیگران اصلی زیست بوم هستند که از طریق مراکز رشد، نقش شتابدهی به روند شکل گیری و رشد کمی و کیفی واحدهای فناور و نوآور را به عهده خواهند داشت و صندوق های سرمایه گذاری، شتاب دهنده ها و واحدهای فناور/ نوآور نیز از جمله دارایی های اقتصادی ناحیه نوآوری محسوب می شود که تسهیل گری و ایجاد روابط سازنده بین تمامی این عوامل و همچنین دانشگاه ها نقش اصلی پارک علم و فناوری است.

کد خبر: ۷۶٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha