۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
بازی جدید سناتورهای آمریکایی برای مانع‌تراشی در رفع تحریم‌های ایران
بازار بررسی کرد؛

بازی جدید سناتورهای آمریکایی برای مانع‌تراشی در رفع تحریم‌های ایران

سناتورهای آمریکایی طرحی را در دستور کار دارند که در صورت تصویب آن، واشنگتن نوعی بازی بوروکراتیک جهت لغو تحریمهای ایران را شروع خواهد کرد.

جواد حیران نیا؛ بازار: نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار نظرخواهی از نهاد قانونگذار از سوی دولت آمریکا در هر گونه اقدام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

یک قانونگذار عضو کمیته‌های امور بانکداری و روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده که خواستار نقش‌آفرینی کنگره در هر گونه اقدام احتمالی از سوی دولت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

این طرح که عنوان «قانون بررسی تخفیف تحریم‌های ایران» برای آن انتخاب شده توسط سناتور جمهوری‌خواه «بیل هاگرتی» تدوین و ارائه شده است.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی گزارش داده این طرح در حال حاضر از حمایت ۲۰ سناتور برخوردار است.

طرح مذکور جدیدترین تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای مانع‌تراشی در بازگشت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به توافق هسته ای برجام است.

چند روز پیش هم گزارش شد بیش از ۴۰ سناتور آمریکایی در قطعنامه‌ای خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند.

کاخ سفید هم اعلام کرده بود که آمریکا از گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران استقبال می‌کند اما حاضر نیست گام‌هایی در جهت کاهش تحریم‌ها بردارد.

شب گذشته هم «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تلویحاً اشاره کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که بایدن در کمپینهای انتخاباتی و در انتقاد از سیاست فشار حداکثری آمریکا صحبت از بازگشت به برجام کرده بود. چرا که به اعتقاد او سیاست فشار حداکثری هیچ اثری بر ایران نداشته و باعث شده برنامه هسته ای ایران پیشرفت بیشتری داشته باشد.

استناد آنها به سطح غنی سازی ایران و میزان ذخائر اورانیوم غنی شده ایران است.

در مقابل ایران نیز اعلام کرده تا آثار عملی رفع تحریمها را مشاهده نکند از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی نمی کند.

متعاقب اعلام و درخواست ظریف برای ایفای نقش اروپا در زمینه احیای برجام، اروپا از آمریکا دعوت کرده تا در نشست غیر رسمی برجام حضور داشته باشد؛ دعوتی که با پاسخ مثبت آمریکا نیز همراه بوده است.

ایران اعلام کرده حضور در این نشست را بررسی خواهد کرد و تاکنون جواب قطعی برای حضور نداده است.

به اعتقاد کارشناسان حضور دولت آمریکا در این نشست به این منظور است تا توپ را در زمین ایران بیندازد و اعلام کند که حاضر به احیای توافق هسته ای ایران است و در صورت مخالفت ایران نوعی اجماع علیه ایران ایجاد کند.

طرح سناتورهای آمریکایی در صورتی که محقق شود در عمل اختیار بایدن برای کاهش تحریمهای ایران را با پیچدگی هایی همراه خواهد کرد. بر فرض که بایدن بخواهد تحریمی را لغو کند و سنا مخالفت کند در این صورت به صورت فرمان اجرایی قادر خواهد بود آنها را لغو کند. این موضوع از این جهت خطرناک است که ضمانت قانونی کنگره آمریکا را نخواهد داشت.

از سوی دیگر برخی تحریمهای هسته ای ایران در دوره ترامپ از ذیل برچسب هسته ای خارج شده و ذیل عناوینی چون مقابله با تروریسم یا سلاحهای کشتار جمعی و حقوق بشر قرار گرفته است که رفع آنها مستلزم بررسی این مسائل در مذاکرات با ایران است.

بر همین اساس ایران اعلام کرده کلیه تحریمهای اعمالی ترامپ باید لغو شود.

در همین خصوص«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

در واقع ایران اعلام کرده پیچیدگی ها و بازی بوروکراتیک آمریکا در این زمینه را قبول نخواهد کرد و باید تمام تحریمهای اعمالی از سوی ترامپ تحت هر عنوان و برچسبی باید لغو شود.

از سوی دیگر آمریکا در تلاش است تا در نشست فردا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اجماعی علیه برنامه هسته ای ایران ایجاد کند تا بتواند به عنوان اهرم فشار جهت فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت از آن بهره ببرد.

این در حالی است که ایران نیز اعلام کرده آگر آمریکا بخواهد در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامی علیه ایران انجام دهد توافق اخیر با آژانس را لغو خواهد کرد.

در هر صورت دولت بایدن در تلاش است تا علاوه بر بازی های بوروکراتیک در درون ساختار سیاسی آمریکا با اجماع سازی نیز فشار بر ایران را در عین طرح دیپلماسی به پیش ببرد.

کد خبر: ۷۶٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha