۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
افرادی در دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره میبرند
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

افرادی در دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره میبرند

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره چرایی تاکید دولت نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی دو دلیل را مطرح کرد.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری با اشاره به اینکه همتی در سخنان اخیر خود مسئله‌ای بدیهی را مطرح کرده اظهار کرد: این یک اصل بدیهی است که نه تنها نرخ ارز بلکه نرخ همه کالا و خدمات در بخش خصوصی سالم، توسط بازار تعیین شود.

وی کالاهای مستثنی از این ضابطه را مختص آن دسته‌ای از کالاها دانست که در آن انحصار وجود دارد و گفت: آنجایی که دولت یا بانک مرکزی دخالت می‌کنند و نرخی جدا از بازار تعیین می‌شود، ارز را دچار نظام دو نرخی یا چند نرخی می‌نماید.

مظاهری ارز ۴۲۰۰ را که با رای گیری دولت تعیین شد، یکی از مصادیق این دخالت در بازار دانست و افزود: فساد و ضایع شدن‌مال و اموال از عواقب این اقدام بود.

وی با بیان اینکه هر عدد تعیینی برای ارز مصداقی از فسادزایی در بازار خواهد بود، خاطرنشان کرد: این بدان معنا نیست که دولت نمی‌تواند هیچ نقشی در تعیین بازار داشته باشد، بلکه دولت با سیاست‌های اقتصادی می‌تواند بازار را در رسیدن به نرخ تعادلی کمک دهد.

مظاهری انتشار و چاپ پول را از جمله این سیاست‌ها دانست و یادآور شد: اگر دولت با سیاست‌های بخردانه از رشد پول جلوگیری کند، طبیعی است که نرخ بازار ارز کمتر رشد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر رشد تولید و خدمات هم با این روند هم راستا شود طبیعتا نرخ کالا نیز کاهش می‌یابد.

مظاهری گفت: در خوش‌بینانه ترین تصور باید گفت که دولت گوش خود را بسته و تاکید اقتصاددانان را مبنی بر اشتباه بودن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی‌شنود.

وی ادامه داد: حالت بدبینانه هم اینست که تعدادی در دولت گوش خود را بسته‌اند و از چنین مکانیزم‌هایی بهره می‌گیرند.

مظاهری تصریح کرد: متاسفانه دولت برای ادامه این خطا، بر سر مردم منت می‌گذارد؛ آن هم مردمی که درآمدی ثابت یا اندک دارند در حالیکه تجربه نشان داده سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب مردم نرفته است.

وی افزود: سود ارز ۴۲۰۰ به جیب آن‌هایی رفت که با دولت سلام و علیکی داشتند و توانستند چند میلیون دلار سهمیه ارزی بگیرند.

مظاهری گفت: این سوالی است که رسانه ملی باید از شخص آقای روحانی بپرسد. البته نه در جلسه هیئت دولت که همه با فاصله ۵ متری از او نشسته‌اند.

وی در عین حال گفت: تا جایی که بنده شناخت دارم اقتصاددان‌ترین اعضای کابینه آقایان همتی و دژپسند هستند و دولت حداقل باید نظر این دو را رعایت کند.

مظاهری ادامه داد: آقای نوبخت دوست و همکلاسی بنده بوده ولی اقتصاددان نیست؛ یک واحد درس اقتصاد در دانشگاه نخوانده و ادعایی هم در این رابطه ندارد.

وی همچنین نسبت به همراهی مجلس با دولت در راستای توجه به تاکید رهبری مبنی بر دو صدایی نشدن‌ نظام، ابراز خوشنودی کرد و گفت: به آقای قالیباف و دوستان مجلس توصیه می‌کنم که اصول را فدا نکنند و ضمن همراهی با دولت در بستن جداول و روش و منش بودجه ریزی سازمان‌ها، اصولی چون ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر داشته باشند.

کد خبر: ۷۶٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha