۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کمبود مواد اولیه تا تسهیلات حمایتی؛ قزوین نیازمند شهرک صنعتی خودرو است
بازار گزارش می دهد؛

کمبود مواد اولیه تا تسهیلات حمایتی؛ قزوین نیازمند شهرک صنعتی خودرو است

قزوین- کمبود مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلاتی است که تولیدکنندگان قزوینی با آن سر و کار دارند که به گفته کارشناسان تلاطم ارز و گرانی و همچنین تحریم‌ها در زمره مهمترین عوامل آن محسوب می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: فشارهای اقتصادی ایجاد شده در داخل کشور، تحریم ها و مشکلات تبادلات ارزی، تامین مواد اولیه، خرید و فروش دستگاه های مورد نیاز، مشکلات گمرکی و در نهایت تسهیلات حمایتی از دغدغه هایی است که فعالان اقتصادی و صنعتی کشور را به خود درگیر کرده است.

دغدغه هایی که متناسب با سبک کسب و کار و شرایط اقلیمی ویژه در هر منطقه رنگ و بوی بومی خود را گرفته است، استان قزوین نیز با نزدیک به ۴ هزار واحد صنعتی و تولیدی از استانهایی است که کم و بیش طعم سخت این مشکلات را چشیده است.

بیان مشکلات بخش صنعت
علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور افتتاح، کلنگ زنی و بهره برداری از چندین پروژه صنعتی و تولیدی به استان قزوین سفر کرده در آخرین اقدام خود در قزوین در جلسه ای با فعالان اقتصادی در جریان مشکلات و مسائل مرتبط با کسب و کارهای صنعتی و تولیدی در قزوین قرار گرفت.

وزیر صمت در این جلسه با اشاره به این که چالش مهم پیش روی انقلاب چالش اقتصادی است اظهار داشت: همه ما کم و بیش با مشکلات اقتصادی این روزها در کشور مواجه بوده ایم، مشکلاتی که به مرور از سالهای قبل با بحران های اقتصادی دنیا آغاز و با تحریم و در نهایت کرونا به اوج خود رسید.

رزم حسینی گفت: مشکلات در کشوری نظیر ایران که به دلیل کمبود زیرساخت ها آسیب پذیری بیشتری داشته است و از سوی دیگر ایران به شدت و به صورت ظالمانه تحت فشار قرار گرفت است تاثیری چند برابر داشت و موجب شد تا کسب و کارها و صنایع ما آسیب های زیادی را متحمل شوند.

همه ما کم و بیش با مشکلات اقتصادی این روزها در کشور مواجه بوده ایم، مشکلاتی که به مرور از سالهای قبل با بحران های اقتصادی دنیا آغاز و با تحریم و در نهایت کرونا به اوج خود رسید

وی خاطرنشان کرد: اما دیدیم که همین محدودیت ها و شرایط سخت ایجاد شده موجب زایش و شکوفایی گردید و در بسیاری از صنایع موفق به توانمندسازی داخلی و استفاده از تکنولوژی های بومی شدیم که بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت ارتقای تعاون و همراهی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اما چیزی که فراموش کردیم این است که زندگی اجتماعی ایرانیان همواره بر پایه تعاون و همراهی استوار بوده است و امروز صنایع باید خود را در قبلا مردم مسئول بدانند، اگر معدنی یا واحد صنعتی در یک منطقه محروم و نزدیکی روستایی فعالیت میکند باید خود را در مقابل آبادانی، رفاه و توسعه در روستا و اشتغالزایی در محیط مسئول بداند.

رزم حسینی افزود: ما موافق پول دادن به مردم نیستیم اما معتقدیم صنعت باید ثروتمند شود و مردم را نیز غنی کند، با ایجاد اشتغال پویا و ارائه دستمزهای متناسب، با رونق و آبادانی باید برای مردم مفعت و خیر داشته باشد، همانطور که بازاریان و تجار ما در نسل های گذشته در قالب های مختلف نظیر وقف در این مسیر بزرگ پای نهاده اند.

تکیه بر توانمندی داخلی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به توانمندی های متخصصین و کارشناسان داخلی اظهار داشت: روزهای تحریم شاهد شکوفایی متخصصین داخلی در بسیاری از صنایع بودیم و این نشان داد که پیش از تحریم به جای این که به توانمندی خود اعتماد کنیم از بیگانه انتظار کمک داشتیم.

عزت الله اکبری  افزود: در روزهای پس از تحریم نیز قطعا همین رویه ادامه خواهد داشت و حتی اگر روزی تمامی تحریم ها لغو شود با درب باز پذیرایی همه تولیدات و محصولات نخواهیم بود، چرا که اینک دیگر  در بسیاری از بخش ها به خودکفایی رسیده ایم. مجلس شورای اسلامی در مسیر حمایت از تولیدکنندگان هر کاری که نیاز باشد انجام می دهد که بر همین اساس با جدیت پیگیری مسئله ممنوعیت پلمپ واحدهای تولیدی و صنعتی توسط بانک ها هستیم.

مجلس شورای اسلامی در مسیر حمایت از تولیدکنندگان هر کاری که نیاز باشد انجام می دهد که بر همین اساس با جدیت پیگیری مسئله ممنوعیت پلمپ واحدهای تولیدی و صنعتی توسط بانک ها هستیم

وی گفت: این که مدیر یک واحد تولیدی به دلیل بدهی در زندان باشد به هیچ وجه برای ما قابل پذیرش نیست چرا که میدانیم فعالیت اقتصادی در این شرایط دشواری های خاص خود را از دارد و اگر کسی زمین خورد قطعا با حمایت و کمک دولت و هم صنفان میتواند دوباره روی پای خود بایستد.

تامین مواد اولیه مهم ترین چالش صنعتگران قزوین است
استاندار قزوین در ادامه این جلسه با اشاره به موفقیت های اخیر شرکت های استان قزوین در بخش های مرتبط با تکنولوژی و توانمندی های ساخت اظهار داشت: اگرچه صنایع استان قزوین در بازه ای با فشار مشکلات مواجه شدند اما امروز روی پای خود ایستاده اند و شاهد این هستیم که از بین ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی استان قزوین در حال حاضر تعداد زیادی از این واحدها در بسیاری از بخش ها به توانمندی دست یافته اند.

هدایت الله جمالی پور افزود:  شهرک های صنعتی قزوین از گذشته به دلیل پیشینه غنی، موقعیت جغرافیی، دسترسی به ۱۱ استان کشور و مرزها شرایط خوبی را برای کسب و کار ها فراهم کرده اند که همین مسئله موجب جذب تعداد زیادی سرمایه گذار به استان قزوین شده است که انتظار داریم در آینده نه چندان دور شاهد شکوفایی و رشد صنایع در این استان باشیم.

 شهرک های صنعتی قزوین از گذشته به دلیل پیشینه غنی، موقعیت جغرافیی، دسترسی به ۱۱ استان کشور و مرزها شرایط خوبی را برای کسب و کار دارد

وی با بیان اینکه شاید بتوان کمبود مواد اولیه را مهم ترین چالش پیش روی صنعتگران و تولیدکنندگان قزوینی بدانیم چرا که به دلیل ماهیت ویژه برخی از صنایع وابستگی زیادی به مواد اولیه دارند که سهمیه ای شدن، عدم تخصیص به موقع سهمیه ها و افزایش قیمت های بازار آزاد مواد اولیه این واحدهارا با مشکل مواجه کرده است، تاکید کرد:  در قزوین عزمی همگانی برای کمک و حمایت از واحدهای صنعتی ایجاد شده است و اجازه نمیدهیم مشکلات و مسائل مسیر تولید و فعالیت اقتصادی را سد کنند.

شهرک صنعتی خودرویی در قزوین دایر شود
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۳۵ قطعه ساز اصلی  و چند شرکت خودرو سازی مرتبط با صنایع خودرویی در قزوین در حال فعالیت هستند که بسیاری از نیازها، زیرساخت های لازم برای کسب و کار و مواد اولیه مشترک دارند که لزوم احداث شهرک صنعتی خودرویی را در قزوین می رساند.

لطف الله سیاهکالی مرادی با بیان اینکه قزوین امروز می تواند به قطب قطعه سازی خودرو در کشور تبدیل شود چرا که تنها استانی هستیم که بیش از ۱۵ درصد از قطعات خودرو را در یک شهرک صنعتی تولید میکنیم ولی همواره قطعه سازان ما با مشکلات زیادی نظیر معوقات طولانی مدت مواجه هستند، گفت:  در شرایطی که نرخ مواد اولیه با سرعت در حال افزایش قیمت است و کالاهای وارداتی با دشواری به دست تولید کننده می رسد درست نیست که با معوقات طولانی مدت و عدم پرداخت به موقع بدهی ها تولید کننده را در مضیقه مالی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه  ۳۰۰ هکتار زمین در مجاورت شهرک صنعتی کاسپین برای افزودن به این شهرک در نظر گفته شده است که برای اجرای این امر نیازمند حمایت مسئولین در بعد وزارت خانه و استان قزوین هستیم، افزود: سرمایه گذاران زیادی امروز درخواست زمین در این شهرک را دارند که با افزایش وسعت این شهرک به نیاز ایجاد شده پاسخ خواهیم گفت.

سهمیه فولاد واحدهای ذوب قزوین تخصیص پیدا نکرده است
نصرالهی رئیس انجمن فولاد استان قزوین در این جلسه خاطرنشان کرد: سهمیه ۲۳ واحد صنعتی استان قزوین بررسی و اعلام شد و دستور شما این بود که واحدهای فولادی که تازه شروع به کار کردند تنها ۳۰ درصد سهمیه دریافت کنند اما متاسفانه همان ۳۰ درصد هم در بورس محقق نشده است.

وی بیان کرد: تنها ۵۰  درصد از این سهمیه ورق مصرفی واحد تولیدی است و مابقی از سایر ورق های غیر نیاز ما اختصاص داده شده است، در حالی که عملا مشکلی از ما حل نمیکند و تولیدکننده توان دلال بازی، حضور در بازار و معاوضه و فروش را هم ندارد که انتظار می رود  مسئولین در این زمینه رسیدگی فوری صورت گیرد.

تنها ۵۰  درصد از این سهمیه ورق مصرفی واحد تولیدی است و مابقی از سایر ورق های غیر نیاز ما اختصاص داده شده اس

رئیس انجمن فولادی استان قزوین خاطرنشان کرد: استرداد ارزش افزوده برای واحدها مشکل آفرین شده است و ۲۰ میلیارد تومان طلب واحد ما در سال ۹۷ امروز واریز شده که اصلا منطقی نیست.  بسیاری از واحدهای ذوب و فولاد ما به دولت بدهکاری مالیاتی داریم و امیدواریم این بدهی های ما با طلب های ما از دولت تهاتر شود تا مسیر هموارتری را برای فولادی ها ایجاد کنیم.  در این روزها باید سریعتر تصمیم گیری شود، بلافاصله عمل شود و نتیجه در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.

سهمیه بهین یاب با پروانه بهره برداری همخوانی ندارد
ایزدپناه مدیرعامل شرکت هفت الماس استان قزوین عنوان کرد: مشکلی که امروزه در صنعت فولاد وجود دارد عدم همخوانی سهمیه های بهین یاب با پروانه های بهره برداری است .

وی با بیان اینکه  اگر قرار است مبنایی برای بهین یاب در نظر گرفته شود پروانه بهره برداری و حجم در نظر گرفته شده در آن می تواند یک مبنای اصولی باشد در غیر این صورت هم پروانه و هم بهین یاب دچار مشکل هستند، بیان کرد:  در صنعت فولاد شاهد این هستیم که  مهندسی تقاضا در صنعت بورس همخوانی با نیاز ندارد و بورس امروز به اندازه نیاز اجازه خرید نداده است که همین  بورس تولید کنندگان فولاد را تحت فشار قرار داده است.

واحدهای مشکلدار تعیین و تکلیف شوند
رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین در ادامه این جلسه اظهار داشت: ما در استان قزوین واحدهایی داریم که نیاز به حمایت دارند و رسیدگی و حمایت و ایجاد برخی از تسهیلات ویژه برای این افراد و مشکلات پایه ای و اساسی این واحدها موجب شده است تا وقت بسیاری از جلسات تخصصی حوزه صنعت برای بررسی مشکلاتی صرف شود که به واقع با توان استان قال حل شدن نیست.

  در صنعت فولاد شاهد این هستیم که  مهندسی تقاضا در صنعت بورس همخوانی با نیاز ندارد و بورس امروز به اندازه نیاز اجازه خرید نداده است

مهدی بخشنده با بیان اینکه تقاضا داریم با شناسایی این واحدها مشکلاتشان به صورت متمرکز و با قدرتی بالاتر از استان رفع شود تا مسئولین استانی در  جلسات  مرتبط بتوانند به مشکلات همه واحدها رسیدگی کنند، ابراز کرد: تخصیص سهمیه مواد اولیه در حوزه پتروشیمی و فلزات واحدهای تولیدی ما را  دچار مشکل کرده است از این رو این افراد  مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کنند که هزیه های تولید را افزایش می دهد که نشان از این دارد که ماد اولیه به  دست فعال اقتصادی واقعی نمی رسد و از این رو انتظار ما دقت نظر بیشتر در تخصیص مواد اولیه است

وی با بیان اینکه استان قزوین به دلیل نبودن کانتینر های سردخانه دار برای صادرات میوه، سبزیجات و تولیدات تازه استان با مشکلاتی مواجه است، افزود:  دو هزار و ۵۰۰ کانتینر دست دوم لازم داریم تا  در استان قزوین صادرات میوه و محصولات کشاورزی به صورت تازه و به فصل را ارائه دهیم چرا که هزینه کرایه این کانتینرها در توان تولیدکننده محدود استان نیست و باید در این زمینه دولت با نگاه تسهیلگرانه وارد میدان شود.در وضعیت ارزی ایجاد شده قادر به تهیه دستگاه های نو نیستیم اما امکان این که دستگاه های دست دوم وارد کنیم بخشی از این مشکلات حل و فصل خواهد شد.

تفاهم‌نامه احیای مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی قزوین
در پایان این جلسه  تفاهم نامه احیای مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی قزوین در چارچوب اقتصاد مقاومتی  به صورت نمادین با حضور مسئولان شهرستان آبیک به امضا رسید. این تفاهم نامه به احیاء مسئولیت های اجتماعی در بین واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان می پردازد و مطالبات جدی مردمی و وزارت صمت را در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرایی میکند.

کد خبر: ۷۶٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha