۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
وعده‌های شب عیدی دولت؛ انتقال میوه به استان‌ها آغاز شد| عرضه ۲۵ هزار تن مرغ دولتی تا پایان رمضان
گفتگو با دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار

وعده‌های شب عیدی دولت؛ انتقال میوه به استان‌ها آغاز شد| عرضه ۲۵ هزار تن مرغ دولتی تا پایان رمضان

قبادی، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه نمی گذاریم گرانی کالاهای اساسی کام مردم را در روزهای پایانی سال تلخ کند، ادامه داد: تاکنون حدود ۳ هزار تن مرغ تنظیم بازاری به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در کشور توزیع شده و تا پایان ماه رمضان ۲۵ هزار تن دیگر هم عرضه خواهد شد.

بازار، گروه ایران: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت خوراکی ها نسبت به پارسال حدود ۶۷ درصد بیشتر شده است. این افزایش قیمت ها در شرایطی رخ داده که مسئولان ذخایر کالایی کشور را مناسب دانسته و مدعی اند که هیچ جای نگرانی نیست.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که از گوشه و کنار کشور مدام اخبار مربوط به گرانی مخابره می شود. یک روز گرانی مرغ نقل محافل می شود و روز دیگر تخم مرغ. برخلاف آنچه وعده داده شده بود خبری از ارزانی گوشت قرمز نیست. روغن هم در این روزهای کرونا زده دوباره غایب قفسه های فروشگاه های عرضه مواد غذایی شده است. تازه اگر هم یافت شود برای فروشش شرط و شروط گذاشته می شود.

حالا اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نگرانی مردم نسبت به گرانی دوباره کالاهای اساسی بیشتر شده است. مردمی که گرانی های اخیر سفرهایشان را کوچک و کوچک تر کرده و رژیم غذایشان را تغییر داده است، آیا دوباره قرار است که طعم گرانی در روزهای پایانی سال کامشان را تلخ کند.

برای بررسی بیشتر وضعیت بازارهای مختلف به گفتگو با دبیر ستاد تنظیم بازار نشسته ایم.  

عباس قبادی که مثل همیشه اوضاع بازارها را متعادل توصیف می کند، می گوید که قیمت گوشت گوسفندی هم اکنون در سطح بازار به قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله هم به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان توزیع می شود. او همچنین با اشاره به ذخیره سازی ۴۰ هزار تن میوه شب عید، می گوید که کار توزیع میوه های تنظیم بازار متناسب با نیاز بازار از ۲۰ اسفند در کشور آغاز خواهد شد. متن کامل گفتگوی بازار با دبیر عباس قبادی دبیرکارگروه ستاد تنظیم بازار را در ادامه می خوانید:

دولت برای کنترل قیمت ها در هفته های گذشته به صورت گسترده حدود ۳ هزار مرغ تنظیم بازاری به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کرده است.   برنامه ریزی شده که  تا پایان ماه رمضان یعنی تقریبا اواخر اردیبهشت  ۲۵ هزار تن مرغ دولتی در کشور توزیع شود

* معمولا همه ساله در روزهای پایانی سال تقاضا برای کالاهایی همچون مرغ افزایش پیدا می کند و قیمت ها روند صعودی به خود می گیرد. آیا احتمال دارد که در شب عید دوباره قیمت مرغ به ۳۵ هزار تومان برسد؟

دولت برای کنترل قیمت ها در هفته های گذشته به صورت گسترده حدود ۳ هزار تن مرغ تنظیم بازاری به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کرده است. با توجه به هماهنگی هایی که مرغداران و جهاد کشاورزی صورت گرفته این عرضه تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.  برنامه ریزی شده که تا پایان ماه رمضان یعنی تقریبا اواخر اردیبهشت  ۲۵ هزار تن مرغ دولتی در کشور توزیع شود.

* درحالیکه مسئولان وزارت جهاد تولید کشور را مناسب ارزیابی می کنند، اما قیمت میوه و صیفی‌جات در بازار چندین برابر قیمتی است که کشاورز عرضه می کند. چه تضمینی وجود دارد که گرانی  میوه که در هفته های گذشته حسابی خبر ساز شده بود، دوباره تکرار نشود؟
از ماه‌ها پبش پیش بینی‌های لازم برای شب عید صورت گرفته و بر اساس اعلام نیاز استان‌ها میوه ذخیره‌سازی شده است. بر اساس آخرین آمار موجود حدود ۴۰ هزار تن میوه برای شب عید ذخیره سازی شده و هیچ مشکلی از این جهت در بازار وجود نخواهد داشت. انتقال میوه ذخیره سازی شب عید به استان آنها آغاز شده و عرضه آن از ۲۰ اسفند در کشور آغاز می‌شود.                                                       

* میوه‌های تنظیم بازاری با چه قیمتی قرار است در بازار عرضه شود؟
قیمت میوه بر اساس وضعیت بازار و نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. اما بدون شک قیمت میوه‌ها حدود ۳۰ درصد از قیمت‌های معمول در کف بازار پایین‌تر خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار موجود حدود ۴۰ هزار تن میوه برای شب عید ذخیره سازی شده و هیچ مشکلی از این جهت در بازار وجود نخواهد داشت. انتقال میوه ذخیره سازی شب عید به استان‌ها آغاز شده و عرضه آن از ۲۰ اسفند در کشور آغاز می‌شود

* چرا با وجود اینکه دامداران می گویند با انباشت دام در کشور مواجه هستیم،  قیمت گوشت قرمز در هفته‌های گذشته  افزایشی شده بود؟
مهم این است که هم اکنون تعادل به بازار بازگشته است. بعد از رشد قیمت گوشت قرمز  در هفته‌های گذشته عرضه مستقیم آن در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون رشد قیمت آن به نوعی مهار شده است.

* درست است که قاچاق دام زنده موجب افزایش قیمت گوشت شده بود؟
من هم این خبر را شنیدم ولی به نظرم منبع آن موثق نیست. هم اکنون نه تنها هیچ کمبودی نداریم بلکه دام موجود حتی بیش از نیاز کشور است. بر اساس آمار اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گوشت قرمز تا پایان سال ۹۹ به رقم ٨٨٠ هزار تن می‌رسد. جدای از این حجم گسترده ای کالای اساسی وارد کشور شده است. بر اساس آمار اعلامی از طرف گمرک طی دو ماه اخیر، چهار میلیون تن کالاهای اساسی از بنادر کشور تخلیه شده و حدود همین میزان نیز موجودی کالاهای اساسی در بنادر است که این میزان منهای کالاهای در حال ورود و موجود در کشتی ها است.  از ابتدای سال تاکنون ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار وارد کشور شده است. اجازه نمی‌دهیم که گرانی مواد غذایی کام مردم را در روزهای پایانی سال تلخ کند.

* با توجه به فراوانی که شما به آن اشاره می‌کنید، هر کیلو گوشت قرمز باید با چه قیمتی در بازار عرضه شود؟
قیمت منطقی گوشت گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است. اگر واحد صنفی گوشت را بالاتر از این قیمت‌ها عرضه کند، مصداق گران فروشی است و باید با آن برخورد شود.

* با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال آیا عرضه و ذخایر جوابگوی نیاز بازار است؟
با توجه به تمهیدات اندیشیده شده قیمت گوشت تا پایان سال در همین رنج باقی خواهند ماند. ضمن اینکه برای کنترل قیمت‌ها عرضه ۱۰ هزار تن گوشت منجمد وارداتی و داخلی در بازار عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۷۶٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha