۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
تایید سومین واکسن کرونا در امریکا؛ آیا «جانسون و جانسون» مقابل جهش‌ها کارآمد است؟

تایید سومین واکسن کرونا در امریکا؛ آیا «جانسون و جانسون» مقابل جهش‌ها کارآمد است؟

تایید سومین واکسن کرونا در امریکا و پیش بینی تایید آن در هفته های آتی در دیگر کشورهای صنعتی می تواند تحول بزرگی در مبارزه دنیا با کرونا ایجاد کند زیرا این واکسن تنها با تزریق یک دوز ایمنی ایجاد می کند و برای نگهداری نیازی به دمای بسیار پایین ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: واکسن جانسون و جانسون، سومین واکسنی است که برای دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا درخواست داده است و هیات مشاوران این سازمان هم رسما آن را  تایید کرده اند.

از مهمترین مزایای این واکسن کارایی آن در مقابل جهش های ویروس کرونا و ایجاد ایمنی بعد از تزریق یک دوز واکسن است.  کارایی این واکسن برابر با ۶۶ درصد اعلام شده است و برای نگهداری نیاز به دمای بسیار پایین ندارد.

دکتر «لی هریسون»، متخصص بیماری های عفونی در مصاحبه ای با نشریه پیسبورگ گفت: «این واکسن می تواند بازی را در مقابل کرونا تغییر دهد. با تایید این واکسن در امریکا امکان عرضه آن به داروخانه ها و مطب های پزشکان عمومی فراهم می شود و از آنجا که تنها با یک دوز واکسن می توان در برابر ویروس ایمنی ایجاد کرد،می تواند تاثیر زیادی در کنترل بحران داشته باشد.»

وی با اشاره به این مطلب که کارایی واکسن در مقایسه با فایزر و مدرنا پایین تر است گفت: «کارایی ۶۶ درصدی واکسن جانسون و جانسون، کارایی قابل قبولی است و می تواند کمک زیادی به کنترل بحران کند. نکته مهم در مواجهه با همه گیری ها این است که هر چه تعداد واکسن هایی که در جامعه عرضه می شود بیشتر باشد و افراد بیشتری بتوانند واکسن را دریافت کنند موفقیت بیشتری در مقابله با بحران حاصل می شود.»

دکتر انتونی فائوچی رییس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا هم در مورد وضعیت همه گیری در امریکا و تایید واکسن جانسون و جانسون گفت:«ویروس کرونا بارها جهش داشته است و هر جهشی از ویروس ما را با شرایط تازه ای روبرو می کند و می تواند کارایی واکسن ها را تنزل دهد. برای مقابله با این شرایط می توان یک کار انجام داد و آن مقابله با شیوع ویروس و جهش آن است. بهترین ابزاری که در اختیار داریم این است که بیشترین شمار افراد را واکسینه کنیم که امکان ابتلا و انتقال ویروس کم شود و در نهایت جهش های کمتری اتفاق بیفتد. عرضه واکسن جانسون و جانسون که با یک دوز می تواند افراد را در برابر ویروس ایمن کندو در داروخانه ها هم امکان عرضه آن وجود دارد می تواند گام بسیار مثبتی باشد.»

واکسن جانسون در مقابل جهش های فعلی مقاوم است
نیویورک تایمز هم در گزارش دیگری به جهش های اخیر ویروس کرونا و کارایی واکسن ها در مقابل این جهش ها اشاره کرد و نوشت: «تا کنون اغلب واکسن ها در مقابل جهش انگلیسی ویروس کارایی داشتند ولی هیچ یک در مقابل جهش افریقای جنوبی کارایی نداشت. واکسن جانسون و جانسون از این نظر متفاوت از بقیه است  و طبق مطالعات انجام شده در برابر این جهش هم کارایی دارد و کاملا ایمن است.»

باید در نظر داشت شرکت جانسون و جانسون همچنان مطالعات خود را ادامه می دهد و خبرهایی در مورد شروع مطالعات بالینی روی کودکان و زنان باردار و افرادی  که دارای بیماری ضعف  ایمنی بدن هستند، منتشر شده است.

از طرف دیگر مطالعات دیگری در مورد کارایی واکسن در صورت تزریق دو دوز نیز در حال انجام است و در صورتیکه مشخص شود کارایی واکسن با تزریق یک دوز اضافه افزایش قابل توجهی پیدا می کند، دریافت دوز دوم توسط افراد توصیه خواهد شد.

دکتر هریسون بر این باور است مطالعات انجام شده روی  ویروس کرونا و واکسن های تولیدی در دنیا نشان داد همیشه رژیم تزریق دو دوزی کارایی بالاتری دارد و می تواند بدن را در مقابل ویروس ایمن کند ولی نمی توان با استناد به  این یافته از واکسن جانسون و جانسون چشم پوشی کرد زیرا بررسی ها نشان داده است هر سطح از ایمنی که در بدن ایجاد شود بسیار خوب است.

واکسن جانسون و جانسون آماده ورود به بازار امریکا است
نکته دیگری که در رسانه های امریکایی مورد بحث قرار گرفته است، حجم بالای عرضه این واکسن به بازار آمریکا است. طبق گزارش منتشر شده توسط واشنگتن پست شرکت جانسون و جانسون اعلام کرده است ظرف یک هفته آتی ۴ میلیون دوز واکسن وارد بازار امریکا خواهد کرد و تا انتهای ماه مارس ۲۰ میلیون دوز را به بازار این کشور عرضه می کند.

این حجم واکسن در شرایطی که امریکا با سرعت بالا در حال واکسیناسیون است و بالغ بر ۷۰ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است، می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. مطالعات انجام شده در امریکا نشان داد به دنبال افزایش سرعت واکسیناسیون در امریکا و واکسینه شدن بالغ بر نیمی از افراد بالاتر از ۶۵ سال در این کشور نرخ ابتلا به نوع سخت ویروس کرونا، بستری شدن در اثر کرونا و حتی نرخ مرگ کاهش یافته است که نشان می دهد واکسن ها بسیار تاثیر گذار هستند. این واکسن برای دریافت تاییدیه به کشورهای افریقای جنوبی، کانادا و استرالیا هم درخواست داده است.

کد خبر: ۷۶٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha