۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
رد فرضیه رشد تورم با صعود بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد

رد فرضیه رشد تورم با صعود بازار سرمایه

حدادی، کارشناس بازار سرمایه گفت: هر نوع تامین مالی در بازار سرمایه نه تنها تورم‌زا نیست، بلکه سبب کنترل تورم هم می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، پیمان حدادی تصریح کرد: در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه (چه بخش خصوصی و چه دولتی) به طور عمده یا با فروش سهام یا با انتشار اوراق بدهی انجام می شود. در روش انتشار اوراق بدهی، این امکان وجود دارد که میزان نرخ بازدهی یا بهره آن اوراق افزایشی شود که این شرایط هم به کنترل تورم می انجامد.

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی این موضوع توضیح داد: در چنین فضایی، پول ها بیشتر به سمت اوراقی می روند که بازدهی بالاتری داشته و بدون ریسک هستند، بر این اساس عمدتا با جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و هدایت آنها به سمت اوراق برای تامین مالی تا حدود زیادی از تلاطم و نوسان قیمت بازاراها کاسته می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین از این طریق، پول ها بیشتر به سمت اهداف دولت (در رابطه با اهداف جاری و یا عمرانی) می‌رود و معمولا سبب افزایش قیمت یا تورم نخواهد شد. تامین مالی بخش خصوصی از طریق بازارسرمایه در خصوص پروژه‌ها و با اهداف بلند مدت انجام می شود و بنابراین به تورم منجر نمی شود؛ در مجموع روش تامین مالی که منجر به ایجاد تورم باشد در بازارسرمایه وجود ندارد.

پیش از این مطرح شده بود که رشد بورس به ایجاد تورم منجر می‌شود، اما ثابت شد که این فرضیه کاملا اشتباه است، زیرا با ریزش بازارسرمایه با ادامه روند صعودی تورم رو به رو بودیم.

این تحلیلگر بازارسرمایه اظهار کرد: اصولا روش های تامین مالی تورم زا باید از طریق دولت انجام شود که یک طرف آن بانک مرکزی یا بانک ها باشد. در واقع، آنجایی که دولت از بانک مرکزی یا بانک‌ها استقراض می‌کند و در گام بعدی بانک‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شوند (ممکن است اضافه برداشت داشته باشند)؛ این موضوع، سبب بالا رفتن پایه پولی و ایجاد تورم می شود.    

حدادی اظهار کرد: پیش از این مطرح شده بود که رشد بورس به ایجاد تورم منجر می‌شود، اما ثابت شد که این فرضیه کاملا اشتباه است، زیرا با ریزش بازارسرمایه با ادامه روند صعودی تورم رو به رو بودیم.

وی بازارسرمایه را یکی از مناسبترین بازارها، برای تامین مالی دانست و افزود: اولا بلند مدت تر است و مانند بانک نیازی به تسویه و پرداخت اصل تسهیلات ندارد، همچنین ابزارها و روش‌های مختلفی برای تامین مالی در این بازار وجود دارد که می‌تواند در نرخ تامین مالی، انعطاف داشته باشد و نیز در مدت زمان پرداخت. حتی این تامین مالی میتواند صرفا بدهی نباشد بلکه به صورت مشارکتی هم می تواند انجام شود و ریسک و بازده را در هر دو طرف سرمایه‌گذار و تامین مالی کننده تقسیم و منتقل کند.

حدادی در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: همانطور که روزهای بسیار مثبت بازار با اصلاح رو به رو شدند، روزهای منفی بازار هم پایان یافته و بازار به حالت قبل خود باز خواهد گشت و روزهای مثبت بازارسرمایه بازخواهند گشت. مدیریت سرمایه در این روزها بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران لازم است پورتفوی تشکیل داده و حد ضرر را رعایت کنند تا از شرایط کنونی بازار گذر کنیم. 

کد خبر: ۷۶٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha