۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
فقدان دیپلماسی منطقه‌ای بازارچه‌های مرزی را به تعطیلی کشانده است
عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس:

فقدان دیپلماسی منطقه‌ای بازارچه‌های مرزی را به تعطیلی کشانده است

بیگی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: عدم اعتقاد وزارت امورخارجه به دیپلماسی منطقه ای و فقدان آن اکثر بازارچه های مرزی را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد علیرضابیگی، با اشاره به نقش مهم بازارچه های مرزی در بی اثر کردن تحریم های اقتصادی علیه کشورمان گفت: از گذشته دور بازارچه های مرزی برای تعامل بهتر اقتصادی در دو سوی های مرزها ایجاد شده بود اما با اعمال تحریم ها و سخت گیری هایی که نسبت به همسایگان صورت گرفت در بسیاری از نقاط شاهد تعطیلی آن ها بودیم زیرا اصرار دولت بر مراوده اقتصادی از طریق گمرک بود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ادامه داد: فعال سازی بازارچه های مرزی نیازمند دیپلماسی منطقه ای است تا طرف مقابل احساس منفعت از تعامل متقابل با کشورمان داشته باشد. در گذشته نه چندان دور بازارچه های مرزی در آذربایجان غربی و اردبیل داشتیم که به واسطه فقدان دیپلماسی منطقه ای از بین رفت و نتوانستیم منافع مشترک اقتصادی دو کشور در تبادلات مرزی به طرف مقابل نشان دهیم.

علی رضا بیگی بیان کرد: بازارچه های مرزی پیرامونی و کوله‌بری می تواند ما را در عبور از تحریم ها یاری دهند، به همین منظور از طریق فعال کردن مراودات اقتصادی دو سویه توانستیم انگیزه سکونت در مرز ها ارتقاء دهیم اما این موضوع باید نظام‌ مند شود که لازمه تحقق این امر مهم، همکاری وزارتخانه های امورخارجه و کشور با یکدیگر است. برای مرزنشینان خودمان حقی را منظور کردیم تا مقادیری از سوخت را با تشکیل شرکت های تعاونی به طرف های مقابل به قیمت جهانی بفروشند تا انگیزه سکونت بر اساس منفعت در آن ها ایجاد شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ادامه داد: وزارت امورخارجه اعتقادی به دیپلماسی منطقه ای ندارد و این موضوع سبب شده تا روابط اقتصادی مرزی کشورمان با بسیاری از همسایگانش از دست برود. به عنوان نمونه کشور هایی مانند امارات که بین سال های ۹۰ تا ۹۲ علی رغم فشار های آمریکا، رعایت همسایگی می کرد و در عبور از تحریم ها نقش موثری داشت، عملا به واسطه ضعف دیپلماسی منطقه ای به دامان اسرائیل پناه برد.

علی رضا بیگی عنوان کرد: عمان که بعد از امارات راه تنفسی دوم ایران محسوب می شد و بخشی از نیازمندی های ما را تامین می کرد، اکنون باید روابط خود را به سطح گذشته بازگردانیم. شرایط به گونه ای شده که دیگر قادر به تامین نیازمندی‌های دارویی کشور نیستیم، زیرا بر خلاف گذشته، امروز آمریکاست که برای ما تعیین وضعیت می کند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ابراز کرد: تمامی این اتفاقات به واسطه ضعف در سیاست گذاری رخ داده و همین امر باعث می شود با تنش های اجتماعی و درگیری های مرزی روبرو شویم. شرایطی را باید فراهم کنیم تا در یک بستر مدیریتی مناسبریال ضمن تامین منافع ملت ها و اقتصاد منطقه، نیازمندی های کشورمان را تامین کنیم. /

کد خبر: ۷۶٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha