۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
دولت پاکستان مخالف هر گونه تحریم علیه ایران است| ایران و پاکستان مکمل اقتصادی هستند
گفتگوی بازار با مدیر پاکستانی شرکت بین المللی AZM؛

دولت پاکستان مخالف هر گونه تحریم علیه ایران است| ایران و پاکستان مکمل اقتصادی هستند

«سید وجاهت حسین» ضمن اشاره به هدف هیئت تجاری پاکستانی در سفر چند روزه به ایران مبنی بر گسترش مناسبات تجاری میان ایران و پاکستان و فعال نمودن گذرگاه مرزی ریمدان، معتقد است که اگر مشکل مبادلات بانکی میان دو کشور حل شود، قطعا روابط گسترده تری را شاهد خواهیم بود، زیرا کشور ما از کالاها و بازار خوب و متنوعی برخوردار است که به هیچ کشوری در عرصه اقتصادی و بازرگانی متکی نیست.

تهمینه غمخوار؛ بازار: دو ماه پیش، دومین گذرگاه مرزی ایران با پاکستان با حضور مقامات دو کشور افتتاح گردید. از نظر مقامات ایرانی و پاکستانی، راه اندازی این گذرگاه در منطقه مرزی «ریمدان» یک روز تاریخی و امیدواری بیشتر و گامی بلند را در جهت توسعه و افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور رقم زد، زیرا روابط دیرینه و در واقع هفتاد ساله دوجانبه همواره دچار نوسان و دستخوش فراز و نشیبهایی بوده  است.

برخی از کارشناسان معتقدند که در مناسبات فی مابین ایران و پاکستان، تأثیرپذیری همکاری های اقتصادی از تحولات سیاسی داخلی و منطقه ای از جمله مهمترین دلایل پایین بودن سطح روابط اقتصادی میان دو کشور در سالهای اخیر بوده است.  همچنین عدم شناخت ظرفیت ها و منابع دو طرف یکی دیگر از دلایل اندک بودن این حجم روابط گزارش شده است.

حال گشایش گذرگاه مرزی ایران_پاکستان نشان می دهد که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اهمیت قائل است و از طرف دیگر، پاکستان نیز با روی کار آمدن عمران خان به عنوان نخست وزیر از دو سال گذشته، همواره در تلاش بوده تا امکان توسعه روابط  خود با ایران بیش از پیش فراهم گردد.

دستیابی به رشد و توسعه همکاری ‌های اقتصادی و حجم تبادل تجاری به ارزش پنج میلیارد دلار در صورتی محقق می شود که از تمامی ظرفیت‌ ها برای توسعه با در نظر گرفتن رفاه و آسایش مرزنشینان  بهره برداری شود.

بر همین اساس چند روز پیش یک هیئت تجاری و بازرگانی پاکستانی از کراچی به ایران سفر کرده و به منظور آشنایی با پتانسیل های منطقه آزاد تجاری_صنعتی چابهار با توجه به اینکه این بندر، موقعیت راهبردی، زمینه بیشتر همکاری و امکانات را برای حضور همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه پاکستان فراهم کرده، از این منطقه دیدار کردند و فعال شدن گذرگاه مرزی ریمدان _گبد پس از گفتگوهای اولیه دو ماه پیش را در دستور کار قرار دادند. 

این هیئت تجاری پس از سه روز بازدید از چابهار به مشهد سفر کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در دیدار با این هیئت نیز با اشاره به استقبال این منطقه از حضور سرمایه گذاران پاکستانی گفت که بخشی از اراضی در مرز ریمدان به عنوان محدوده منطقه آزاد چابهار در یکسال اخیر مصوب شده که تمامی قوانین این منطقه در مرز ریمدان نیز قابل اجرا است.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با یکی از اعضای این هیئت تجاری، «سید وجاهت حسین»، رییس کل و اجرایی شرکت شیمیایی بین المللی AZM (تأمین کننده مواد شیمیایی صنعتی و تاسیسات تصفیه نفت و گاز و پالایشگاه ها، صنعت نساجی، صنعت رنگ، صنعت داروسازی و غیره) در خصوص هدف از این سفر از دیدگاه این مدیر پاکستانی و تاثیر آن بر گسترش روابط تجاری دو کشور در شرایط تحریمی ترتیب در طی سفر چند روزه آن ها به ایران ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

 «سید وجاهت حسین» در ابتدا در خصوص هدف سفر این هیئت به چابهار گفت: هدف از سفر ما در ابتدا ارتقای سطح روابط بین دو کشور ایران و پاکستان خصوصا مناسبات تجاری با توجه به روابط دیرینه تاریخی و مذهبی میان دو کشور است. هدف دیگر این هیئت تجاری کشف مناطق تجاری در نزدیکی پاکستان برای فعالیت های بیشتر تجاری تجار پاکستانی و فعال شدن گذرگاه مرزی جدید ریمدان است. از آن جمله می توان به بندر گوادر اشاره کرد که یک و ساعت و نیم تا چابهار فاصله دارد. بنابراین، فرصت‌های سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی و تجاری کشور پاکستان در مرز ریمدان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: ما فکر می کنیم که سفر شگفت انگیزی داریم و دست پر برخواهیم گشت و امیدواریم که در آینده نزدیک روابط بین تجار ایرانی و پاکستانی بیشتر و بیشتر شود. به نظر من نیاز است تا  تجار ایرانی و مسئولین نیز به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت‌های پاکستان، به این کشور سفر کنند و از منطقه آزاد و بندر گوادر بازدید نمایند و بازارچه های مرزی ایجاد شود.

رییس شرکت مواد شیمیایی پاکستانی اضافه کرد که در این چند روز سفر ما تجربه خوبی کسب کردیم و اعتقاد ما این است که هیئتهای تجاری و تجار بیشتری می توانند به گسترش این گونه اقدامات از جمله گشایش گذرگاههای مرزی جدید و در پی آن ایجاد بازارچه های مرزی کمک نمایند و اقدامات تجاری و به طور کلی تجارت از کراچی و بندر گوادر آسان تر انجام خواهد شد، زیرا با توجه به دیرینه روابط میان دو کشور، روابط تجاری در سطح پایینی است که در شرایط تحریم ها این مناسبات می توانند یاری دهنده برای دو کشور باشند. البته پیش از تحریم مناسبات بهتر بود، اما در کل، تحریم ها به خاطر وجود سیاست ها و خط مشی دولت کاری انجام نخواهند داد.

وی تصریح کرد که سیاست گذاری های دولتی پاکستان این گونه است که مخالف تحریم ها در قبال ایران باشد. ایران نباید خود را زیر تهدیدهای این تحریم ها قرار دهد زیرا غرب همیشه در صدد است تا همانند فلسطین کشورهای تحت تحریم و فشار را ضعیف کنند. در کل پاکستان به دلیل کشور، مردمان و ارتباطات متفاوت علیه این تحریم های خارجی حرکت می کند و به هیچ وجه دولت پاکستان موافق تحریم ها نیست. 

سید وجاهت حسین خاطر نشان کرد که  اگر مشکل مبادلات و کانالهای بانکی میان دو کشور حل شود، قطعا روابط گسترده تری را میان ایران و پاکستان شاهد خواهیم بود زیرا کشور ما از کالاها و بازار خوب و متنوعی برخوردار است و به کشوری متکی در عرصه اقتصادی و بازرگانی نیست.

وی در پایان گفت: پاکستان و ایران می توانیم بر یکدیگر اتکا کنیم؛ اما فاصله زیادی در عرصه اقتصادی وجود دارد که این مناسبات باید به کیفیت و سطح بالایی برسد تا نتیجه و مزایای خوبی عاید دو کشور گردد.

کد خبر: ۷۶٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha