۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
رشد فناوری ابری بدون توقف ادامه دارد
روند رشد رایانش ابری برای سال ۲۰۲۱

رشد فناوری ابری بدون توقف ادامه دارد

فناوری ابری از جمله فناوریهای نوین است که در حال رشد و توسعه در میان صنایع و شرکتها است، به طوریکه انتظار میرود این روند رشد در سال پیش رو هم ادامه یابد.

بازار؛ فناوری اطلاعات: سایت «پروگرمینگ اینسایدر» در گزارشی به چگونگی رشد فناوری ابری در سال ۲۰۲۱ پرداخته است: سال ۲۰۲۰ برای همه ما سال سختی بود و احتمالاً رویدادهای آن نیز در سالهای آینده تأثیرگذار خواهد بود. بسیاری از صنایع سخت متضرر اما برخی از آنها سود ده شدند. یکی از این بخشها بازار رایانش ابری است که طی چند سال گذشته رشد بی سابقه ای را نشان داده است. بیماری همه گیر تأثیر چندانی روی صنعت فناوری ابری نداشت، اگرچه رشد آن را تا حدی متوقف کرده است. با این وجود پیش بینی می شود این بازار از ۲۵۷.۵ میلیارد دلار فعلی به ۳۰۵ میلیارد دلار برسد.

۲۰۲۱ چالش های جدید، اما همچنین امکانات جدیدی را برای بازار ابر به ارمغان می آورد. این، به نوبه خود، باعث ظهور برخی از روندهای اصلی می شود. در اینجا برخی از برجسته ترین موارد برای سال ۲۰۲۱ آورده شده است.

رشد سریع فناوری ابری
رشد این فناوری متوقف نمیشود در واقع، توسعه آن در حال سرعت گرفتن است. از آنجا که بسیاری از مشاغل مجبور به فعالیت در محیط های از راه دور هستند، تعداد زیادی از آنها تصمیم گرفته اند خدمات ابری را اتخاذ کنند تا بتوانند به طور عادی کار کنند. شرکتهای زیادی که در مورد تغییر شکل دیجیتال بلاتکلیف بودند، اکنون مزایای مهاجرت به این فناوری را تأیید کرده اند، زیرا بیماری همه گیر از جمله دلایل آن است.

مقرون یه صرفه بودن، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری از ویژگی های اصلی رشد این صنعت هستند. روند رو به رشد کار از راه دور با توسعه ابر نیز مطابقت دارد. با دیدن اینکه این فناوری می تواند به عنوان یک تسهیل کننده عالی روی روندهای کاری و گردش کار نقش داشته یاشد، جای تعجب نیست. محققان پیش بینی می کنند که درآمد حاصل از صنعت خدمات ابری به ۳۶۲.۲ میلیارد دلار برسد.

چند ابری
با استفاده از چندین ارائه دهنده خدمات ابری، Multicloud (چندابری) به سرعت در حال تبدیل شدن به یک راه حل اصلی برای بسیاری از شرکت ها است. چند ابری بدون داشتن نیاز به به یک ارائه دهنده، امکان داشتن بهترین نوع را دارد. با دیدن اینکه تامین کنندگان مختلف دارای نقاط قوت واگرایی هستند، به شما اجازه می دهد تا آنها را با هم ترکیب کنید تا نتایج بهتری داشته باشید.

بازده هزینه یکی دیگر از عوامل محبوبیت چند ابری است. فقط با استفاده از بهترین ویژگی های یک پلتفرم خاص می توانید هزینه ها را بهینه کنید. برای مثال مکاری بین مایکروسافت و اوراکل و امکانات جدیدی را برای اتصال دو پلافرم ایجاد می کند. این تسهیل در اجرای چند ابری با استفاده از این راه حل بسیار ساده تر شده است. باز هم، این مساله به مشتریان امکان می دهد از مزایای هر دو ارائه دهنده استفاده کنند.
 

محاسبه لبه ((Edge computing
قدرت محاسبه لبه یا رایانش مرزی عمدتا در سرعت آن است. از آنجا که برای تجزیه و تحلیل و استفاده از اطلاعات، مجبور نیستیم به سرور مرکزی وصل شویم، تأخیر تا حد زیادی کاهش می یابد. این کار برخلاف ابر، شامل بدست آوردن داده ها از سرورهای محلی کوچکتر است. برنامه های کاربردی توسعه یافته از طریق محاسبه لبه سریع تر، پاسخگو تر هستند و امکانات عملیاتی در زمان واقعی را فراهم می کنند. استقرار برنامه ها نیز سریعتر انجام می شود. رایانش مرزی همچنین شرکت ها را قادر می سازد فاصله بین فضای ابر و کاربران نهایی محلی را کاهش دهند.
 

دسک تاپ های مجازی
مدیریت کارمندان از راه دور با فناوری ابر بسیار آسان می شود. ارتباط متقابل آنها با Desktop as a Service به شما امکان می دهد فضای کار آنها را با یکدیگر ادغام کنید. به عنوان مثال، مراکز تماس و صنعت خدمات مشتری در حال حاضر در مرحله سختی قرار دارند، زیرا بسیاری از مشاغل تصمیم گرفتند به کار از راه دور روی بیاورند، که این کار مدیریت کارمندان را دشوارتر می کند. در حالیکه این پلتفرمهای فضای کاری ابری به مدیران امکان می دهد وظایف خود را به صورت یکپارچه انجام دهند.

برنامه های cloud-native
با دیدن موفقیت بزرگ Kubernetes (کوبرنتیز، اجرا و مدیریت کانتینرهای مختلف را در سرورهای متفاوت که در یک پایگاه داده یا چندین پایگاه قرار گرفته ‌اند را بر عهده می‌گیرد)، شرکت های بیشتری تصمیم می گیرند تا با استفاده از سیستم، برنامه های cloud-native(برنامه هایی هستند که نه تنها قابلیت اجرا بلکه امکان استقرار نرم افزار، مقیاس پذیری و نگهداری روی پلتفرم های رایانش ابری دارند(بسازند. چنین برنامه هایی انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و قدرت بسیار بیشتری را فراهم می کنند. سازگاری با روندهای همیشه در حال تغییر صنعت cloud-native بسیار راحت تر می شود. محبوبیت و توسعه سریع نرم افزارهای منبع باز یکی دیگر از پیامدهای رویکرد به cloud-native است.

 با این وجود، امنیت همچنان یک نگرانی محسوب میشود، زیرا این برنامه های cloud-native تقریباً در آغاز راه هستند. هنوز هیچ استاندارد مشخصی برای شرکتها اتخاذ نشده است. cloud-native، همچنین توانایی تغییر فناوری اطلاعات تا حد زیادی را دارد. به دلیل تفاوت برنامه های cloud-native با برنامه های معمولی، معماری امنیت پلت فرم و ابر تغییر خواهند کرد. این رویکرد تا حد زیادی متضاد است و بنابراین شرکتها کارمندان با تجربه در حوزه منبع باز و زیرساختهای تعریف شده توسط نرم افزار را بیشتر ترجیح می دهند.

رشد بیشتر هوش مصنوعی
با محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی در فناوری امروز، ابر، در حال تبدیل شدن به یک راه حل اصلی برای تسهیل توسعه سیستم هوش مصنوعی است. زیرساخت هایی که ارائه دهندگان ابری ارائه می دهند، به شرکت ها امکان می دهد تا برنامه های خود را آزادانه و با هزینه کم تر توسعه دهند. بیشتر اوقات، پروژه های هوش مصنوعی از مرحله برنامه ریزی و نمونه اولیه خارج نمی شوند. آنها به سادگی بسیار گران، پیچیده و غیرقابل جابجایی می شوند. فناوری رایانش ابری باعث می شود هوش AI DevOps (توسعه عملیات هوش مصنوعی)، DataOps (DataOps: قرار دادن و نگاهداری از داده ها، مدل ها، دانش و جریان های کاری در محیط عملیاتی می باشد) و یادگیری ماشین بسیار مفیدتر باشند.

مدل بدون سرور
محاسبات بدون سرور از مزایای بسیاری برخوردار است که ممکن است شاهد فرآیندهای توسعه خود، متناسب با مدل باشیم. از طرفی الگوی جدیدی برای رایانش ابری تعیین می کند. با دیدن اینکه برای توسعه برنامه ها با محاسبات بدون سرور به دانش زیرساختی نیاز ندارید، به سرعت تبدیل به یکی از گرایش های اصلی می شود. این ساده تر، انعطاف پذیر تر و راحت تر است. عملکرد به عنوان یک پلاتفرم سرویس FaaS (FaaS به این مسئله اشاره دارد که بدون نیاز به مدیریت سرور، توابع اجرا می‌شوند) به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به نگرانی در مورد مدیریت زیرساخت ها، برنامه ها را آزادانه ایجاد کنند.

در مجموع، با توجه به اینکه فناوری ابری یک صنعت در حال توسعه سریع است، پیش بینی مسیرهای دقیق آن در سالهای بعدی دشوار است. هنوز هم، ما می توانیم روندهای زیادی را برای سال آینده پیش بینی کنیم. سازگاری با آن در مرکز توجه بسیاری مشاغل قرارد ارد، زیرا بازار بطور مکرر در حال تغییر است. ما می توانیم در مورد اینکه صنعت ابر به رشد خود ادامه دهد یا خیر، مثبت اندیش کنیم – چراکه مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است.

کد خبر: ۷۶٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha