۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
رمز ارز پر از ابهام؛ بیت کوین سقوط می‌کند
بازار بررسی می‌کند؛

رمز ارز پر از ابهام؛ بیت کوین سقوط می‌کند

برخی از بزرگان سرمایه گذاری در دنیا هشدار دادند که بالا و پایین شدن قیمت رمز ارزها به دست عده‌ای میلیارد است و سهامدارانی که چندان وضعیت مناسب مالی ندارند فریب ارزهای دیجیتال را نخورند.

بازار؛ گروه بورس: « بیت‌کوین بیش از آنکه با خود و به ‌عنوان یک دارایی با ارزش مقایسه شود، با طلا مقایسه می‌شود» این صحبت پیتر شف یک بورکر سرمایه گذار اهل آمریکا است که در مورد بیت کوین گفته است.

گفته‌های شف که بیشتر بر بی ارزش دانستن بیت کوین اشاره دارد، درحالی مطرح شده که پاول، رئیس صندوق ذخیره فدرال آمریکا از این ارز دیجیتال به ‌عنوان «دارایی ارزشمند درست مانند طلا» یاد می‌کند.

از ابتدای خلق بیت کوین در بستر بلاک چین، نحوی ارزش گذاری آن و پشتوانه این رمز ارز برای سرمایه‌گذاران سوال بود. اما بعدها برخی از تحلیل‌گران و مدافعان رمز ارز استقبال مردم از رمز ارزها را به عنوان یک روش ارزش گذاری برای این ارز دیجیتال معرفی کردند که مخالفان آن را یک توهم و جو روانی دانستند..

در ایران با توجه به رکود در بازارهای مالی و زیان مردم از بورس و سرمایه گذاری در طلا و ارز و همزمان افزایش تورم، به گفته کارشناسان تعداد زیادی از مردم سرمایه خود را وارد بازار رمز ارزها کردند که سبب نگرانی برخی اقتصاددانان هم شده است. آن‌ها کوبیدن بر طبق سرمایه‌گذاری در رمز ارزها را تنها صدای طبق تو خالی می‌دانند که به زودی ساکت خواهد شد.

طی چند سال گذشته بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران طلا، موضوعی سرگرم‌کننده بوده زیرا این رمز ارز بسیار بیشتر از طلا در دسترس و قابل ‌تهیه است

به گفته برخی از صاحب‌نظران بازار مالی علت اصلی حرکت مردم به سرمایه‌گذاری در رمز ارزها رشد قیمت بیت کوین و ریزش بازار سهام است. که در همین رابطه شریفی نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه می‌گوید که با ریزش بازار بورس، خروج پول از کارگزاری  روبه افزایش است  که به نظر می‌رسد بخش زیادی از این پول در حال حرکت به سمت رمز ارزها هست. او به سرمایه‌گذاران هشدار داد که در این بازار پر ریسک مراقب باشند چرا که تمامی عواملی تاثیرگذار بر رمز ارزها حبابی بودن آن را تاکید می‌کند.

تقریبا بتحلیل‌گران خارجی و داخلی زیادی هستند که با تکه بر علوم کامپیوتر آینده رمز ارزها را روشن می‌دانند و معتقدند که در آینده نزدیک حرکت دنیا به این سمت خواهد بود اما برخی از بزرگان سرمایه‌گذاری در دنیا چنین اعتقادی ندارند و بازار رمز ارزها را در نهایت روبه سقوط تعیبر می‌کنند.

نهایت بیت کوین سقوط می‌کند
پیتر شف از جمله کسانی است که نسبت به آینده بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز دنیا، دید روشنی ندارد. او قبلا گفته بود که در نهایت بیت کوین سقوط خواهد کرد و زمین گیر می‌شود.

او که بیشتر مدافع سرمایه گذار بر روی طلا و نقره است گفته است که "طی چند سال گذشته بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران طلا، موضوعی سرگرم‌کننده بوده زیرا این رمز ارز بسیار بیشتر از طلا در دسترس و قابل ‌تهیه است. طی چند سال آینده،‌ این رویه برعکس خواهد شد نه به این دلیل که طلا بیش از بیت‌کوین تولید می‌شود، بلکه به این خاطر که بیت‌کوین زمین‌گیر شده و طلا درخششی دوچندان پیدا می‌کند."

بانک آو آمریکا Bank of America"  در گزارش از بیت کوین تحت عنوان" مادرِ حباب‌ها" یاد کرده و معتقد است که این ارز سقوط آزاد خواهد کرد. با توجه به همبستگی رمز ارزها به قیمت بیت کوین هر نوسان در بیت کوین بر روی سایر ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

همه چیز روانی است
رابت شیلر برنده جایزه نوبل اقتصاد بیت کوین را " روایت مسری" می‌خواند. نظر برخی دیگر از تحلیل‌گران هم بر این است که نوسان بیت کوین بیشتر ناشی از جو روانی است که در جهان برای آن راه افتاده است.

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرفتن آن‌ها توسط شرکت‌های مختلف و افراد صاحب نام در عرصه سرمایه‌گذاری است و متقابلا در صورت عدم حمایت از آن قیمت این ارز ریزش خواهد کرد. بنابراین آنچه در حال تعیین قیمت رمز ارزها و نوسانات آن است مبتنی بر عرضه و تقاضا نیست بلکه مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش آن توسط بنگاه‌های اقتصادی است.

توسعه رمز ارزها به خصوص بیت کوین ممکن است با هدف جمع آوری پول به صورت گسترده از سطح جهان باشد و زمانی که این رمز ارزها به اوج خود رسید به یبکاره شبکه از بین برود و کسی دیگر از این رمز ارز استفاده نکند

در پی اظهارات ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا موتور و یکی از ثروتمندان جهان قیمت در مورد بیت کوین، قیمت این رمز ارز بیش از ۱۵ درصد رشد داشت و تا بیش از ۵۱ هزار واحد رساند. بیل گیس مدیر عامل ماکروسافت در گفتگو با رسانه بلومبرگ به کسانی که با منطق ماسک بیت کوین خریداری کردند هشدار داده است. او ایلان ماسک را متهم به دستکاری در بالا و پایین کردن قیمت بیت کوین کرده و اعلام کرده ایلان ماسک احتمالاً از چنین سقوط‌هایی در بازار مصون است.  بیل گیتس می‌گوید: چیزهایی در جامعه هست که خروجی دارد و ما روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم. بیت کوین مصرف انرژی بسیار زیادی دارد. تراکنش‌های بی ‌نام و نشان را رواج می‌دهد و این تراکنش‌ها قابل بازگشت نیست.

هنوز صاحب‌نظران مالی نظری در مورد پذیرشی  رمز ارزها ندارند و ابهامات زیادی در مورد آینده این ارزها مطرح می‌کنند. برخی نظریه‌پردازان علوم اقتصادی رشد رمز ارزها بر جهان را برای مدت بسیار اندکی تخمین زدند که بعد از آن به صورت یکباره از بین خواهند رفت، آن‌ها دلیل چنین دیدگاهی را عدم حمایت بانک‌های بین المللی از آن می‌دانند و تلاش آن را در جهت از بین بردن رمز ارزها و یا جایگزین کردن رمز ارزهای رسمی به جای رمز ارزهای غیر رسمی عنوان کردند.

هایمن مینسکی، اقتصاددان آمریکایی،  اریک تلر، مدیرعامل شرکت تحقیق و توسعه گوگل اکس و کرت ایکن‌والد نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی از جمله کسانی هستند که امیدی به اینده ارزهای دیجتا ندارند و رمز ارزها را به عنوان یک حباب مورد پذیرش جامعه می‌دانند.

رمز ارزها به دنبال جمع کردن پول مردم هستند
هنوز فرضیه‌ای که مورد قبول جامعه علم اقتصادی در مورد رمز ارزها و کارکرد آن‌ها بر نظام بانکی و پولی باشد وجود ندارد و آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نظرات شخصی افراد هستند. در این میان فرضیه‌های زیادی مطرح است که بدبینانه‌ترین آن که از سوی موافقان رمز ارز توهم توطئه خوانده می‌شود این است که" توسعه رمز ارزها به خصوص بیت کوین ممکن است با هدف جمع آوری پول به صورت گسترده از سطح جهان باشد و زمانی که این رمز ارزها به اوج خود رسید به یبکاره شبکه از بین برود و کسی دیگر از این رمز ارز استفاده نکند."

طبق آمار مؤسسه تحقیقاتی استاتیستا، کشورهای ترکیه، برزیل، کلمبیا، آرژانتین، آفریقا، مکزیک، چنین، آمریکا و انگلستان، بیشترین دارندگان بیت کوین در جهان هستند. به نظر می‌رسد غیر ردیابی بودن رمز ارزها سبب شده که کشورهای که با تحریم بانکی روبه رو هستند از این ارزها به منظور مبادلات مالی استفاده کنند که  برخی معتقدند که یکی از دلایل عدم جرم انگاری رمز ارز در ایران همین کسب درآمد ارزی بدون ردیابی از این طریق است.

بررسی دیدگاه‌های بزرگان اقتصادی در جهان در خصوص پول‌های مجازی چندان ما را به نتیجه روشن و یکپارچه‌ای نمی‌رساند اما آنچه که تقریبا می‌توان مطرح کرد حبابی بودن قیمت رمز ارزها در این بازه زمانی است بنابراین به خریداران این ارزها هشدار داده می‌شود که  مراقب سرمایه خود در این بازار باشند.

کد خبر: ۷۵٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha