۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
میتوزس، ساختمانی که باگذشت زمان رشد می‌کند!
ساختمان‌هایی که به موجودات زنده آینده شباهت دارند

میتوزس، ساختمانی که باگذشت زمان رشد می‌کند!

یک شرکت معماری به دنبال ساخت ساختمان‌هایی است که مانند بدن انسان خود را بازسازی می‌کند و درعین‌حال سازگاری با محیط‌زیست دارد.

محمدرضا هادیلو، بازار: آیا ساختمان‌ها و سازه‌هایی که می‌سازیم می‌تواند به موجودات زنده شباهت داشته باشد؟ شرکت جی جی لوپ نشان می‌دهد که این کار ممکن است.

پروژه میتوزش که توسط شرکت معماری GG-loop در سال ۲۰۱۴ در آمستردام تأسیس‌شده است، از یک روش زیست دوستانه پیروی می‌کند و ازنظر طراحی جامع است.

این‌یک اکوسیستم را می‌سازد که به ساکنان روشی منحصربه‌فرد برای زندگی می‌دهد و میل ذاتی آن‌ها برای برقراری ارتباط مجدد با طبیعت را برآورده می‌کند.

ساختمان‌ها رشد می‌کنند و دوباره پر می‌شوند

جیکامو گارزیانو، معمار و بنیان‌گذار شرکت جی جی لوپ، در مصاحبه با CNN عربی گفت: پروژه میتوزس «به‌عنوان پاسخی به شرایط فعلی آب‌وهوای جهانی و افزایش جمعیت جهانی طراحی‌شده است.»

در این پروژه از جنبش «متابولیسم» ژاپنی که در دهه ۱۹۶۰ متولدشده الهام گرفته‌شده است.

«طبق گفته گارزیانو» این پروژه همچنین در پی جواب دادن به این سؤالات بوده است که: چگونه ساختمان‌ها می‌توانند رشد کنند، توسعه، بازیابی داشته باشند و مانند بدن انسان خودکفا شده و با توانایی خودشان بازسازی شوند؟

گارزیانو گفت: «مفهوم میتوزس مبتنی بر شرایط خاص و شاخص‌های عملکردی خواهد بود و به لطف چارچوب متشکل از عناصر کوچک‌تر قابل افزودن یا تعویض در طول زمان، قادر به گسترش و لذت بردن از انعطاف‌پذیری است.»

 این مفهوم به‌منظور ایجاد ارتباط و حس مشترک با ساکنان و پیرامون خود، با بازآفرینی اکوسیستم‌های متناسب با آب‌وهوا و موقعیت جغرافیایی، طراحی‌شده است.

نام پروژه از فرآیند تقسیم سلولی، «میتوز» ناشی می‌شود که در آن‌یک سلول به دو سلول یکسان تقسیم می‌شود و پروژه ظرفیت نصب و سازگاری طولانی‌مدت سیستم را در خود جای‌داده است، که استعاره‌ای برای یک ارگانیسم انعطاف‌پذیر است... همان‌طور که هر واحد مسکونی در کنار هم در کنار سایر واحدها و محیط آن‌ها وجود دارد.

این مفهوم را می‌توان در طیف وسیعی از پروژه‌های شهری مانند واحدهای مسکونی خانوادگی، سکونتگاه‌های شهری با تراکم بالا با کاربردهای مختلف و عملکردهای مربوط به آموزش، به‌عنوان‌مثال، سرگرمی، تجملات و تجارت به کاربرد.

دوباره با محیط ارتباط برقرار کنید

 وقتی به عکس‌های تخیلی پروژه نگاه می‌کنید، فضاهای چوبی و سرسبزی را می‌بینید که شبیه بهارخواب‌های سرسبز کشاورزی هستند.

جمعیت تنها کانون موردتوجه این پروژه نیست، زیرا این پروژه طبیعت را نیز در خط مقدم قرار می‌دهد. گارزیانو تأکید می‌کند: این فرآیند با تمرکز بر ایجاد سیستم‌های انعطاف‌پذیر و منصفانه‌ای است که نیازهای جامعه و طبیعت را یکپارچه می‌کند و یک فرآیند طراحی جدید را تجسم می‌بخشد.

در دهه‌های گذشته، تمایل به برقراری ارتباط مجدد با طبیعت با ترکیب سیستم‌های فضای سبز ازجمله نمای سبز و باغ‌های پشت‌بام و همچنین محیط‌های داخلی مانند دیوارهای سبز و گلدان‌های گیاهان، در معماری تجسم‌یافته است.

این مفهوم باهدف ادغام گیاهان و جانوران در سراسر ساختمان‌های پروژه، به ساکنان اجازه می‌دهد تا در هماهنگی با تنوع زیستی گیاهان و جانوران محلی منطقه‌ای که در آن قرار دارد، همزیستی داشته باشند.

میتوز از مصالح ساختمانی بیولوژیکی مانند جی ال تی  Cross Laminated Timber (CLT) استفاده می‌کند که دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند.

گفتنی است : یک پانل جی ال تی «CLT » از چندین لایه تخته الوار خشک‌شده در کوره تشکیل‌شده است که در جهت‌های متناوب روی هم چیده شده‌اند، با چسب‌های سازه‌ای پیوند خورده و تحت‌فشار قرارگرفته و یک صفحه مستطیل شکل مستحکم، مستقیم ایجاد می‌کنند. پانل‌های CLT معمولاً از سه تا هفت لایه تشکیل شده‌اند.

 با انتخاب این نوع مواد، این مفهوم محیطی را ایجاد می‌کند که دارای مزیت تولید انرژی بیشتر از میزان مصرف است.

این مفهوم همچنین سازگار با محیط‌زیست است زیرا از مواد حیاتی مانند الیاف طبیعی به‌عنوان عایق و پوشش‌های مومی و آب برای استفاده‌های مربوط به رنگ استفاده می‌کند.

گارزیانو انتظار دارد در آینده‌ای نزدیک پروژه "میتوز" را در شهرهایی با برنامه‌های طولانی‌مدت زیست‌محیطی مانند آمستردام، کیپ تاون، سنگاپور، شنژن، پاریس، ونکوور و میلان ایجاد کند.

کد خبر: ۷۵٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha