۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کسب کارهای محلی زیر سایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ مغازه‌هایی که تعطیل می‌شوند
گزارش بازار؛

کسب کارهای محلی زیر سایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ مغازه‌هایی که تعطیل می‌شوند

کرمان- تعطیلی پی در پی مغازه‌ها و کسب و کارهای کوچک در محله‌های شهر کرمان زیر سایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به یکی از نگرانی‌های کسبه کرمان تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها مجوزهای پی در پی فعالیت انواع و اقسام فروشگاه های زنجیره ای در کرمان صادر می شود و تبلیغات این فروشگاه ها همه جای شهر به چشم می خورد.

در هر شهرک و خیابان چندین فروشگاه زنجیره ای بر پا شده است به طوریکه تنها در خیابان جهاد در شهر کرمان پنج فروشگاه زنجیره ای برپا شده است که هر یک با وعده ها و تزئینات زیاد سعی در جذب مشتری دارند.

هشدار در خصوص فعالیت بی رویه فروشگاههای زنجیره ای
عرضه کالاهای اساسی در برخی از این فروشگاه های عملا موجب شده مردم برای استفاده از تخفیف هایی که اکثرا ساختگی است به این فروشگاه ها مراجعه کنند و در نتیجه بسیاری از سوپر مارکت های محلی طی ماه های اخیر تعطیل شده اند.

رئیس اتاق اصناف کرمان در این خصوص به شهروندان هشدار داد و به خبرنگار بازار گفت: اصناف در محله ها با مشکل مواجه شده اند چون مردم به خرید از فروشگاه های زنجیره ای روی آورده اند در این فروشگاه ها اکثرا محصولات تولید استان فروش نمی رود و هیچ کمکی به اقتصاد استان نمی کنند.

کسب و کارهای محلی موجب اشتغال بسیاری از جوانان و نان آوری برای خانواده ها می شود و اگر روند فعلی ادامه یابد بسیاری از این افراد بیکار می شوند

یوسف جعفری بیان کرد: اگر مردم از مغازه های و کسب و کارهایی که در محلات قرار دارند حمایت نکنند حجم بالایی از این مشاغل از دست می رود.

وی افزود: کسب و کارهای محلی موجب اشتغال بسیاری از جوانان و نان آوری برای خانواده ها می شود و اگر روند فعلی ادامه یابد بسیاری از این افراد بیکار می شوند.

وی گفت: فروشگاه های زنجیره ای در زمینه های مختلف فعالیت دارند طیف گسترده ای از حرفه ها را در بر می گیرد.

مردم از فروشگاههای محله ای حمایت کنند
وی ادامه داد: هم اکنون شاهد تعطیل شدن صدها واحد تجاری در هر منطقه هستیم که در آستانه عید نوروز این مساله پر رنگ تر شده است.

جعفری بیان کرد: شیوع کرونا صدمات زیادی به کسب و کارهای خرد و محله ای زده است و در این وضعیت مردم باید از یکدیگر و مشاغل موجود حمایت کنند.

وی گفت: همین چند مشتری که روزانه از این مغازه ها خرید می کند می توان راهگشا باشد و اگر این مساله تحت الشعاع قرار گیرد بسیاری از مردم شب عید شرمنده خانواده خود خواهند شد.

رئیس اتاق اصناف کرمان همچنین از منتفی شدن فروشهای فوق العاده به دلیل شیوع کرونا خبر داد و افزود: نمایشگاه های بهاری نیز کنسل شده اند.

وی بیان کرد: شیوع کرونای انگلیسی در کشور موجب شده مسئولان بهداشتی بیش از گذشته نگران شیوع کرونا شوند.

وی همچنین شایعه تعطیلی اصناف در اسفند ماه را تکذیب کرد و گفت: از همه اصناف خواسته شده با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تدابیر بهداشتی جلوی شیوع کرونا را بگیرند تا صدمه ای به کسب و کار و هم وارد نشود.

با گران فروشی مقابله می کنیم
وی با اشاره به گرانی شدید اجناس و کالاها بیان کرد: در این شرایط بسیاری از اصناف برای رونق کسب و کار اقدام به فروش کالاها زیر قیمت کرده اند تا بتوانند چک و سفته های خود را پاس کنند.

وی همچنین از بازرسی های متعدد برای مقابله با گران فروشی و احتکار خبر داد و افزود: با هر گونه گران فروشی برخورد می شود.

جعفری همچنین به پرداخت تسهیلات کرونایی به ۱۰ تا ۱۵ درصد اصناف کرمان خبر داد و گفت: تالارداران و کافی گیم ها بیشترین خسارت را در بخش کسب و کارهای محلی دیده اند.

فروش فوق العاده متوقف شده است
محمد قربانی یکی از اعضای شورای اصناف کرمان در گفتگو با بازار اظهار داشت: متاسفانه با رکود اقتصادی که ایجاد شده است برخی از فروشگاه های زنجیره ای که حتی نامی از آنها تا چند روز قبل وجود نداشت به یکباره شعبه های گسترده ای در شهر ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: حتی فروشگاه های زنجیره ای سابقه دار هم شعب خود را گسترش داده اند و در این شرایط با تبلیغات رنگارنگ و تخفیف های ساختگی مردم را جذب خود می کنند.

حتی فروشگاههای زنجیره ای سابقه دار هم شعب خود را گسترش داده اند و در این شرایط با تبلیغات رنگارنگ و تخفیف های ساختگی مردم را جذب خود می کنند

وی گفت: قیمت ها را به شدت بالا می برند و بعد تخفیف های ۴۰ درصدی می دهند و در نهایت قیمت با تخفیف جزیی ۵ درصدی فروش می رود.

وی افزود: در برخی موارد نیز برخی کالاها را ارزان و برخی دیگران را گران می فروشند تا جبران کنند.

مسئولان از صدور مجوز کار بی رویه به فروشگاه های زنجیره ای خودداری کنند
اسماعیل اقبالی یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از این فروشگاه های اجناس بی کیفیت کارخانه های گمنام را می فروشند.

وی تصریح کرد: در شهرک مطهری کرمان چندین فروشگاه زنجیره ای وجود دارد و حضور این فروشگاهها عملا موجب تعطیلی فروشگاه های کوچک محلی شده است و فرصت های اشتغال زیادی از بین رفته است به همین دلیل از مسئولان کرمان می خواهیم با توجه به ضرورتهای جمعیتی و حراست از فرصت های شغلی به این فروشگاه ها مجوز کار ندهد چرا در یک شهرک کوچک چندین فروشگاه از این دست وجود دارد و جوابگوی خسارت هایی که مردم محلی می بینند کیست؟

از کسب و کارهای خرد حمایت می کنیم
استاندار کرمان نیز در حاشیه جلسه تنظیم بازار کرمان در پاسخ به خبرنگار بازار از حمایت جدی از کسب و کارهای محلی خبر داد و گفت: در شرایط کنونی اقتصادی که متاثر از کرونا، تورم و مشکلات اقتصادی است باید از همه فرصت های شغلی حمایت کنیم.

علی زینی وند افزود: سرمایه های خرد مردم می تواند کمک زیادی به ایجاد مشاغل داشته باشد و این مساله در بخش اصناف از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید سیاستهای لازم برای حمایت از کسب و کارهای خرد انجام شود.

وی ادامه داد: کرونا به یکی از مشکلات جدی در بخش اقتصاد تبدیل شده است و مردم خسارت های زیادی دیده اند و سعی کردیم از تسهیلات لازم برای حمایت از مردم استفاده کنیم.

کسب و کارهای محلی و خانگی این روزهای تنها ممر امرار معاش بسیاری از خانواده ها هستند و شیوع ویروس و تورم بسیاری از این مشاغل را طی ماه های اخیر تعطیل کرده است و رقیب تراشی برای آنها می تواند بر مشکلات آنها بیافزاید.

کد خبر: ۷۵٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha