۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
گره گشایی از ۴۰درصد ترافیک راه‌های«تهران_ کرج_ قزوین»/ سرعت در «غدیر» ۱۳۰کیلومتر
بازار از افتتاح آزادراه چرمشهر به آبیک گزارش می دهد

گره گشایی از ۴۰درصد ترافیک راه‌های«تهران_ کرج_ قزوین»/ سرعت در «غدیر» ۱۳۰کیلومتر

کرج- بهره برداری از پروژه آزادراه آبیک _چرمشهر «بزرگراه غدیر» از بار ترافیکی این آزادراه به میزان زیادی کاسته و طول زمان سفر، مسیر و به تبع آن مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی را کاهش دهد.

 شیما عبداله خانی؛ بازار: پروژه آزادراه آبیک _چرمشهر (بزرگراه جنوبی تهران) به طول ۱۵۸ کیلومتر از اواخر سال ۹۴ آغاز شد. این پروژه در ۴ قطعه از استان‌های قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور می کند که حدود ۴۳ کیلومتر از این طرح در استان البرز واقع شده است.

آزادراه غدیر در راستای توسعه شبکه آزادراهی کشور بسیار با اهمیت است و می تواند ترافیک عبوری از شهرهای غربی به شرق و تهران را آسان کند و همچنین نقش پدافند غیرعامل و دسترسی کوتاه‌تر به پایتخت را ایجاد می کند. قرارگاه خاتم نقش اصلی را در ساخت این پروژه داشته است،

همچنین می تواند از بار ترافیکی آزادراه قزوین_کرج به میزان زیادی کاسته و طول زمان سفر، مسیر و به تبع آن مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی را کاهش دهد بنابراین مزایای این پروژه برای استان البرز بسیار با اهمیت است. این آزادراه به عنوان یکی از راه‌های ایمن در کشور مطرح است و با اعتبار ۳۴۰۰ میلیارد تومان با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی هفت اسفند۹۹ به بهره بردادی رسید.

تاثیر ۴۰ درصدی آزادراه غدیر بر کاهش ترافیک آزادراه_تهران_کرج
مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه پروژه آزادراه جنوبی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بر کم شدن ترافیک قزوین به تهران موثر است، گفت: این پروژه بر استان البرز و تهران بسیار اثر گذار است و در کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق به غرب شمال به جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی واقع شده است.

«رضا خالقی» در گفت و گو با بازار با اشاره به اثرات زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت، کاهش مسافت و زمان سفر برای خودروهای عبوری گفت: بهره برداری این آزادراه باعث کاهش هزینه و زمان سفربرای وسایل نقلیه کاهش تولید آلاینده ها و دارای مزایای زیست محیطی برای استان خواهد بود.

وی با اشاره به تردد ۱۴ استان از البرز افزود: این آزادراه تردد استان های شمال غربی به سمت شرق و مرکز را تسهیل می کند و نقش بسزایی در کاهش ترافیک و زمان سفر دارد.

خالقی این آزادراه را یکی از ایمن ترین آزادراه های کشور دانسته و تصریح کرد: با توجه به اینکه این جاده برای سرعت ۱۳۰ کیلومتر طراحی شده، ایمنی بالایی در نظر گرفته شده است و در ارزیابی ها جزو پروژه های ایمن کشور است. برخی اقدامات تکمیلی نیز ایمنی را افزایش خواهد داد. از طرفی با بهره برداری آزمایشی نقاط ضعف بیشتر شناسایی و به مرور ایمنی بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: همچنین از لحاظ زمان بهره برداری نیز یکی از پروژه های موفق کشور است که با وجود برخی مشکلات چون تملک اراضی، تاخیر زیادی در بهره برداری وجود نداشته است.

آزادراهی ایمن با اعتبار ۳ هزار و۴۰۰ میلیاردی
مجری پروژه آزادراه آبیک -چرمشهر(جنوبی تهران) هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: عملیات اجرایی آزادراه تکمیل و برخی کارهایی چون نصب علائم راهنمایی رانندگی، ایمنی، روشنایی برخی نقاط و هماهنگی برای نصب آنتن موبایل ایرانسل و همراه اول دراین مدت اخیر انجام شده است.

«محمود ملازینل» اعتباری که برای طرح هزینه شده است را بر طبق اعلام شرکت سرمایه گذار حدود ۳ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ارزش روز پروژه را ۷ هزار میلیارد تومان برشمرد.

ملا زینل این طرح را جزو پروژه های رکورد دار از لحاظ زمان به بهره برداری رسیدن دانست و گفت: عملیات این آزادراه از اواخر سال ۹۴ آغاز شده است و با کمی تاخیر درسال ۹۹ به افتتاح رسید و این تاخیر به دلیل برخی مشکلات در زمینه تملک اراضی و معارضین ملکی و کشاورزی ایجاد شد ولی از نظر اجرایی اقدامات با سرعت بسیار خوبی پیش رفته است.

وی گفت: آزادراه به گونه ای طراحی شده است که از لحاظ ایمنی قابلیت سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت را دارد اگرچه که از لحاظ قانونی مجوز ۱۲۰ کیلومتر مجاز است. از لحاظ ایمنی سعی شده که یکی از ایمن ترین راه ها در کشور باشد.

آیین نامه های ایمنی به طور کامل در طراحی ها مد نظر قرار داده شده واز طرفی مشاور کنترل کننده ایمنی مطالعات و طرح را قبل از تصویب و اجرا به طور کامل کنترل می کرد.

ملازینل به دیگر مزیت های ایمنی این آزادراه اشاره کرده و افزود: پل هایی که از آزادراه عبور می کنند به گونه ای طراحی شده اند که پایه میانی برای آن قرار داده نشده که از لحاظ زیبایی شناسی و ایمنی آزادراه با اهمیت است و باعث بزرگتر شدن دهانه پل و کم شدن خطر برخورد خودروهایی که ممکن است از مسیر منحرف شوند با مانع شده است.

وی ادامه داد: همچنین شیب شیروانی خاکریز ها ملایم است که باعث می شود در صورت انحراف خودرو از مسیر، واژگون نشود و کنترل بیشتری برای مهار شرایط و تلفات کمتر داشته باشد. فاصله شانه سمت راست و چپ و فاصله عاری از مانع بیشتر در نظر گرفته شده و درمجموع کارهای خاصی برای بالا بردن ایمنی آزاد راه انجام شده است.

۱۴ استان کشور از آزادراه غدیر بهره مند می شوند
وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص این آزاد راه گفت: اجرای این پروژه میزان سوخت و اتلاف وقت را کاهش می دهد و ۱۴ استان کشور از این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

«محمد اسلامی» در بازدید از آزادراه غدیر(چرمشهر-آبیک) با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های بزرگ گره‌گشای ترافیک مردم تهران و البرز است، گفت: اجرای این پروژه میزان سوخت و اتلاف وقت را کاهش می‌دهد، همچنین به دلیل ارتباطات راهی این پروژه ۱۴ استان کشور از این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

اسلامی افزود: راندمان این پروژه سالی ۲۰ درصد بود در حالی که در پروژه‌های مشابه راندمان ۳ تا ۵ درصد و در نهایت ۹ درصد بود، راندمان بالای پروژه نشان می‌دهد که توان مهندسی کشور، ضریب هماهنگی بین دستگاه‌ها، توان مدیریتی کشور و اتحاد بخش خصوصی بسیار بالا است. ‌

وی زیر بار ترافیک رفتن این پروژه را مساوی با کاهش بار ترافیک خسته کننده اتوبان تهران-کرج-قزوین برشمرد و گفت: این آزادراه در راه ابریشم و راه آزادراهی که از بازرگان شروع می‌شود و به مرزهای افغانستان و ترکمنستان می‌رسد، قرار دارد، همچنین ارتباط با پنج آزادراه و بزرگراه شمالی و جنوبی کشور باعث می‌شود این آزادراه به یک قطعه استراتژیک و مؤثر در حمل و نقل و ترانزیت تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این آزادراه با ۵ آزادراه و بزرگراه شمالی و جنوبی کشور ارتباط دارد که تمامی این ویژگی‌ها آزادراه آبیک- چرمشهر را به یک قطعه استراتژیک در حمل و نقل و ترانزیت بدل می‌کند.

همانطور که ذکر شد آزادراه غدیر از مزایای زیادی برای استان البرز برخوردار است و علاوه بر اینکه استان های شمال و شمال غرب را به شرق و شمال شرق کشور متصل می کند بار ترافیکی محورهای مواصلاتی البرز و تهران را تا حد زیادی کاهش می دهد بنابراین افتتاح این پروژه می تواند نویدی برای گشایش ترافیک در البرز باشد.

کد خبر: ۷۵٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha