۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
بدون رفع موانع تجاری، رشد اقتصادی در پسا کرونا آهسته خواهد بود
تجارت آزاد کلید بازگشت به رونق اقتصادی؛

بدون رفع موانع تجاری، رشد اقتصادی در پسا کرونا آهسته خواهد بود

در این روزها که دنیا درگیر بحران های زیادی است، مانع سازی در مسیر تجارت آزاد می تواند به بار مشکلات بیفزاید. حال سازمان تجارت جهانی با تاکید بر این نکته که تجارا باید با هدف کاهش نابرابری های اقتصادی باشد نوشت: «تعرفه های تجاری باعث کاشه سرعت رشد اقتصادی دنیا می شود.»

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش محدودیتهای تجاری  توسط دولتها و وضع تعرفه های تجاری سبب می شود تا روند رشد اقتصادی در دنیا با اختلال روبرو شود  و این شرایط در روند بازسازی اقتصادی کشورها در پسا کرونا هم تاثیر منفی داشته باشد.

مرکز تجارت بین الملل در گزارش اخیر خود نوشت: «محدودیتهای وضع شده توسط دولتها در جریان همه گیری کرونا باعث شد تا حتی عرضه کالاهای بهداشتی و در مانی هم در دوره کرونا کاهش پیدا کند.بررسی ها نشان داده است بالغ بر ۹۸ کشور در دنیا محدودیتهای صادراتی موقتی را وضع کرده بودند ولی در ۱۰۲ کشور دنیا محدودیتهای وارداتی از بین رفته است.»

طبق این گزارش انتظار می رود پیشرفتهای ایجاد شده در اقتصاد دنیا طی یک دهه اخیر که به دلیل ایجاد  اقتصاد باز ایجاد شد، در جریان همه گیری کرونا  از بین رود و تا زمانی که تجارت به شرایط قبل باز نگردد و محدودیتها برداشته نشود، اقتصاد دنیا به حالت عادی بازنمی گردد.

بررسی ها نشان می دهد کاهش محدودیتهای تجاری  در دنیا سبب می شود تا نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دنیا بالغ بر ۳.۴ درصد افزایش پیدا کند و میزان درامد صادراتی کشورهای صنعتی دنیا بالغ بر ۴.۶ درصد افزایش پیدا کند.این پیش بینی ها در شرایطی محقق می شود که تعرفه های تجاری از میان برداشته شود. نکته مهم این است که کشورهای در حال توسعه در نتیجه از میان برداشته شدن تعرفه های تجاری رشد بیشتری در اقتصاد را تجربه خواهند کرد. کشورهای در حال توسعه با اجرای این طرح می توانند رشد ۷ درصدی اقتصادی را شاهد باشند که کمک بسیار بزرگی در جهت پایان دادن به این روزهای سهت اقتصادی خواهد بود.»

ارزش واردات دنیا ۱.۷ هزار میلیارد دلار تنزل یافته است
بررسی های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی نشان می دهد در سال گذشته ارزش واردات در دنیا ۱.۷ هزار میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۰۹  تنزل پیدا کرده است که دلیل این مساله هم اجرای سیاستهای محافظه  کارانه در عرضه تجارت و مانع تراشی در مسیر تجارت ازاد است.

ازبن پلسون، رییس مرکز تجارت بین الملل می گوید:«حذف تعرفه ها و موانع تجاری در دنیا کار ساده ای است و با دستور سیاستمداران امکان پذیر است. دولتمردان کشورها باید بدانند که حذف تعرفه ها ساده ترین راه پیش روی کشورها برای افزایش نرخ رشد اقتصادی است. بدون شک ملی گرایی در اقتصاد نمی تواند زمینه ساز رشد اقتصادی شود و تنها همکاری و تعامل با اقتصاد دیگر کشورها است که بستر ساز رشد اقتصادی در جهان می شود.»

 دنیا در جربان بحران اقتصادی گذشته به خصوص در جریان بحران بزرگ سال ۱۹۳۰ چنین مسیری را طی کرده بود. در آن زمان هم کشورها برای حفاظت از اقتصاد داخلی مانع از تجارت ازاد شدند و همین سیاست باعث شد تا نرخ رشد اقتصادی توان رشد را از دست بدهد و رکود برای دوره طولانی تری باقی  بماند.در نهایت آزادسازی تجارت در دنیا بستر را برای احیای اقتصاد دنیا فراهم کرد.

تجارت باید در مسیر کاهش نابرابری ها باشد
اهمیت تجارت در اقتصاد دنیا به اندازه ای است که رییس تازه سازمان تجارت جهانی هم در سخنرانی اخیرش به ان اشاره کرده است. طبق گفته های او تجارت باید با هدف کاهش نابرابری اقتصادی و توسعه زیر ساختهای مالی و اقتصادی در دنیا باشد. این اقتصاددان برجسته افریقایی تاکید کرد تنها در صورتی می توان از بحران های اقتصادی و مالی ناشی از کرونا عبور کرد که سیاست آزادسازی تجارت در دنیا اجرا شود و کشورها بتوانند آزادانه محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر کنند. هر مانعی در مسیر تجارت می تواند به مانعی در مسیر رشد اقتصادی و صنعتی تبدیل شود.

طبق گزارش سازمان تجارت جهانی در صورتیکه کشورهای عضو آ س آن نرخ تعرفه های  تجاری را ۵۰ درصد کاهش دهند شاهد افزایش ۱.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی خواهند بود و اجرای این سیاست در کشورهای امریکای جنوبی زمینه ساز رشد ۰.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی و در کشورهای افریقایی باعث رشد ۱ درصدی تولید ناخالص داخلی می شود.

سازمان تجارت جهانی تاکید کرد: «جهان در این روزها با چالشهای زیادی روبرو است و  وضع تعرفه های تجاری و مانع سازی در مسیر تجارت آزاد می تواند این چالشها را بیشتر کند و دوره درگیری دنیا با مشکلات اقتصادی را طولانی تر کند. باید تاکید کرد که این روزهای بحرانی بدون همکاری و مشارکت کشورهای صنعتی با کشورهای در حال توسعه و توزیع عادلانه واکسن در دنیا پایان نخواهد یافت.»

کد خبر: ۷۵٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha