۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
غفلت از اقتصاد ورزش در البرز/ ورزشکاران هنوز چشم به دست دولت دارند
بازار گزارش می دهد

غفلت از اقتصاد ورزش در البرز/ ورزشکاران هنوز چشم به دست دولت دارند

کرج- ورزش امروزه علاوه بر فواید تندرستی و معنوی به یک صنعت درآمدزا و پررونق تبدیل شده اما در ایران بسیاری از رشته ها مغفول مانده است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: ورزش علاوه بر دارا بودن فواید معنوی و تندرستی امروزه به یک صنعت پررونق و درآمدزا تبدیل شده است. به گونه ای که در سراسر دنیا و به خصوص کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری زیادی بر فعالیت های ورزشی در سطح حرفه ای و همگانی انجام می شود.

این روند با گسترش رسانه ها سرعت گرفت و شرکت های تجاری بزرگ به سرمایه گذاری در ورزش ورود کردند و زیر سایه محبوبیت و پر مخاطب بودن ورزش سودآوری قابل توجهی به دست آوردند.

از طرفی ورود اقتصاد به ورزش باعث گسترش زیر ساخت های آن، اشتغالزایی ورزشی و حرفه ای تر شدن ورزشکاران با افزایش درآمدزایی آنان شد.

بسیاری مشاغل در زمینه تولید و فروش محصولات ورزشی ایجاد شد؛ حق پخش رسانه ای ورزش، بلیط فروشی و تبلیغات تجاری همگی در حیطه ورزش منجر به کسب درآمد و شکل گیری صنعت ورزش شده است.

به گونه ای که میزبانی مسابقات بزرگ جهانی چون المپیک برای کشورهای میزبان منجر به رشد اقتصادی خوبی از محل ورزش شده است. حتی تولید ناخالص داخلی مرتبط با محصولات ورزشی در برخی کشورهای پیشرفته به ۵ درصد می رسد.

البته صنعت ورزش در کشورهای در حال توسعه چون ایران هنوز راه درازی در پیش دارد و هنوز حمایت های دولت حتی در ورزش حرفه ای نقشی مهم ایفا می کند و به ورزش همگانی نیز توجه چندانی نمی شود. اگرچه روند حمایت مالی صنعتگران و بخش خصوصی از ورزش های پرمخاطب در سال های اخیر افزایش یافته است.

استان البرز نیز با وجود داشتن استعدادهای ورزشی و پتانسیل های ورزش قهرمانی از لحاظ درآمد زایی و حتی تامین هزینه های ورزش و تیم ها با مشکل مواجه است و آنچنان که باید رشد اقتصادی ناشی از ورزش در استان نهادینه نشده است.

یکی از مشکلات عمده در ورزش استان جذب حامیان مالی در رشته های ورزشی است و شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر به مشکلات دامن زده است.

تلاش برای جلب حمایت مالی صنعتگران در ورزش البرز
مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز گفت: در مورد ورود اقتصاد به ورزش و اسپانسرینگ جلسات متعددی برگزار می شود و یکی از موضوعات مورد توجه صنعتگران هستند.

پیرامون این موضوع منافع صنعتگر نیز باید در ورزش مورد توجه قرار بگیرد که چه منافعی می تواند از حمایت های مالی که از یک رشته انجام می دهد بهره مند می شود.

«مجتبی جانعلی» در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه جلسات متعددی به خصوص با صنعتگران در شهرستان های استان برگزار شده است، افزود: کمیته خیرین ورزشگاه ساز هم پیرامون این موضوع تشکیل شده و تلاش بر این است تیم هایی که در لیگ شرکت می کنند مورد توجه باشند تا این جذابیت برای صنعتگران برای اسپانسرینگ ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استان البرز از لحاظ قهرمان پروری در جایگاه خوبی قرار دارد، تصریح کرد: در رشته های مختلف قهرمانان ملی از البرز حضور دارند و یکی از دلایل این موضوع تجربه مدیریت بالای ۲۰ سال مسئولان هیات های استان است.

با توجه به پتانسیل های خوب ورزش البرز در رشته های انفرادی و تیمی در صدد جلب حمایت حداکثری حامیان مالی هستیم.

وی ادامه داد: تیم فوتبال گل ریحان البرز نیز از پتانسیل خوبی برخوردار است و در جلساتی با مسئولان در تلاش برای حمایت از این تیم هستیم. البته خواسته ما این است که حداقل نیمی از تیم را بازیکنان البرز تشکیل بدهند.

مدیر کل ورزش و جوانان البرز با اشاره به اینکه اکثر هیات ها ظرفیت این را دارند که در لیگ برتر تیم داشته باشند، تاکید کرد: باید صنعتگران مطمئن باشند که اگر به حمایت مالی از یک رشته یا تیم ورزشی بپردازند قطعا تبلیغ محصولات آن ها دیده می شوند و این نیز مستلزم حضور تیم ها و رشته های ورزشی در لیگ برتر است؛ در این صورت هم تیم هم صنعت گر از منافع بهره مند می شوند.

وی همچنین اظهار کرد: پیگیر برگزاری جلسه شورای ورزش با حضور استاندارهستیم تا ازحمایت استاندار برای جذب حامیان مالی در بخش صنعت نیز بهره مند باشیم.

درخواست حمایت از مسئولان استان برای جذب اسپانسر
رئیس هیات فوتبال استان البرز با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی این ورزش در استان گفت: بخش مهمی از واحد های صنعتی کشور در استان البرز واقع شده ولی با وجود تمام تلاش ها و ارتباطاتی که با مسئولان زیربط انجام شده هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته و هیات و باشگاه ها در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور به صورت خودگردان تیم داری می کنند.

« منصور بیک وردی» افزود: برخی استان ها واحد های صنعتی کمتری دارند ولی با حمایت های مسئولان موفق به جذب اسپانسر شده اند. این موضوع تا حد زیادی بستگی به همت و تلاش مسئولان برای حمایت از ورزش دارد. تا وقتی مسئولان استانی و استاندار به صورت جدی به این موضوع ورود نکنند اتفاق خاصی نمی افتد.

اقتصاد ورزش با شیوع کرونا متضرر شد
رئیس هیات تکواندو البرز وضعیت اقتصاد ورزشی را درشرایط فعلی متاثر از شیوع کرونا در دنیا عنوان کرد و گفت: ورزش به ویژه در رشته های رزمی در این یک سال بسیار متضرر شد.

«محمد نوذری» افزود: معمولا وقتی مسابقات برگزار می شود و تبلیغات میدانی وجود دارد اسپانسر جذب می شود. تا وقتی که ورزش به حالت عادی برنگردد شرایط جذب اسپانسر مناسب نیست.

 نوذری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی جذب اسپانسر در رشته تکواندوی البرز با مشکل مواجه است، گفت: در گذشته توانسته ایم اقدامات خوبی برای جذب اسپانسر انجام بدهیم ولی اکنون به دلیل اینکه تماشاچی برای مسابقات وجود ندارد جذب اسپانسر با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه البرز پتانسیل های خوبی در رشته تکواندو و پرورش قهرمانان در این رشته دارد، تصریح کرد: این رشته در البرز در سطح قهرمانی فعالیت می کند. حتی برخی مربیان و اعضای تیم ملی تکواندو از البرز هستند و امیدواریم که از البرز در رقابت های المپیک، نماینده داشته باشیم.

با توجه به اهمیت ورزش چه از لحاظ سلامت جسم و روان و چه از لحاظ ایجاد رونق اقتصادی واشتغالزایی نیاز است تا مسئولان به حمایت از فعالیت های ورزشی بپردازند و راه تعامل بخش خصوصی و تجاری با ورزش را هموار کنند. همچنین به حمایت از ورزش همگانی بپردازند تا در دراز مدت از مزایای غیر مادی و مادی این بخش در رونق اقتصادی بهره مند شوند.

کد خبر: ۷۵٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha