۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
کارایی زنجیره های تامین با اتوماسیون بهبود می یابد
آینده از آنِ فناوریهای نوین

کارایی زنجیره های تامین با اتوماسیون بهبود می یابد

زنجیره های تامین از جمله بخشهای مهم اقتصاد هر کشور است که اگر با فناوری روز دنیا توسعه یابد می تواند در کارایی این حوزه تاثیر گذار باشد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «سوپلای چین برین» در گزارشی به بررسی خودکار سازی زنجیره تامین و نقش انسانها در این حوزه پرداخته است: زنجیره های تأمین به طور فزاینده ای برای بهبود کارایی و انعطاف پذیری به اتوماسیون متکی شده اند. در حالیکه برای انتقال بار به کامیون ها و یا به انبارها و یا تحویل آنها به بنادر و بارگیری آنها در کشتی ها، دیگر انسان ها برای این کارها مورد نیاز نیستند. یک زنجیره تأمین «people-less» به افراد امکان می دهد تا کل فرآیند را کنترل کند در حالی که هر مرحله به طور خودکار انجام می شود.

پیشرفت های فناوری مانند اینترنت نسل پنجم ۵G، رباتیک، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا، اتوماسیون را امکان پذیر می کند. حتی هواپیماهای بدون سرنشین در بخش تحویل کالا نیز یک ایده دور از ذهن نیست. چراکه برای نمونه  شرکت آمازون از جمله شرکتهایی است که این روش را آزمایش کرده است. این امکانات و نتایج بالقوه می توانند زمینه جدیدی را فراهم کنند زیرا زنجیره های تأمین به سیستم های کارآمد تبدیل می شوند که می توانند به صورت خودکار عمل کنند.

با این وجود همه فناوری های یاد شده یک شبه نتیجه نمی گیرند. براساس مطلبی از شرکت گارتنر درباره استراتژِی چرخه های تامین Hype ۲۰۲۰، ممکن است بیش از ۱۰ سال برای هوش مصنوعی طول بکشد؛ تا به بهره وری خود برسد.

کامیون های حمل و نقل خودران هنوز در حال آزمایش هستند، همچنین از دیگر موارد می توان به استقرار وسایل نقلیه هدایت شده خودکار (AGV) برای جابجایی موارد و پالت ها، و همچنین سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار پیشرفته (AS / RS) که کالاها را در قفسه های بزرگ ذخیره می کنند و به ریل متکی هستند. شاتل های رباتیک متصل شده برای حرکت در امتداد سازه اشاره کرد.

در همین حال ربات ها به اجزای فیزیکی زنجیره تأمین کمک می کنند، بسته بندی و بارگیری را به صورت خودکار انجام می دهند و به دخالت انسان وابستگی کمتری دارند. به همین ترتیب، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توانایی خودکار سازی تصمیمات معمول، بهبود برنامه ریزی و سایر جنبه های زنجیره تأمین دیجیتال را خواهد داشت. این فن آوری ها به زنجیره های تأمین کمک می کنند تا بر چالش های فعلی خود غلبه کنند و در برابر اختلالات بعدی مقاومت بیشتری داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که هوش مصنوعی و آینده اتوماسیون - به ویژه نیاز به پذیرش این فناوری برای ادامه رقابت و در عین حال بقای شرکت های جهانی ضروری است. با این حال این تصور را ایجاد می کند که برخی از کسب و کارها معاف از این موضوع هستند، در حالی که اینگونه نیست. نیاز به هوش مصنوعی و اتوماسیون برای زنجیره های تأمین در هر صنعت، و حتی بیشتر از آن با چالش های در سال ۲۰۲۰، لارم است. به منظور اینکه زنجیره های تامین بتوانند رشد کنند و توانایی مدیریت هر آنچه را داشته باشند. باید بتوانند به صورت خودکار بر روی داده ها کار کنند و در یک محیط به طور موثر کار کنند.

کسب و کارها اکنون باید تشخیص دهند که این کار یک شبه اتفاق نمی افتد، آنها باید تمرکز خود را بر روی چشم انداز یک زنجیره تأمین با حداقل روشهای فیزیکی و دستی آغاز کنند. با در نظر گرفتن تعداد زیادی از متغییرها و تأثیرات، باید در هر مرحله از راهکارها فکر و هماهنگی انجام  شود. در عین حال که افزایش علاقه به اقتصاد دایره ای می تواند تأثیر بسزایی در شکل گیری این شبکه ها داشته باشد.

همانطور که گفته شد، تکامل زنجیره تأمین به سادگی استفاده از رباتیک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای جایگزینی کارهای دستی صورت می گیرد؛ در حالیکه افراد هنوز بر کل روند نظارت و سازماندهی خواهند کرد. در عین حال که آنها پشتیبانی لازم را از این فناوری ها برای انجام کار خود با کارآیی بیشتر خواهند داشت.

یک استراتژی موثرتر این است که با شکستن نیازهای زنجیره تأمین یک شرکت شروع و سپس می تواند برای پاسخگویی به خواسته های جدید کسب و کار دوباره ساخته شود، در حالی که از فناوری ها استفاده می شود و می تواند ارزش جدیدی ایجاد کند. این احتمالاً شامل طراحی مجدد شبکه است، که پس از آن نیاز به پشتیبانی از سازمان و طراحی مجدد فرآیند و به روزرسانی سیستم های مربوطه دارد. در واقع، این بدان معناست که مشاغل باید از هم اکنون برنامه ریزی را شروع کنند تا خود را برای زنجیره های تأمین قدرتمند و خودکفا برای آینده آماده کنند.

باید اشاره کرد زنجیره های تأمین در حال تکامل هستند. آینده آنها در اتوماسیون هر دو جنبه فیزیکی و جنبه های دیجیتالی پیش بینی شده است. این آینده خودکار و کارآمد به همان اندازه که الهام بخش است هیجان انگیز است و نحوه تولید، توزیع و تحویل محصولات را کاملاً متحول می کند.

کد خبر: ۷۵٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha