۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
دستیابی به حجم ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران با اوراسیا
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

دستیابی به حجم ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران با اوراسیا

الفت، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: ۲۷ تا ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اوراسیاست که به دلیل شناخت ناکافی از ظرفیت‌های دو طرف، تاکنون محقق نشده است.

به گزارش بازار، بهروز حُسن الفت در حاشیه نشست تخصصی و هماهنگی نخستین نمایشگاه اوراسیا در جمع خبرنگاران افزود: به دنبال اجرای موافقتنامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان سال ۹۸، در حدود ۸۲ درصد از اقلامی که از این اتحادیه ترجیح گرفته بودیم افزایش صادرات داشتیم و روند تجاری ما با این منطقه از جهان مثبت شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۷۸۰ قلم کالا میان ایران و این کشورها در قالب تثبیت یا تخفیف تعرفه، مبادله شده، اما قرار است این آمار در قالب مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد که از بهمن ماه شروع شده به جز درباره حدود ۲۰ درصد از کالاها که در اصطلاح به آن‌ها فهرست منفی گفته می‌شود افزایش پیدا کند.

الفت گفت: نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، گامی جدی برای افزایش شناخت ظرفیت‌های تجاری ایران و اوراسیا از یکدیگر خواهد بود و امیدواریم که برگزاری این رویداد، خون تازه‌ای در توسعه تجارت باشد.

وی افزود: به طور کلی ۸۰ درصد از کالاها بر اساس این توافق شامل تخفیف یا صفر شدن تعرفه می‌شوند که این اتفاق در یک بازه زمانی مشخص ۱۰ ساله رخ خواهد داد و اهمیت دارد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ریل گذاری کند.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت همچنین با بیان اینکه ارمنستان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا است و بهترین و بیشترین زمینه را برای توسعه تجارت با ایران دارد گفت: بحث مشکلات ایجاد شده در روابط ترکیه و ارمنستان و آماری که درباره ۲۲۳۰ یا ۲۲۵۰ قلم کالا در این زمینه مطرح شده، در دستور کار قرار دارد، اما به طور کلی برای تمام این اقلام مزیت صادراتی برای ایران وجود ندارد.

الفت ادامه داد: برای بخش‌هایی که ظرفیت داریم و ارزش آن حدود ۶۰ میلیون دلار است، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی طراحی شده و امیدواریم که در هفته‌های آینده بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی گفت: برای اقلامی که تاکنون ما به ارمنستان صادر نمی‌کردیم و ترکیه این کار را می‌کرده باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم برای سال آینده در این خطوط کار کنیم و صادرات مان را افزایش دهیم. به طور نمونه ترکیه یکی از قدرت‌های بزرگ صنعت نساجی و پوشاک است که در ارمنستان بازار خوبی داشت از این رو باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

کد خبر: ۷۵٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha