۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
اقتصاد ورزشی ظرفیتی مغفول؛ عدم بهره‌گیری درست از یک ثروت نهفته
بازار بررسی کرد؛

اقتصاد ورزشی ظرفیتی مغفول؛ عدم بهره‌گیری درست از یک ثروت نهفته

اقتصاد ورزشی اعم از تیم‌داری، گردشگری ورزشی، خدمات، تولید محصولات ورزشی، هتل‌داری و استقرار تیم‌های ورزشی، جذب سرمایه‌گذار، عمران و ... مجموعاً گردش مالی چندین میلیارد تومانی را در استان‌های کشورمان دارند اما از این سرمایه بالقوه به خوبی بهره‌گیری نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد ورزشی در بخش‌های مختلف شامل برند سازی، گردشگری ورزشی، تیم داری، سرمایه گذاری بر روی تیم های ورزشی و ... موضوع مهمی در زمینه توسعه اقتصادی است که در سطح استان های کشور به خصوص استان هایی که مستعد ورزش هستند اما محروم مانده اند، کمتر به آن دقت شده است.

مقوله اقتصاد ورزشی مصداق بارز واژه مستضعف است که تفاوت بسیاری با فقیر دارد. فقیر کسی است که هیچ چیز ندارد از آن بهره ای ببرد اما مستضعف به معنای کسی است که استعداد و پتانسیل های فراوانی دارد اما یا نمی تواند از آنها استفاده کند و یا فرصت بهره گیری از آن را به دست نمی آورد. اقتصاد ورزشی با دارا بودن ظرفیت های عظیم دقیقاً در استضعاف قرار دارد یعنی نمی تواند داشته های میلیارد ها تومانی خود را به کار گیرد.

خمودگی اقتصاد ورزشی خراسان رضوی
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد پارک‌های آبی و زمین‌های ورزشی خاص مانند پیست اسکیت روی یخ در مشهد مقدس در طی چند سال گذشته نشان داده است که این حوزه قابلیت جذب توریست و گردشگر را به‌خوبی دارا است و لذا اقتصاد گردشگری مدتی است که موردتوجه بخش خصوصی قرارگرفته است.

کارشناس حوزه اقتصاد ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، می گوید: در حال حاضر بسیاری از افراد برای انجام انواع ورزش‌های زمستانه، تابستانه یا آبی از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنند و لذا با توجه به تنوعی که در این راستا در خراسان رضوی به دلیل جاری بودن رودخانه‌های مختلف و هم‌چنین کوه‌های سر به فلک کشیده برخوردار بوده و حتی بیابان‌گردی را نیز می‌توان به ورزش‌های آن افزود فرصت مغتنمی برای توسعه این حوزه فراهم کرده است.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد پارک‌های آبی و زمین‌های ورزشی خاص مانند پیست اسکیت روی یخ در مشهد مقدس در طی چند سال گذشته نشان داده است که این حوزه قابلیت جذب توریست و گردشگر را به‌خوبی دارا است

هما میر حسینی بابیان اینکه این صنعت سال‌هاست که در بسیاری از کشورها موردتوجه قرارگرفته است افزود: سفر به‌قصد گردشگری به دو شکل است یکی به‌قصد مشارکت در یکی از فعالیت‌های ورزشی مانند سفر باهدف گذارندن اوقات فراغت و دیگری سفر به‌منظور شرکت در یک رویداد ورزشی یا تماشای آن مسابقات که هر دو مورد در اقتصاد این استان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی بابیان اینکه ما در استان خراسان رضوی پیست اسکی هم چون «شیرآباد» رودخانه‌های خروشان برای قایق‌سواری، سدهای متعدد برای بازی‌های آبی و قایقرانی و ده‌ها پتانسیل دیگر وجود دارد، اظهار می‌کند: در همین مشهد مقدس ما دارای دو ورزشگاه بزرگ بانام ثامن و هم‌چنین امام رضا (ع) هستیم که در سال گذشته برگزاری با حضور یکی از تیم‌های کشوری جمعیت بسیاری را به خود جذب کرد که این جذب جمعیت درنهایت به اقتصاد این استان کمک می‌کند.

رصد صنعت توریسم ورزشی
این کارشناس بابیان اینکه این بخش از صنعت توریسم به‌سرعت در حال رشد است و کشورهای بسیاری، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این بخش برای جلب نظر گردشگران انجام داده‌اند می‌افزاید: دلیل این امر تمایل روزافزون گردشگران به این نوع سفرها است و لذا نباید این فرصت را از دست داد و بر روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه این حوزه باید هزینه بیشتری کرد.

میرحسینی می افزاید: پتانسیل‌های اصلی این استان در جذب گردشگر ورزشی حتی دامنه وسیعی تا مقوله ورزش‌های بـومی و محلـی مانند کشتی چوخه در قوچان دارد  و وجود اماکن زیارتی می‌تواند در کنار این جاذبه‌ها بخش عظیمی از گردشگران و مسافران از سراسر جهان به این استان گسیل کند.

در خراسان رضوی پیست اسکی هم چون «شیرآباد» رودخانه‌های خروشان برای قایق‌سواری، سدهای متعدد برای بازی‌های آبی و قایقرانی و ده‌ها پتانسیل دیگر وجود دارد

وی اظهار می‌کند: در استان خراسان از مشهد مقدس به فاصله پیمودن ۳۰۰ کیلومتر می‌توان خود را به کویر طبس یا گناباد و با پیمودن ۱۰۰ کیلومتر خود را به کوه‌های هزار مسجد و یا با کمتر از این میزان خود را به مناطق جنگلی «ارتوکند» رساند که هرکدام از این‌ها به‌تنهایی قابلیتی جهانی برای جذب گردشگری و ایجاد تفریحات ورزشی است.

ظرفیت‌های فراوان گردشگری ورزشی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه به‌رغم ظرفیت‌های بسیاری فراوان در حوزه گردشگری ورزشی مانند امکانات کوهنوردی، ورزش‌های همگانی در طبیعت و بستر ورزش‌های آبی اما تعامل سازنده‌ای بین اداره کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این پتانسیل‌ها به وجود نیامده است.

یوسف بید خوری می افزاید: بزرگ‌ترین مانعی که در این راه وجود دارد این است که تعاملی سازنده میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست مشکل اینجاست که وقتی  ما ورزش را به‌تنهایی نگاه می‌کنیم طبیعتاً گردشگری هیچ ادعایی ندارد و متولی این حوزه در کشور مشخص است اما همین‌که صحبت جابجایی، نقل و انتقالات و تورهای ورزشی به میان می‌آید می‌توان به‌خوبی از این قابلیت استفاده کرد و ما در کنار تمام پتانسیل‌هایی که وزارت ورزش و جوانان دارد می‌توانیم توانایی‌های بخش خصوصی وزارت میراث فرهنگی را در کنار آن گذاشته و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی می افزاید: نگاه ما این نیست که تنها یکی از وزارتخانه‌ها این کار را انجام دهد در همین راستا معتقد هستیم آن بخشی که تخصصی  و در حوزه مسئولیت‌های وزارت ورزش است به‌درستی انجام شود اما آن چیزی که می‌تواند کمک‌کننده باشد و انواع گردشگری ازجمله گردشگری ورزشی که موردبحث ماست را ایجاد کند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که این تعامل تا امروز انجام‌نشده است.

مشکلات مشابه در لرستان
لرستان در حوزه ورزش سهم اقتصادی ناچیزی دارد، درحالیکه در دنیا اقتصادهای قدرتمندی حول محور ورزش شکل گرفته اما در ایران و به ویژه لرستان این مهم مورد غفلت واقع شده است مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: این واقعیت وجود دارد که اقتصاد بر همه امور تاثیرگذار است؛ در حال حاضر ورزش یکی از موضوعاتی است که هم از اقتصاد تأثیر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. استان‌هایی وجود دارند که چهار یا پنج تیم لیگ برتری دارند و در مقابل برخی استان‌ها هیچ تیمی ندارند؛ ما باید به سمتی برویم که باشگاه‌های ورزشی را به‌عنوان بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم و این همان تفکری است که در استانهای کم برخوردار وجود ندارد در نتیجه در باشگاه‌ها، بیشتر قراردادهای غیراقتصادی را دنبال می‌کنند.

باید به سمتی برویم که باشگاه‌های ورزشی را به‌عنوان بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم و این همان تفکری است که در استانهای کم برخوردار وجود ندارد

حشمت الله امان الهی عنوان کرد: خیلی از باشگاه‌ها درآمد خاص اقتصادی ندارند و بیشتر درآمدشان به شهریه معطوف شده است و از ظرفیت تبلیغات، امتیاز، رایزنی و صدا و سیما استفاده نمی‌کنند در صورتی که محصولات، خدمات و کالاهای زیادی را داریم که از طریق ورزشکاران می‌توانند تبلیغ شوند و بر اقتصاد یک جامعه تاثیر بگذارند. در استان‌های کم برخورداری مثل لرستان بیشتر مباحث ورزشی دنبال می‌شود در صورتی که نگرش به ورزش به عنوان یک کالای مصرفی است و ورزش هم در این استان متکی به دولت است البته در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در استان افتاده است‌.

وی  تصریح کرد: در بحث اقتصاد و جذب گردشگر می‌توانیم خیلی موفق عمل کنیم چون استان ما ظرفیت و پتانسیل لازم را در این زمینه دارد مثلاً در بخش کوهنوردی، قایقرانی در آب‌های خروشان یا آرام، پتانسیل‌های بسیار بالایی داریم که می‌توانیم با جذب گردشگر، درآمد و سرمایه را وارد استان کنیم. در ورزش می‌توان از ظرفیت تماشاگران استفاده‌های زیادی کرد و اگر دقت کنیم می‌بینیم که کشورها برای میزبانی مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی رغبت زیادی نشان می‌دهند که آن هم به خاطر همین ظرفیت گردشگری و تماشاچیانی است که برای دیدن مسابقات می‌روند که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد شان می‌گذارد.

مزیت‌های اقتصادی ورزش
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان کرد: وقتی افراد برای دیدن مسابقات ورزشی به یک استان یا کشور سفر می‌کنند فقط بحث ورزش نیست، بلکه در آن استان و یا کشور، سرمایه و پول زیادی وارد می‌شود در نتیجه زیرساخت‌های زیادی را می‌توان ایجاد کرد.

امان اللهی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که در بخش اقتصاد ورزشی می‌تواند به ما کمک کند پیست اسکی الیگودرز است که به زودی فاز اول آن افتتاح می‌شود که یک پیست زیبا و منحصر به فرد است که حدود ۴۵ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد و ظرفیت برگزاری مسابقات بین‌المللی را نیز دارد که می‌تواند در جذب گردشگر و توریست ورزشی موثر باشد، بیان کرد:  اگر استادیوم ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد نیز به بهره‌برداری برسد حداقل می‌توانیم برای ظرفیت تبلیغات از آن‌ استفاده کنیم همچنین استادیوم پنج هزار نفری دورود هم در هفته آینده افتتاح می شود که این پروژه ها در حرکت به سمت ورزش اقتصادی موثر است.

یکی از پروژه‌هایی که در بخش اقتصاد ورزشی می‌تواند به ما کمک کند پیست اسکی الیگودرز است که به زودی فاز اول آن افتتاح می‌شود

وی افزود: باید فرهنگ سازی کنیم که دیدگاه ورزشکاران و جامعه ورزشی مان به سمتی برود که در بحث حرفه‌ای ورود پیدا کرده و درآمدزایی کنند؛ متاسفانه صنایع بزرگی در استان نداریم چون زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار فراهم نیست تا برای حضور آنها جذابیت ایجاد شود.در حال حاضر اسپانسرهای ورزش لرستان در خارج از استان مشغول فعالیت هستند و هیچ کدام از سرمایه‌گذاران ما مقیم استان نیستند که مثلاً کارخانه‌ای در استان داشته باشند و از این طریق بتواند ورزش لرستان را حمایت کنند.

ظرفیت‌های درآمدزایی از ورزش
رئیس هیئت تیراندازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عمدتاً کشورهایی در المپیک مدال کسب می‌کنند که از لحاظ اقتصادی در دنیا حرفی برای گفتن دارند و از همین ورزش و پرورش استعدادها هم برای درآمدزایی بیشتر استفاده می کنند همچنین زمانی استان لرستان قطب ورزش کشور بوده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب روز به روز نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر می‌شود؛ بعضی رشته ها مانند تیراندازی اکتسابی هستند یعنی فرد باید به خوبی آموزش ببیند و موفقیت در آن ربطی به استعداد ندارد.

حمید خدادادی درباره علل کم توجهی به اقتصاد ورزشی نیز، توضیح داد: نبود زیرساخت‌ها و قبضه کردن همه رشته‌ها زیر سایه فوتبال و کشتی سبب شده که بسیاری از رشته‌های ورزشی نادیده گرفته شوند و نه تنها نگاه کلان اقتصادی نسبت به آنها وجود ندارد بلکه از سوی رسانه‌ها هم پوشش خبری داده نمی‌شوند.

عمدتاً کشورهایی در المپیک مدال کسب می‌کنند که از لحاظ اقتصادی در دنیا حرفی برای گفتن دارند

وی در رابطه با موانع تحقق اقتصاد ورزشی، عنوان کرد: نبود زیرساخت‌ها و قبضه کردن همه رشته‌ها زیر سایه فوتبال و کشتی سبب شده که بسیاری از رشته‌های ورزشی نادیده گرفته شوند و نه تنها نگاه کلان اقتصادی نسبت به آنها وجود ندارد بلکه از سوی رسانه‌ها هم پوشش خبری داده نمی‌شوند. برای حرکت به سمت ورزش اقتصادی حتی می‌توان سایتی در بام لرستان راه اندازی کرد که علاوه بر تیراندازی برای مقاصد گردشگری هم مورد استفاده قرار بگیرد چون رشته‌های پروازی علاوه بر جذابیت و هیجان، درآمدزایی زیادی نیز به دنبال دارد.

توسعه اقتصاد ورزشی در سمنان
استان سمنان به دلیل اقلیم جغرافیایی که دارد، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی درزمینهٔ توریسم ورزشی و همچنین فعالیت‌های این حوزه برخوردار است. قرارگیری استان سمنان در نیمه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و شمال دشت کویر سبب شده تا انواع ظرفیت‌های توریسم ورزشی در این استان وجود داشته باشد. استان سمنان سابقه برگزاری رالی کویر، مسابقات آفرود و اتومبیل‌رانی، موتور کراس، دوی ماراتون جنگل ابر در سطح بین‌المللی و ... را در کارنامه خود دارد اما این ظرفیت‌ها به‌صورت مداوم نبوده و مردم استان نتوانسته‌اند به‌خوبی از آن بهره اقتصادی ببرند. معضل دیگر استان این است که علی‌رغم تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان، کمتر به فعالیت‌های ورزشی اهمیت داده‌شده است. 

یک مربی ورزش و کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه اهمیت تیم داری برای مسئولان استان سمنان چندان شناخته‌شده نیست، گفت: تیم داری و حضور تیم‌های استان در لیگ‌های کشوری می‌تواند برند استان سمنان را به دیگر نقاط کشور بشناساند و ازلحاظ گردشگری، اشتغال‌زایی، جذب سرمایه‌گذاری و ... بسیار مفید باشد از سوی دیگر تیم داری و فعالیت‌های ورزشی منجر به اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف استان نیز می‌شود. 

 استان سمنان سابقه برگزاری رالی کویر، مسابقات آفرود و اتومبیل‌رانی، موتور کراس، دوی ماراتون جنگل ابر در سطح بین‌المللی و ... را در کارنامه خود دارد

احمد خرم بابیان اینکه وقتی یک استان تیم‌های متعددی در لیگ‌های کشوری داشته باشد و یا میزبان مسابقات باشد، می‌توان در آن استان شاهد اشتغال‌زایی، از تأمین مایحتاج تیم‌ها تا ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها و ... بود، افزود: به‌راحتی یک تیم ورزشی می‌تواند کاری را کند که ده‌ها مسئول درزمینهٔ سرمایه‌گذاری و جذب توریسم صورت ندهند و لذا این اهمیت ورزش است. 

وی بابیان اینکه ورزش در کنار مقوله گردشگری و آوردن توریست به استان و شناساندن برندهای مختلف استان به دیگر نقاط کشور، می‌تواند باعث نشاط اجتماعی، تقویت ظرفیت جوانان و ... نیز شود، افزود: صنایع بسیار خوبی در استان سمنان وجود دارد اما متأسفانه نگاه خوبی به ورزش در این استان وجود ندارد برای مثال مشکلات تیم فوتسال گرمسار در لیگ برتر را می‌توان اشاره کرد که در صورت عدم‌حمایت از آن به‌واقع نمی‌توان انتظار موفقیت از این تیم را داشت.

برگزاری فستیوال‌های ورزشی
یک کارشناس اقتصادی در استان سمنان نیز بابیان اینکه ورزش هر منطقه می‌تواند سفیر اقتصادی آن بخش باشد، گفت: ورزش درواقع یکی از ارزان‌ترین راهکارهای تبلیغ و ترویج داشته‌های گردشگری و ظرفیت‌های اقتصادی هر استان محسوب می‌شود که به‌خصوص در استان مستعد سمنان، این امر می‌تواند مثمر ثمر باشد. 

علیرضا صالحیان بابیان اینکه شهر هولودنیز در ترکیه کعبه آمال ورزشکاران رشته‌های هوایی و پروازی است و سالانه فستیوال‌های مختلف ورزشی در این شهر برگزار می‌شود و همین عامل کافی است تا تمام مردم دنیا امروز نام این شهر را بشنوند، بیان کرد: شهری ساده در دورافتاده‌ترین نقطه ترکیه بدل به یک شهر جهانی چندملیتی شده که از چندین کشور دنیا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ملک خریده‌اند، برندهای مختلف دنیا در آن شعبه زده‌اند و درنهایت اقتصادی محلی رشد کرده است تا جایی که بخشی از اقتصاد کشور ترکیه از این شهر تأمین می‌شود. این ظرفیت در شهمیرزاد در ورزش‌های برفی، در شاهرود در جنگل نوردی و کویر نوردی، در دامغان در کوهنوردی و در سمنان و گرمسار در رالی کویر وجود دارد اما از آن استفاده نمی‌شود. 

ورزش درواقع یکی از ارزان‌ترین راهکارهای تبلیغ و ترویج داشته‌های گردشگری و ظرفیت‌های اقتصادی هر استان محسوب می‌شود

وی بابیان اینکه کویر بهترین ظرفیت برای آفرود، شترسواری و ... است، گفت: فستیوال‌های گردشگری می‌توانند پول‌های هنگفتی را از تمام دنیا به سمت استان سمنان بیاورند اما مشکل ما اینجا است که هرگز به ورزش، به چشم یک پدیده و یا صنعت نگاه نمی‌کنیم بلکه هنوز برای ما ورزش یک تفریح است که چند جوان به‌جای وقت‌گذرانی گرد هم جمع می‌شوند و وقت می‌گذارند درحالی‌که گردش مالی ورزش در دنیا در زمره هفت صنعت پول‌ساز جهان است. 

توجه به صنعت توریسم
فرزاد خالقیان از دیگر کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه توریسم ورزشی مزیت اقتصادی استان سمنان است، تأکید کرد: این استان به دلیل قرار گرفتن در نوار جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و شمال دشت کویر دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری به‌خصوص در حوزه ورزشی است.

وی بابیان اینکه کویر استان سمنان خود یک ظرفیت عظیم برای گردشگری ورزشی محسوب می‌شود، بیان کرد: دوهای صحرایی، رالی‌های اتومبیل‌رانی، اسب‌سواری بیابانی و ماراتون، ورزش‌های پروازی، موتور کراس، آفرود، کراس سیکلت، دوچرخه‌سواری کویر و ده‌ها رشته دیگر در این بخش می‌توانند توریسم این استان را به فعالیت و پویایی برسانند.

خالقیان بابیان اینکه شمال استان سمنان مهد کوهستان‌های مرتفع و پربرف برای اسکی ورزشی‌های زمستانی مانند یخ نوردی و غار نوردی و … است، تأکید کرد: مدت‌ها است که اردوی ورزشی تیم‌های صعودی در شاهوار این قله بلند البرز شرقی برگزار می‌شد و حتی شهرداری تهران هم با درک اهمیت این کوه در آن کمپ کوهنوردی تأسیس کرد اما ما در درون استان قدر این ظرفیت را نمی‌دانیم.ما نه‌تنها قدردان ظرفیت‌هایمان در استان نیستیم و برای احیای آن‌ها برنامه نداریم بلکه به‌واسطه معدن درواقع شاهوار را تخریب هم کرده‌ایم.

سهم اندک سرمایه گذاری
یک کارشناس ورزش در پاسخ به این سؤال که باوجود ظرفیت‌های خوب ورزشی چرا هیچ کارخانه تولید لوازم ورزشی در استان سمنان به‌صورت کامل و جامع وجود ندارد، گفت: اهمیت ورزش و بازار و مارکت آن در استان سمنان درک نشده و لذا سرمایه‌گذاران به‌خصوص در سال‌های اخیر که تلاطم اقتصادی را شاهد هستیم، کاهش‌یافته است. 

ما نه‌تنها قدردان ظرفیت‌هایمان در استان سمنان نیستیم و برای احیای آن‌ها برنامه نداریم بلکه به‌واسطه معدن درواقع شاهوار را تخریب هم کرده‌ایم

مصطفی قاسمی بابیان اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان سمنان وجود دارد اما ۳۰ شرکت بزرگ هم در استان سمنان در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و این ایراد بزرگی در استان صنعتی و گردشگری سمنان محسوب می‌شود در جایی که این‌همه کارخانه بزرگ که حتی در آسیا و خاورمیانه هم سرشناس هستند، در استان وجود داشته باشد، نباید شهرداری‌ها به تیم داری ورود کنند و این تعجب است که اهمیت اقتصاد ورزشی در استان درک نشده است. 

وی بابیان اینکه گردش مالی یک تیم لیگ یک مثلاً در رشته فوتسال حتی یک میلیارد تومان هم نیست اما اثرگذاری که در معرفی شهرستان‌های استان سمنان در کشور و همچنین مراودات اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و ... که برای استان دارد، از ده‌ها کارخانه و شرکت‌های اقتصادی و .. بیشتر است اما این اهمیت درک نشده است. 

اسب سواری ظرفیت خراسان شمالی

خراسان شمالی با داشتن یک‌هزار و ۶۰۰ سر اسب متاسفانه به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و نبود پیست اسب دوانی، اسب‌های تولیدی را تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته و بنام استان‌های دیگر در برگزاری مسابقات مقام کسب می‌کنند.اسب اصیل ترکمن به‌عنوان نژاد مهم ایرانی و از برترین نژادهای دنیا، یکی از ظرفیت‌های مهم در خراسان شمالی در منطقه راز و جر گلان است و این شهرستان را می‌توان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور دانست، به‌طوری‌که اگر سری به روستاهای این شهرستان بزنید کمتر منزلی به چشم می‌خورد که در آن اسطبلی برای نگهداری و پرورش اسب وجود نداشته باشد.

نبود پیست اسب‌سواری برای به نمایش گذاشتن اسب و چابک سوارکاران یکی از مشکلات این صنعت در این استان به شمار می‌آید و چابک‌سواران این استان مجبور هستند در مسابقات کو رس گنبد شرکت کنند و این موضوع مشکلات مخصوص خود را به همراه دارد.

فرزانه رحیمی یک سرمایه‌گذار اسب ترکمن در منطقه راز و جر گلان، در گفتگو با بازار، بزرگ‌ترین مشکل صنعت اسب را عدم وجود ویترینی برای فروش تولیدات عنوان کرده و می گوید: عدم برگزاری جشنواره زیبایی و نبود پیست اسب‌سواری برای به نمایش گذاشتن اسب و چابک‌سواران از دیگر مشکلات این صنعت در این استان به شمار می‌آید زیرا چابک‌سواران این استان مجبور هستند در مسابقات کو رس گنبد شرکت کنند و این موضوع مشکلات مخصوص خود را به همراه دارد.   

خراسان شمالی با داشتن یک‌هزار و ۶۰۰ سر اسب متاسفانه به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و نبود پیست اسب دوانی، اسب‌های تولیدی را تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته و بنام استان‌های دیگر در برگزاری مسابقات مقام کسب می‌کنند

وی با انتقاد از نبود زیرساخت‌ها در خراسان شمالی برای اسب‌داران اظهار می‌دارد: این استان که خاستگاه اسب اصیل ترکمن است اما باگذشت بیش از یک دهه از عمر این استان هنوز مکانی مناسب و استاندارد برای برگزاری کورس ندارد. ۲۰سال پیش با هزینه شخصی خود، با تغییر کاربری یک واحد دامداری به اسطبل نگهداری اسب تحولی در صنعت اسب راز و جر گلان ایجاد کردیم و خوشبختانه امروز موفق به یک باشگاه اسب‌سواری در این منطقه شدیم که علاوه بر رونق صنعت اسب شاهد توسعه اکو توریسم تخصصی اسب در این منطقه شدیم و پیشرفت روزافزون در این مهم حمایت و پیگیری مسئولان را می‌طلبد.

فعالیت ۴باشگاه سوارکاری در خراسان شمالی
رئیس کمیته برگزاری مسابقات خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چهار باشگاه در خراسان شمالی مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: باشگاه کارگران در شهرک گلستان را می‌توان به‌عنوان یکی از باشگاه‌های با زیرساخت خوب در این استان معرفی کرد. یکی از نقاط ضعف این باشگاه واگذاری مدیریت به شخص است و شایسته است که این مجموعه را به هیئت سوارکاری بجنورد اجاره دهند تا فعالیت‌ها به‌صورت اصولی در این باشگاه صورت پذیرد.

سلاحی با تأکید بااینکه بهترین اسب‌های ترکمن از تولیدات استان خراسان شمالی هستند، می‌گوید: متأسفانه به دلیل ضعف زیرساخت اسب‌های تولیدی این استان با کمترین قیمت تحت عنوان خام فروشی به استان‌های دیگر فروخته می‌شود و پس از گذشت چند مدت همین اسب‌ها با تمرین در پیست‌های مناسب مقام‌هایی را در مسابقات کسب می‌کنند و باقیمت چند برابری نسب به قیمت اولیه به فروش می‌رسند.

بهترین اسب‌های ترکمن از تولیدات استان خراسان شمالی هستند

سلاحی بابیان اینکه در پاسخ به سؤال اینکه آیا در این استان باشگاه آکادمیک وجود دارد یا خیر. می‌گوید: با توجه به نیاز استان برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت متأسفانه هنوز بخش خصوصی پای‌کار نیامده است. در هر دوره از کورس ترکمن در گنبد بالغ‌بر چهار اسب استان در مسابقات حضور دارند که موفق به کسب مقام می‌شوند.

ظرفیت‌های خوب خراسان شمالی
محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز می‌گوید: این استان ظرفیت‌های خوبی در اسب اصیل ترکمن دارد که باید بیشتر در سطح کشور معرفی شود همچنین ایجاد پیست اسب‌دوانی به حوزه اشتغال و فضای ورزشی استان کمک زیادی خواهد شد اما باید دانست که برای رسیدن به این مهم فدراسیون سوارکاری کشور و وزارت ورزش و جوانان باید پای‌کار بیایند تا شاهد تحولی عظیم در این صنعت باشیم.

یکی از سوارکاران در این استان خراسان شمالی با بیان اینکه اسب‌داران ما نیاز به مکانی برای نگهداری اسب‌ها دارند اما متأسفانه در حال حاضر از نبود جایگاه مناسب در استان رنج می‌برند، گفت: اسب ترکمن زیبایی و قابلیت‌های خوب و فراوانی دارد که کمتر موردتوجه قرارگرفته و متأسفانه به اقتصاد اسب ترکمن نامهربانی و کم‌توجهی شده است.

محمدی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌ها در استان سبب شده تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز تمایل و رغبت برای ورود به این صنعت نداشته باشد و فعالان نیز انگیزه‌ای برای توسعه کار و فعالیت ندارند، می افزاید: اسب تا در زمینی نتازد، زیبایی و توان خود را به نمایش نگذارد، خریدار ندارد و گردش مالی در این صنعت اتفاق نمی‌افتد و به علت نبود این زیرساخت‌ها گردش مالی این صنعت در استان بسیار ضعیف است؛ اسب‌داران ما از درآمد ناچیز گلایه‌مند هستند.

خوانش مجموع این گزارش‌ها این نتیجه را می‌دهد که استان‌های کشور از لحاظ توسعه اقتصاد ورزشی دارای مشکلاتی هستند بعضی از مشکلات از نداشتن زیرساخت‌ها و برخی دیگر از نداشتن برنامه‌ریزی و حمایت مسئولان نشات می‌گیرد اما قدر مسلم این است که اقتصاد ورزشی با چرخه میلیاردها تومانی می‌تواند مفر درآمد خوبی برای مردم و دولت باشد، ظرفیتی که فعلاً مغفول مانده است.

کد خبر: ۷۵٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha