۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
چرا چین از خط آهن سریع السیر تهران - اصفهان خارج شد؟

چرا چین از خط آهن سریع السیر تهران - اصفهان خارج شد؟

ایران برای رعایت استانداردها، استاندارد اروپای متحد (TSI) را از شرکت چینی طلب می کند، این در حالی است که به نظر نویسنده، چین خود از استاندارد بالایی در حوزه قطار سریع السیر برخوردار است.

به گزارش بازار، پایگاه خبری مطالعات چین نوشت: اخیرا استدلال های متعددی درباره توقف فعالیت شرکت مهندسی راه‌آهن چین در پروژه قطار سریع السیر تهران به اصفهان بیان شده است. در این مختصر به یک استدلال اشاره می کنیم و آن اینکه ایران زمان تصویب پروژه استاندارد اروپای متحد ( TSI) را خواسته است. برای بیان دقیق به یک مقاله چینی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، استناد می کنیم.

این مقاله علمی چینی به ارزیابی فرصت ها و چالش های بازار راه آهن ایران از منظر شرکت های چینی می پردازد و آن را دارای فرصت های ارزشمند در راستای ابتکار کمربند راه برای شرکت های چینی تلقی می کند.

یکی از اسنادی که به آن اشاره می کند، برنامه توسعه راه آهن ایران تا ۲۰۲۵ است که برقی سازی خطوط و دو مسیره سازی را در دستورکار خود دارد.

البته در کنار محدودیت های متعدد، از جمله چشم انداز نامطمئن از توافق هسته ای، فضا و ریسک کسب و کار و قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری، رقابت قدرت های بزرگ در ایران (هند)، به موضوع انتخاب استاندارد های فنی پروژه های مهندسی از سوی ایران به عنوان یک چالش پیش روی فعالیت شرکت های چینی در ایران اشاره می کند.

شاهد مثال مقاله، پروژه قطار سریع السیر تهران - اصفهان است که ایران برای رعایت استانداردهای فنی پروژه، یک شرکت ایتالیایی (ایتاسر) را با یک گروه ایرانی در قالب کنسرسیوم برای نظارت بر فعالیت شرکت مهندسی راه‌آهن چین استخدام می کند.

ایران برای رعایت استانداردها، استاندارد اروپای متحد (TSI) را از شرکت چینی طلب می کند، این در حالی است که به نظر نویسنده چین خود از استاندارد بالایی در حوزه قطار سریع السیر برخوردار است.

به نظر نویسنده، این درخواست ایران باعث می شود که شرکت چینی در رعایت استانداردهای کشور خود با مشکل مواجه شود. صنایع تولیدی تجهیزات پایین دست و بالادست برای رعایت استانداردهای اروپایی دچار محدویت می شوند.

یعنی شرکت چینی باید تجهیزاتی را تهیه کند که استاندارد اروپای متحد را داشته باشد، اما آیا تامین این موضوع در عصر تحریم و فشار حداکثری امکان پذیر بود!؟

کد خبر: ۷۵٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha