۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
۲۰۶پرونده قضائی در سال جاری برای متخلفان بازار تشکیل شده است | ارتباط کانال‌های تلگرامی بورسی با افراد خاص
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در گفتگو با بازار؛

۲۰۶پرونده قضائی در سال جاری برای متخلفان بازار تشکیل شده است | ارتباط کانال‌های تلگرامی بورسی با افراد خاص

محمدعلی شیری‌زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس می‌گوید: که تا کنون ۲۰۶ پرونده قضائی از متخلفان بازار تشکیل و به دستگاه قضاء معرفی شدند.

بازار: گروه بورس؛ دامنه تخلفات در بازار سهام می‌تواند در تمامی ارکان‌های که با این بازار درگیر هستند شکل بگیرد. با رشد این بازار مالی، رشد تخلفات و حتی کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران بازار سهام  افزایش پیدا می‌کند که از جمله می‌توان به کانال‌های تلگرامی سینگال‌دهی و حتی برخی از سایت‌های آموزشی اشاره کرد.

در سازمان بورس نهادی تحت عنوان امور حقوقی و انتظامی کار رسیدگی به تخلفات ارکان بازار سرمایه را انجام می‌دهد و سهامداران اعم از حقوقی و حقیقی می‌توانند شکایت خود را به این واحد سازمانی ارائه دهند.

در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از نمایندگان مجلس  مدعی بودند که سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات حقوقی‌های بازار به خصوص حقوقی‌های دولتی کوتاهی می‌کند به همین دلیل خود مجلس لیستی از افراد را به عنوان متخلف به دستگاه قضا معرفی کرد که با واکنش مسئولین سازمان بورس روبه رو شد.

عدم استقلال بازار بورس یکی از گلایه مندی‌های مسئولین این سازمان و فعالین بازار سرمایه است، به همین جهت ورود مجلس و دولت در بعد نظارتی سازمان بورس و دخالت در فرآیند کارکرد بازار سهام را سبب کاهش قدرت این سازمان و به زیان سهامداران می‌دانند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس آخرین آمار پرونده‌های قضائی را ۲۰۶ فقره خواند و می‌گوید از این تعداد پروند ۱۱۹ فقره آن کیفری و مابقی حقوقی هستند. او می‌گوید که سازمان بورس با تمامی نهاده‌های نظارتی و امنیتی همکاری می‌کند و تمامی گزارشات به صورت پیوسته به این نهادها ارسال می‌شود.

محمدعلی شیری‌زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در گفتگو با بازار در مورد آخرین وضعیت پرونده‌های تخلفات سازمان بورس گفت: تعداد کل پرونده‌های قضائی تشکیل شده در سازمان بورس ۲۰۶ فقره هستند که از این تعداد ۱۱۹ پرونده جاری کیفری هستند و مابقی آنان حقوقی هستند. به گفته شیری‌زاده در سال جاری ۱۶۰ حکم قضائی در پرونده‌های که به دستگاه قضاء ارسال شده، صادر گردیده است.

۲۰۰ پرونده ناهنجاری در فضای مجازی
او در مورد رسیدگی به برخی از تخلفات فضای مجازی مانند کانال‌ها و سایت‌های سیگنال‌دهی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶ سایت را در رابطه با مشاور سرمایه‌گذاری که بدون مجوز سازمان بورس مشاوره می‌دادند، فیلتر کردیم و تا کنون ۷۱ پرونده شکایت از گردانندگان فضای مجازی در رابطه با بورس تشکیل شده است.

وی تعداد کانال‌های تلگرامی که در زمینه بورس فعالیت می‌کنند را حدود ۲ میلیون برآورد کرد و می‌گوید: کانل‌های لیدر  با دستکاری بازار سیگنال ایجاد می‌کنند، که به دلیل داشتن تعداد زیادی عضو این دستکاری را به بازار متحمل و سبب ایجاد نوسان قیمت در سهم می‌شوند.

 شیری‌زاده گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ مورد ناهنجاری در فضای مجازی را به پلیس اعلام کردیم و خواهان پیگری این موضوعات هستیم. برخی از این افراد با افراد و نهاده‌های خاصی در ارتباط هستند.

این مقام مسئول آخرین آماری را که ارائه داد استعلام‌های دستگاه قضاء از این سازمان بود که در این رابطه افزود: در سال جاری به بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ استعلام دستگاه قضاء از سوی سازمان پاسخ داده شد.

او می‌گوید که تمامی گزارشات رسیدگی به نهادهای‌ نظارتی  و امنیتی ارسال می‌گردد و سازمان همچنان  به تخلفات در تمامی ارکان‌های با نگاه قانونی و به دور از هیجانات بازار رسیدگی خواهد کرد.

کد خبر: ۷۵٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha