۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

تبریز- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امسال حدود ۳۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از این استان انجام شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار، فیروز باقرزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۶۷ درصد از صادرات محصولات باغی است که ۵۰ درصد آن به کشمش اختصاص دارد.

وی یادآوری کرد: سهم صادرات محصولات کشاورزی از صادرات استان ۱۲.۵درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور ۴.۵ درصد است.  

باقرزاده افزود: ظرفیت آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی نزدیک به پنج میلیون تن در سال است که در سال های زراعی مختلف بر اساس شاخص های خاصی دارای نوسانات می باشد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد تولیدات سالانه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی و ۳۰ درصد بقیه به سایر استان ها و کشورهای هدف که حدود ۵۰ کشور را شامل می شود صادر می شوند.   

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: علل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در اوایل سالجاری به دلیل افزایش صادرات محصولات گلخانه ای شامل گوجه فرنگی، خیار، قارچ، گل های زینتی و رونق بازار کشمش و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان می باشد.  

باقرزاده همچنین گفت: برای چهار میلیون تن از تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی، صنایع تبدیلی و تکمیلی ظرفیت ایجاد شده است که در صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی ایفاء می کند.  

وی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۳۸۷ به ازاء هر کیلوگرم ۹۲۰ تومان بود که خوشبختانه این رقم در سال ۹۷ به ۵ الی ۶ برابر افزایش یافته است، این امر نشانگر ایجاد فرصت ها و ظرفیت هایی است که در بخش کشاورزی استان بوجود آمده است لذا بایستی این ظرفیت ها و فرصت های ایجاد شده در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با حمایت سایر دستگاههای دارای تکالیف افزایش یابد.   

باقرزاده همچنین گفت: جهادکشاورزی آذربایجان شرقی امسال در پنج مرحله، ۳۷۷ طرح عمرانی و زیربنایی کشاورزی را با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان با استفاده از منابع تسهیلات بانکی و دولتی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن را در سطح استان آغاز کرده است.

کد خبر: ۷٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha