۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
احتمال کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال بالاست
کارشناس بازار سرمایه:

احتمال کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال بالاست

دارابی، کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: موضوع سرمایه گذاری به معنای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یک مقوله بسیار پیچیده بوده و احتمال بروز تخلف و کلاهبرداری در آن بسیار بالاست.

به گزارش بازار، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه و بورس درمورد مهاجرت سرمایه گذاران به سمت ارزهای دیجیتال گفت: موضوع سرمایه گذاری به معنای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یک مقوله بسیار پیچیده بوده و احتمال بروز تخلف و کلاهبرداری در آن بسیار بالاست.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه هیچ ساختار رسمی و تحت نظارت در داخل کشور درمورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال نداریم و از طرف دیگر در خارج از کشور هم مراکزی به عنوان بورس این ارزها تحت نظارت نهاد خاصی نیستند لذا این بازار تحت نظارت نبوده و قانونی هم بر آن حاکم نیست.

دارابی با بیان اینکه این بازار به شدت دچار نوسان می شود افزود: در این بازار، انواع ارزها از کشورهای دنیا خرید و فروش می شود و با داغ و سرد شدن بازار هم دچار نوسان خواهند شد و لذا کسانی که وارد این بازار می شوند زیان های سنگینی را تجربه می کنند.

کارشناس بازار سرمایه و بورس همچنین اظهار کرد: با توجه به فشارها و تحریم های خارجی، اگر سرمایه گذاری در این حوزه منجر به خروج ارز از کشور شود قطعا ساختار اقتصادی کشور هم لطمه خواهد دید.

دارابی بر لزوم حفظ و تقویت بسترهای جذب سرمایه در داخل کشور تأکید و بیان کرد: ایجاد بستر سرمایه گذاری امن در داخل کشور باعث می شود که افراد در بازارهایی که امنیت زیادی ندارند سرمایه گذاری نکنند.

وی تأکید کرد: ما باید یک بستر تحت نظارت و شفاف و قانونی را با ارز ملی ایجاد کنیم تا با تعطیلی و خلافکاری برخی سایت ها و حمله هکرها، آسیبی به مردم وارد نشود.

همچنین، دکتر محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیته ارزهای دیجیتال در کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را رصد و نظارت می کند.

وی افزود: ما در مواجهه با ابزارهای جدید مالی در حوزه صنعت مالی دنیا می توانیم به دو شکل رفتار کنیم؛ نخست اینکه هیچ برنامه ریزی نداشته باشیم و آن را به حال خود رها کنیم و دوم هم اینکه بلافاصله مانند همه کشورهای دنیا ورود کرده و نقش و رابطه خود را با این ابزارهای مالی تعریف کنیم.

زنگنه ارزهای دیجیتال را هم فرصت و هم تهدید می داند و می گوید: اگر از نظر قوانین تولید ارز دیجیتال در حوزه انرژی درست عمل کنیم این موضوع یک فرصت است ضمن اینکه در این شرایط تحریمی یکی از مسیرهای کمک کننده برای تأمین نیازهای ارزی کشور همین ارز دیجیتال است اما اگر این کار منجر به خروج سرمایه از کشور شود نوعی تهدید خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: سرمایه گذاری در خارج از کشور مانند ارز دیجیتال به شرطی که ارزش افزوده آن به داخل کشور برگردد موضوع منفی و مذمومی نیست و زمانی خطرناک می شود که این بازار دچار ضرر و زیان شود.

وی افزود: نگرانی ها بابت این موضوع زمانی شدت خواهد گرفت که سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال به بستری برای انتقال ارز به خارج از کشور تبدیل و منجر به خروج سرمایه از کشور شود و البته راه آن هم این است که بانک مرکزی نظام های مالی جدید را به رسمیت بشناسد و برای آن ساز و کار مناسبی فراهم کند.

کد خبر: ۷۵٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha