۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
نیمی از تولیدات کشاورزی در اردبیل فرآوری می‌شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

نیمی از تولیدات کشاورزی در اردبیل فرآوری می‌شوند

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: نیمی از محصولات خام کشاورزی استان با هدایت به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری شده و در زنجیره ارزش افزوده قرار می‌گیرند.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با بازار، اظهار کرد: در حالی که ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در اوایل سال ۹۲ رقمی در حدود ۵۸۰ هزار تن بوده این ظرفیت در حال حاضر به بیش از دو میلیون تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد اشتغال، بالا بردن ارزش افزوده و تکمیل زنجیره تامین امنیت غذایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در اولویت قرار گرفته به طوری که هم اکنون کارخانه روغن‌کشی ۵۰ هزار تنی در استان با پیشرفت ۲۰ درصد در حال اجراست و در کنار آن در بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز به سرعت درر حال احداث و راه‌اندازی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به تکمیل زنجیره تولید دانه‌های روغنی، زیتون، گوجه فرنگی و سورتینگ و درجه‌بندی لیزری محصولات باغی در استان اشاره کرد و گفت: ما با پوشش ۵۰ درصدی هدایت مواد خام تولیدی استان به صنایع تبدیلی و تکمیلی موفق شدیم تا به استاندارد جهانی برسیم و در کنار آن در تلاشیم تا برندسازی به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار گیرد.

افزایش ۱۰ درصدی تولیدات کشاورزی در اردبیل
نیکشاد افزود: در سال جهش تولید و با تاکیدات استاندار اردبیل ما در همه بخش‌های زراعت، باغ، دام و طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه گلخانه‌ها برنامه‌های راهبردی و اجرایی را هدفگذاری کردیم تا تولیدات‌مان به بیش از ۴ میلیون تن نیز برسد.

وی بیان کرد: با افزوده شدن ۱۱ هزار هکتار پایاب سد خدافرین به اراضی سطح زیرکشت آبی استان و توسعه گلخانه‌ها در بیش از چهار شهرستان به ظرفیت ۳۵۰ هکتار موفق شدیم تولیداتمان را تا ۱۰ درصد در بخش‌های مختلف افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد: با ۱۰ درصد افزایش در جوجه‌ریزی تولید گوشت سفید به ۴۰ هزار تن و گوشت قرمز نیز با ظرفیت مناسب در حال تولید و عرضه به بازار است.

نیکشاد به ذخیره‌سازی میوه شب عید با همکاری سازمان صمت اشاره کرد و گفت: ما سیب مورد نیاز اهالی استان را در ایام پایانی سال از باغات مشگین‌شهر خریداری و ذخیره‌سازی کردیم و در کنار آن مرکبات نیز از استان معین مازندران خریداری و ذخیره شده است.

نگاه جزیره‌ای نوسانات قیمت مرغ را در پی داشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در مورد اوضاع نابسامان مرغ و تخم مرغ بیان کرد: به رغم اعلام قیمت مصوب مرغ تا ۲۰۴۰۰ تومان اما همچنان قیمت این محصول در بازار بالاست که ضرورت دارد به دور از نگاه جزیره‌ای به تعادل بازار کمک کنیم.

نیکشاد افزود: در تولید گوشت سفید بالاتر از نیاز استان که ۱۴ تا ۱۵ هزار تن است تولید ۳۵ هزار تن محصول را شاهد هستیم که مازاد تولید حتی به استان‌های همسایه ارسال می‌شود.

وی گفت: نوسانات قیمت مرغ در استان‌های همسایه به تشدید نابسامانی بازار گوشت سفید در استان منجر شده که انتظار می‌رود در روزهای آینده با عرضه بیشتر مرغ و حتی مرغ منجمد در بازار بتوانیم تعادل را برقرار کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: برای تامین تخم مرغ نیز قرار بود از استان آذربایجان شرقی ۲۰ تن تامین نیاز شود که متاسفانه این رقم کمتر از ۵ تن بوده و ما نتوانستیم با تزریق تخم مرغ تولیدی استان بازار را به تعادل برسانیم.

نیکشاد خاطرنشان کرد: در کنار حمایت از تولیدکننده ما از مصرف کننده نیز در مسیر برقراری عدالت حمایت می‌کنیم تا این بخش دچار خسران نشود و رصد بازار در روزهای آینده نسبت به توزیع گوشت منجمد سفید و قرمز اقدام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ظرفیت سردخانه‌های ما تا ۵۰۰ تن است ولی با توجه به توزیع زنجیره‌ای این محصولات در کل کشور در صورت کمبود نیاز بازار تامین و به اندازه کافی اشباع خواهد شد.

کد خبر: ۷۵٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha