۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
تسهیل تامین مالی زنجیره تولید با انتشار اوراق گام
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران مطرح کرد

تسهیل تامین مالی زنجیره تولید با انتشار اوراق گام

موسوی، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: اوراق گام و ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین یک پاسخ اثربخش به نیاز امروز زنجیره تولید است و اهمیت مضاعفی در اقتصاد پیدا کرده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست.

فرید موسوی؛ عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: انتشار اوراق گام و تامین مالی زنجیره تولید، در راستای متنوع سازی راهکارها و ابزارهای تامین مالی بخش تولید طراحی شده و یک اقدام بسیار ارزنده و مبارکی است.

وی افزود: به هر حال امروز با رشد مفهوم زنجیره تامین در بخش تولید روبرو هستیم، بنابراین ابزارهای مالی هم باید به روز شود و این در واقع نیاز به یک سری ابزارهای جدیدی دارد تا یک زنجیره تامین را در کل در بر بگیرد.

موسوی خاطر نشان کرد: امسال این موضوع اهمیت مضاعفی پیدا می کند؛ زیرا با سیاست هایی که بانک مرکزی برای کنترل تورم اتخاذ کرده است، بانک ها و نظام تامین مالی با محدودیت مالی مواجه هستند و نمی توانند به بخش های مختلف اقتصادی پاسخ اثربخشی ارائه کنند. در نتیجه اوراق گام و ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین یک پاسخ اثربخش به این نیاز امروز است.

الان تصور کنید شرکت ایران خودرو و زنجیره تامین آن، خودش یک متقاضی از بانک برای تامین مالی و دریافت سرمایه در گردش است. همچنین شرکت هایی که زنجیره وار مثلا برای ایران خودرو بدنه تولید می کند، نیاز به سرمایه در گردش دارد و یا شرکتی که مواد اولیه را تولید می کند نیز نیاز به منابع مالی و سرمایه در گردش دارد. بنابراین در یک زنجیره تامین هر کدام از این اعضا جداگانه نیاز به سرمایه در گردش دارند.

بنابراین برای تحقق هدف تولید و ارتقای آن، نیاز است که شبکه بانکی و نظام تامین مالی به تک تک اینها پاسخ دهد و نیازشان را بر طرف کند. اما در طرف دیگر، بانک با محدودیت مالی مواجه هستند؛ وی با طرح این سوال که بنابراین راهکار چیست؟ اظهار داشت: اوراق گام ابزاری است که می تواند به عنوان نمونه به شرکت ایران خودرو عرضه شود و این شرکت نیز مبلغ مورد نظر را به شرکت تولید بدنه و مواد اولیه پرداخت می کند. به بیان دیگر؛ به جای اینکه پول داده شود، در واقع یک بار این ارتباط با شبکه بانکی برقرار می شود و تضامین و وثایق و بررسی ها اتفاق می افتد و اوراق منتشر می شود و در نهایت این اوراق به شرکت بدنه ساز و مواد اولیه داده می شود. شرکتی که بدنه می سازد، برای اینکه تولید بدنه داشته باشد، نیاز به ورق های فولادی دارد، و در نتیجه این اوراق را به شرکتی که تولیدکننده ورق هست، ارائه می کند، خود آن شرکتی که ورق ها را دریافت می کند، از معدن مواد اولیه می خرد و این اوراق را به معدن می دهد و مواد اولیه اش را دریافت می کند تا ورق تولید کند.

این اوراق هم به هر حال امروز صادر می شود ولی تا یکسال ممکن است که برای نقد شدن به پشت باجه بانک نیاید، بنابراین بر این اساس باعث می شود که با وجود محدودیت های منابع که شبکه بانکی امروز با آن مواجه هست و دارایی هایش نامولد است و به هر حال مراقبت هایی در طی زمان نداشتند، تولید با مشکل مواجه نشود و شبکه بانکی هم یک سال فرصت دارد منابع لازم را تجهیز کند که این سلسله شرکت ها پشت سر هم تامین مالی شوند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر هم این اوراق باعث می شود که گردش پول کمتری را نیاز داشته باشیم، ابزارهای جدیدی همچون اوراق گام و سامانه سککوک در بانک ملی، ابزارهای نوین تامین مالی زنجیره هستند که نه تنها در صنعت خودرو، بلکه صنایع مختلف می توانند از این ابزار استفاده بکنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

موسوی  گفت: این اوراق (گام) با همکاری سازمان بورس شکل گرفته است. اما سککوک نیاز به بورس هم ندارد و در یک بستر  مبتنی بر فناوری اطلاعات طراحی شده است. امیدوار هستم که انشاالله در اقتصادمان مثل همه اقتصادها هر روز شاهد ابزارهای جدیدی متناسب با نیازهای اقتصادمان باشیم، و صرفا یک سری ابزارهای مشخص برای تامین مالی استفاده نکنیم. زیرا در واقع متنوع سازی ابزارهای تامین مالی تاثیرات خودش را در بخش های اقتصاد خواهد گذاشت.

همچنین این ابزار، بار شبکه بانکی را کم تر می کند و هم برای بخش تولید متنوع هست که هر کسی حسب نیاز و ویژگی های خودش  بتواند آن ابزار را انتخاب بکند و مورد استفاده قرار دهد و این همه درخواست صرفا به سمت شبکه بانکی سرازیر نشود.

کد خبر: ۷۵٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha