۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ارزهای دیجیتال به مرحله حباب قیمتی رسیده‌اند | فروش اوراق تبعی؛ راه نجات بورس
مدیرعامل شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار؛

ارزهای دیجیتال به مرحله حباب قیمتی رسیده‌اند | فروش اوراق تبعی؛ راه نجات بورس

شریفی نیا مدیرعامل شرکت کارگزاری مبین سرمایه قیمت رمز ارزها را در حالت حباب می‌داند و به سرمایه‌گذاران این اخطار را داد که حواسشان به از دست رفتن سرمایه خود در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بازار روز دوشنبه ۴ اسفند ماه با ریزش ۸هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۲۱۴ هزار واحد قرار گرفت و برای سومین روز متوالی از هفته جاری بود که روند شاخص در دامنه منفی حرکت می‌کرد در حالی تاریخچه شاخص کل در اسفند ماه سال گذشته روند مثبتی را نشان می‌دهد به گونه‌ای که ظرف مدت یک ماه از ۴۷۸ هزار واحد به ۵۱۲ هزار واحد رسید. روند مثبت در شاخص برای ماه پایانی سال تنها به سال گذشته بر نمی‌گردد بلکه در سال ۹۷ هم در طول این یک ماه شاخص حدود ۲۰ هزار واحد رشد داشت.

بسیاری از صاحب‌نظران بازار دو ماه پایانی سال را برای بازار بورس مثبت و روبه رشد تحلیل کردند و برخی حتی عدد ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد را عدد شاخص در پایان سال عنوان کردند اما این تحلیل‌ها به جای نرسید و شاخص در حال حرکت به سمت ۱میلیون واحد است.

بودجه سال ۹۹، ابهام در مورد آینده قیمت دلار، افزایش قیمت در ارزهای دیجیتال از دلایلی است که بیشتر کارشناسان برای ریزش بازار مطرح می‌کنند اما مهم‌ترین دلیل را می‌توان بی اعتمادی مردم و ترس از ریزش بیشتر بازار  دانست به همین دلیل سازمان بورس سعی می‌کنند با قوانین متعدد میزان منفی شدن شاخص کل را کاهش دهد.

هجوم به سمت رمز ارزها سبب سرخورده شدن سرمایه‌گذاران در آینده می‌شود. همانطور که ما در شاخص دو میلیون واحد اعلام کردیم که بازار دچار حباب شده بزرگان رمز ارزها هم می‌گویند این بازار به حباب رسیده است و بنده می‌ترسم که مردم از این سرمایه‌گذاری هم دچار زیان شوند

شریفی نیا کارشناس بازار سرمایه افزایش فروش اوراق تبعی یا به بیان ساده بیمه کردن سهام را یکی از راهکارهای موثر برای کاهش ترس سهامداران از بازار سرمایه و برگشت اطمینان به بورس پیشنهاد داد.

او ترس سهامداران و کاهش اطمینان آن‌ها از بازار سرمایه را مهم‌ترین دلیل ریزش بازار می‌داند به همین دلیل معتقد است که باید راهکارهای برای افزایش اطمینان و کاهش ترس سهامداران پیشنهاد داد.

 محمد علی شریفی نیا مدیرعامل شرکت کارگزاری مبین سرمایه افزایش در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار گفت: بازار از تحلیل گذشته است. مردم از ترسیدن و اطمینان نسبت به بورس و بازار سهام کم شده است.

شریفی‌نیا در واکنش به مشخص کردن نقاط حمایتی و مقاومتی توسط برخی از فعالین بازار گفت: مشخص کردن نقاطی به عنوان نقاط حمایتی و مقاومتی را درست نیست و حتی مطرح کردن آن‌ها سبب ایجاد نوسان در بازار می‌شود.

او کاهش فروش سهام توسط سرمایه‌گذاران را از مزیت‌های افزایش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها می‌داند و می‌گوید:   افزایش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها فقط جلوی فروش بازار را می‌گیرد، چون بازار در حال پایین آمدن است مردم کال مارجین می‌شوند به همین دلیل جلوی فروش مردم را می‌گیرد که فروش انجام ندهند.

کال مارجین وضعیتی است که میزان زیان معاملات از حد مجاز آن  بیشتر شده و شما باید حساب خود را سریعتر پر شارژ کنید.

این کارشناس اضافه کرد: زمانی که اعتبار مشتری در بازار سهام کم شد کال مارجین می‌شود و اجبار می‌گذارند که بفروشید و این اجبار فشار فروش را زیاد می‌کند بنابراین قیمت‌ها پایین می‌آید و کال مارجین رخ می‌دهد با افزایش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها رسیدن به میزان زیان معاملات کاسته در نتیجه فشار فروش از بازار گرفته می‌شود.

شما فرض کند سهامدار یک سهم مانند فولاد هستید، یک نفر به شما پیشنهاد می‌دهد که سهم خود را نفروش تا من سه ماه دیگر از شما با سود این سهم را بخرم، در این زمان سهامدار این سهم را نمی‌فروشد و این خود باعث افزایش و حفظ قیمت‌ها می‌شود و یک اطمینان خاطر هم به سهامدار سهم می‌دهد

شریفی‌نیا بهبود وضعیت بازار کنونی را دادن راهکار برای کاهش میزان ترس سهامداران می‌داند بنابراین افزایش فروش اوراق فروش تبعی را یکی از راهکارهای مهم برای این امر پیشنهاد می‌کند.

او در رابطه با فروش اوراق تبعی می‌گوید: برای کاهش میزان ترس مردم راه بیمه سهام یا همان فروش اوراق تبعی را پیشنهاد می‌کنم. مردم حد ضررشان زیاد شد و فروش اوراق تبعی این کمک را به آن‌ها می‌کند تا با خیال راحت سهم را نگه دارد و ترسی از ریزش قیمت سهم نداشته باشد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که مگر الان فروش اوراق تبعی در بازار وجود ندارد؟ گفت: بله اما میزان آن بسیار کم است و تقریبا برای هر نماد تنها ۲۰ هزار فروش اوراق تبعی قرار دادند.

وی گفت: شما فرض کند سهامدار یک سهم مانند فولاد هستید، یک نفر به شما پیشنهاد می‌دهد که سهم خود را نفروش تا من سه ماه دیگر از شما با سود این سهم را بخرم، در این زمان سهامدار این سهم را نمی‌فروشد و این خود باعث افزایش و حفظ قیمت‌ها می‌شود و یک اطمینان خاطر هم به سهامدار سهم می‌دهد.

به گفته او این پیشنهاد به هیات مدیر بورس داده شد و تقریبا آن‌ها هم این موضوع را قبول کردند و در حال کار کردن بر روی آن هستند و می‌گوید که در این مسیر خبرنگاران و رسانه‌ها باید به خوبی این موضوع را برای مردم و سهامداران جا بیندازند.

رمز ارزهای خطرناک
شریفی‌نیا با قبول این موضوع که رشد قیمت ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از عوامل خروج پول از بازار سرمایه است، این حرکت را شبیه هجوم یکباره مردم به بورس و اخطار کارشناسان در خصوص حباب بازار سهام در شاخص ۲میلیون واحد عنوان کرد.

او می‌گوید: به نظرم هجوم به سمت رمز ارزها سبب سرخورده شدن سرمایه‌گذاران در آینده می‌شود. همانطور که ما در شاخص دو میلیون واحد اعلام کردیم که بازار دچار حباب شده بزرگان رمز ارزها هم می‌گویند این بازار به حباب رسیده است و بنده می‌ترسم که مردم از این سرمایه‌گذاری هم دچار زیان شوند.

شریفی‌نیا بازار بورس را بهتر از بازار رمز ارزها در شرایط حال حاضر می‌داند و در مورد دلیل آن می‌گوید: بازار خودمان خوب است، چرا که قیمت‌های سهم به شدت پایین آمده و در حد پی به ای مناسب رسیده است، این قیمت‌ها کف بازار است اما بازار رمز ارزها الان در وضعیت خطرناکی حبابی قرار دارد.

کد خبر: ۷۵٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha