۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
قبل از اصلاحات بانکی، طرز تفکر مدیران اصلاح شود
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

قبل از اصلاحات بانکی، طرز تفکر مدیران اصلاح شود

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی بر این باور است که پس از اصلاح طرز فکر مسئولان دولتی و حکومتی درمورد منابع نظام بانکی، تصمیم گیری برای ریشه‌کن کردن شائبه ربوی بودن نظام بانکی به شدت ضروری است.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه فرآیند و ساختار و مدیریت نظام بانکی نیازمند اصلاح است، گفت: همه این اصلاحات به هم مرتبط هستند و هیچ کدام بر دیگری مقدم نیست.

وی اصلاح تفکر و دیدگاه مدیران دولت و مسئولان حکومتی نسبت به منابع موجود در سیستم بانکی را ضروری خواند و افزود: طرز فکر دولت قبلی و دولت کنونی این بود که دولت صاحب منابع و وجوه بانکهاست و لذا برای آن ها تصمیم می گرفتند.

مظاهری ربا را یک پدیده خانواده برانداز در نظام پولی دانست و اظهارکرد: ربا در همه تعالیم و اصول دینی و حتی سیاست های اقتصادی کشورها نیز یک امر مذموم و صدمه به اقتصاد محسوب می شود و برای افرادی هم که مرتکب این عمل شوند جرایم سنگینی در نظر گرفته خواهدشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی بر این باور است که پس از اصلاح طرز فکر مسئولان دولتی و حکومتی درمورد منابع نظام بانکی، تصمیم گیری برای ریشه کن کردن شائبه ربوی بودن نظام بانکی به شدت ضروری است.

وی وجود سه قانون مادر در نظام بانکی را عجیب و عامل بخشی از مشکلات بانکها و سوء استفاده عده ای دانست و گفت: قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۰، قانون عملیات بانکی بدون ربا و قانون اداره بانکهای دولتی از قوانین پایه و مادر هستند که در بسیاری موارد با هم تضاد و اختلاف دارند.

مظاهری بر لزوم تصویب قانون واحد و مادر در حوزه نظام بانکی تأکید کرد و گفت: رئیس جمهور در این ماه های پایانی دولت با کمک مجلس و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی متن لایحه ای را که خیلی هم روی آن کار شده را تکمیل و به عنوان قانون مادر برای نظام بانکی ارائه دهد.

در ادامه، غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد اصلاحات ساختاری در نظام بانکی اظهارکرد: ما حتی اگر قوانین را هم اصلاح کنیم اینطور نیست که همه مشکلات برای همیشه رفع شوند.

وی افزود: قوانین متعددی که در عین هم پوشانی، با یکدیگر تضاد نیز دارند دارای جنبه مثبت و جنبه منفی هستند؛ به عنوان مثال تفسیرهای متعدد از قانون می تواند کارایی قانون را برای مدیران پرتلاش افزایش دهد اما از طرف دیگر نقطه ضعف آن هم، فرار از اجرای قانون و نقش آفرینی در روابط ناسالم است.

رضوانی اصلاح و تکمیل قوانین بانکی را ضروری خواند و گفت: ما برای سالم سازی مجموعه هایی که با امکانات متعدد مالی سروکار دارند نیز باید تلاش کنیم تا بیشتر از جنبه های مثبت این قضیه استفاده شود.

کد خبر: ۷۵٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha