۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
بهره برداری رسمی از آزادراه غدیر؛ پنجشنبه
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

بهره برداری رسمی از آزادراه غدیر؛ پنجشنبه

خادمی، معاون وزیر راه گفت: آزادراه غدیر که در آستانه بهره برداریست، حلقه اتصال کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب است.

به گزارش بازار، خیراله خادمی، افزود: این آزادراه بطول ۱۶۰ کیلومتر در ۶ خط رفت و برگشت و دو خط اضطراری و شانه خاکی ۳/۵ متری که از چرمشهر ورامین آغاز شده و با عبور از جنوب استان تهران و البرز، در نهایت به آبیک قزوین می‌رسد، روز پنجشنبه (هفتم اسفند) همزمان با سالروز میلاد مسعود امام علی (علیه السلام) با ارزش ۷ هزار میلیارد تومان و با دستور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: این آزادراه به لحاظ کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای ایمنی در ساخت و ساز، جزو ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود چرا که شیب استاندارد متوسط این مسیر حداکثر ۴ درصد است در حالیکه استاندارد شیب مسیرها باید بطور متوسط ۶ درصد باشد.

وی با اشاره به اهمیت این شریان حیاتی برای ساکنان استان‌های تهران و البرز و نقش مهم آن در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و سوخت و همچنین تاثیر آن روی افزایش سرعت حمل کالا در کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور گفت: آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی می‌شود که از استان‌های شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق می‌روند.

وی افزود: این آزادراه یکی از پروژه‌های مهم سال جهش تولید کشور است که کار ساخت آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و در یک زمان بندی فشرده با سرمایه گذاری با ارزش روز ۷ هزار میلیارد تومانی در مدت ۵ سال ساخته شد و نخستین ابر پروژه در مقیاس ملی است که در یک دولت از ایده تا بهره برداری اجرا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ساخت آزاد راه غدیر را بر پایه توان داخلی و دانش مهندسان ایرانی دانست و گفت: در ساخت و تجهیز آزادراه غدیر همه تجهیزات این آزادراه داخلی است و از طراحی تا اجرا، همه مراحل توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی افزود: این طرح بزرگ ملی با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و سهم ۳۰ درصدی دولت و در شرایطی ساخته شد که همه تصور می‌کردند بواسطه تحریم‌های سنگین آمریکا علیه اقتصاد و صنعت کشور، طرح‌های عمرانی غیر فعال خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که سالانه ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار از این آزادراه تردد خواهند کرد.

خادمی در خصوص مزایای بهره برداری از این پروژه نیز گفت: آزادراه غدیر با کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر، زمان سفر برای خودروهای سبک را ۹۰ دقیقه و خودروهای نیمه سنگین را ۱۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد که بر این اساس، پیش بینی می‌شود در دوره بیست ساله بهره برداری، مصرف بنزین ۷۰۰ میلیون لیتر و گازوئیل ۱۶۰۰ میلیون لیتر کاهش یابد.

وی همچنین در خصوص خدمات مسافری در زمان بهره برداری گفت: طرح‌های سرمایه گذاری حاشیه این آزادراه آماده شده تا بزودی تحویل سرمایه گذاران شود، اما هم اکنون و تا زمان استقرار و ساخت اماکن خدمات مسافرتی، حداقل در چهار نقطه پمپ بنزین سیار و ایستگاه خدمات مسافرتی مستقر خواهند شد ضمن اینکه توقفگاه‌های استاندارد در طول مسیر تدارک دیده شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین درباره عوارض آزادراهی در طول این مسیر گفت: مسافران می‌توانند با شارژ کیف الکترونیکی خود و همچنین شارژ کارت‌های الکترونیکی پرداخت عوارض آزادراهی موسوم به ETC از این آزادراه تردد کرده و یا در هریک از عوارضی‌های موجود در مسیر عوارض خود را بصورت نقدی پرداخت کنند.
وی افزود: در صورت استقبال مردم از پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها، این امکان در این آزادراه هم فراهم خواهد شد.

به گفته خادمی، در صورت استفاده مسافران از بخشی از این آزادراه، آن‌ها فقط عوارض همان بخش را پرداخت خواهند کرد.

گفتنی است بر اساس شنیده ها، عوارض قطعی خودروهای سبک و سواری در طول این مسیر حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۵ هزار تومان خواهد بود که بزودی توسط وزارت راه و شهرسازی به شرکت بهره بردار این آزادراه ابلاغ خواهد شد.

کد خبر: ۷۵٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha