۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
 ۹۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان نوسازی می شود
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان:

۹۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان نوسازی می شود

رشت- مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۹۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان درحال تجهیز و نوسازی است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، محمد شاه نظری با اشاره به در دست اجرا بودن طرح تجهیز و نوسازی حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان گفت: تجهیز این میزان اراضی از یک ماه پیش آغاز شده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شاه نظری اظهار داشت: برای تجهیز و نوسازی حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که اواخر اردیبهشت سال آینده یکپارچه سازی این میزان از اراضی به اتمام می رسد.

وی خاطر نشان کرد: هزینه اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در یک هکتار، ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که قانونگذار ۱۵ درصد هزینه را بر عهده بهره بردار «کشاورز» گذاشته است لذا ضروریست تا کشاورزان همکاری لازم را برای اجرای کامل این طرح داشته باشند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: اصلاح ساختار سنتی شالیزار به مدرن، حذف مرز و آب رو و زهکش اضافی، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش، جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی و یکپارچه کردن اراضی، تبدیل ناموزون اشکال اراضی به اراضی هندسی، استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی اعم از کود، سم و علف کش از مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است.

وی اضافه کرد: حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان، استفاده بهینه از آب آبیاری در شالیزار، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

شاه نظری با بیان اینکه در شرایط حاضر در اراضی سنتی آبیاری به روش کف به کف انجام می شود، اظهار داشت: در اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری برای هر یک از قطعات کانال مستقیم ایجاد می شود با این کار هیچ کشاورزی وابسته به کشاورز دیگر نیست و استقلال در مدیریت آب به وجود می آید.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بخش اعظم هزینه های تولیدی ما در بخش حمل و نقل داخل مزرعه است که به جاده دسترسی ندارند، اما با اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری با احداث جاده های بین مزارع مشکل برطرف می شود.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه احداث شبکه های زهکشی در داخل مزارع، آب های مازاد قابل تخلیه است اذعان داشت: تاکنون ۸۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان تجهیز و نوسازی شده است.

گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

کد خبر: ۷۵٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha