۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
فدرال رزور به سرعت نرخ بهره را کاهش دهد
ترامپ بانک فدرال رزو را به کم کاری متهم کرد

فدرال رزور به سرعت نرخ بهره را کاهش دهد

رئیس جمهور دونالد ترامپ در روز شنبه خواستار پایین آوردن نرخ ها از سوی فدرال رزرو به دلیل شیوع کرونا و تأثیر احتمالی آن بر اقتصاد آمریکا شد.

بازار- تهمینه غمخوار؛  رئیس جمهور امریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه خود در کاخ سفید محاصره شده توسط مقامات بهداشتی و در حضور معاونش مایک پنس گفت: «فدرال رزرو باید اکنون رهبر شود. ما باید کمترین نرخ بهره را با وجود این بیماری داشته باشیم .فدرال ما بالاتر است. شما به آلمان نگاه می کنید، به ژاپن نگاه می کنید، به کشورهای دیگر نگاه می کنید. بسیاری از آنها نرخ منفی دارند و ما به دلیل اقدامات فدرال رزرو در این موقعیت قرار نگرفته ایم».

وی با اشاره به شیوع گسترده این ویروس چینی افزود: «اکنون ما نیز گرفتار این مشکل شده ایم. شما دیدید که آلمان نرخ ها را پایین آورد و پول زیادی به اقتصاد خود وارد کرد. من هنوز چیزی راجع به اقدام سریع فدرال در میان خرابیهای احتمالی کرونا به اقتصاد کشورمان نشنیده ام».

در این میان ترامپ فدرال را با نرخ های بهره محدود کننده و بالای خود مقصر اصلی تضعیف شدن اقتصاد آمریکا میداند. بانک مرکزی فدرال از نرخ وام یک شبه خود و سایر ابزارهای سیاست پولی استفاده می کند تا ضمن تقویت اشتغال کامل، تورم را کنترل کند.

همچنین رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی خود افزود: «ما توانایی پرداخت بدهی های خود را حتی با نرخ پایین تر داریم. صندوق بین المللی پول ما را مجبور به بیش از آنچه باید بپردازیم کرده و این امری تمسخرآمیز است».

 رئیس صندوق فدرال رزور در میان افت و خیزهای هفته گذشته سهام بورس  اظهار داشت که بانک مرکزی بر مشکلاتی که کرونا برای اقتصاد آمریکا ایجاد می کند نظارت کرده و وارد عمل خواهد شد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد مبانی اقتصاد ایالات متحده قویی است اما این ویروس چینی خطراتی تحول آمیز برای فعالیت های اقتصادی را به همراه دارد. فدرال رزرو از نزدیک تحولات و پیامدهای آنها را برای چشم انداز اقتصادی رصد می کند. صندوق فدرال از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد و اقدامات مناسب را برای حمایت از اقتصاد به عمل خواهد آورد.

ناامیدی های رئیس جمهور از بانک مرکزی آمریکا بدترین بحران هفته را در بازارهای آمریکا پس از بحران مالی دنبال کرد. به طوریکه بازار سهام شاخص اس اند پی ۵۰۰ با ۱۱.۴۹ درصد و داو جونز با ۱۲.۳۶ درصد  افت کردند و هر دو فهرست سهام اصلی در آنچه که در وال استریت به عنوان یک اصلاحیه شناخته شده است به‌میزان  ۱۰ درصد یا بیشتر  افت کرد که در ۵۲ هفته اخیر بی سابقه بوده است.

اما اظهارات این مقام ارشد بانکی از آنچه که برخی سرمایه گذاران از صندوق فدرال رزرو انتظار داشتند، کم تربود. بسیاری از اقتصاددانان وال استریت پیش بینی می کنند که بانک مرکزی برای مقابله با روند نزولی آینده، باید امسال چندین کاهش نرخ را تصویب کند. در واقع گفته های وی در بیانیه جمعه تفاوت چندانی با اظهارات قبلی فدرال رزرو حتی قبل از بحران کرونا نداشت .

اگرچه ترامپ راه حل های اضافی را پیشنهاد می کند که ممکن است در حال حاضر ضروری نباشند؛بازپرداخت بدهی کشور اقدامی بی سابقه ای است که برخی از اقتصاددانان از آن می ترسند و این بدیها میتوانند عواقب ناخواسته ای برای امور مالی کشور داشته باشند.

کد خبر: ۷٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha