۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
البرز با تولید سالانه ۲۴۰۰ تن ماهی ۱۰ درصد نیاز استان را تامین می کند
در گفتگو با بازار؛

البرز با تولید سالانه ۲۴۰۰ تن ماهی ۱۰ درصد نیاز استان را تامین می کند

کرج- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به وجود ۹۸ واحد پرورش و تکثیر ماهی در استان گفت: سالانه ۱۲ میلیون قطعه ماهی زینتی و حدود ۲۴۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم آبی در البرز تولید می شود که جوابگوی نیاز حدود ۱۰ درصد استان است.

به گزارش بازار «لاله ضیائیان» در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بالغ بر ۹۸ واحد پرورش ماهی سردآبی، ۱۱ واحد پرورش ماهی گرم آبی و ۶ مرکز تکثیر حد واسط « تولید بچه ماهی» در استان داریم .

ضیاییان با تاکید بر سیاست و اولویت شیلات استان در حوزه توسعه و ارتقای آبزی پروری گفت: در حال حاضر ۱۰۲۴ نفر در حوزه های مختلف تولید ماهی پرورشی و ماهی زینتی در استان فعالیت می کنند و سالانه حدود ۱۲ میلیون قطعه ماهی زینتی نیز در استان تولید می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به نیازهای اقتصادی استان، آنچه سبب به فعالیت رسیدن ظرفیت های شیلاتی می شود عزم جدی و مشارکت همگانی است. همچنین با توجه به اینکه امروزه موضوع شیلات و آبزی پروری یکی از ظرفیتهای استانی در بحث تامین امنیت غذایی پایدار و اشتغال زایی است در این خصوص برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدتی برای رسیدن به اشتغال پایدار در سطوح اشتغال خانگی، خرد و صنعتی هدف گذاری شده است.

ضیائیان افزود: استان البرز ظرفیت های ویژه ای در جهت توسعه اقتصادی فعالیت های شیلاتی داشته به نحوی که با وجود کارخانه های بسته بندی و عمل آوری آبزیان زمینه توسعه بازار داخلی وهمچنین صادرات انواع محصولات دریایی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی از استان البرز بوجود آمده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در صورت خسارت احتمالی تولید کنندگان در این بخش گفت: براساس دستورالعملی که در خصوص بیمه آبزی پروری ابلاغ شده است ، بیمه آبزی پروری از امسال در کشور اجباری شده و همه واحدهای آبزی پروری ملزم به بیمه نمودن واحدهای خود می باشند.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: همچنین دستورالعمل هایی نیز در خصوص پیشگیری و مقابله با خسارات احتمالی تولید کنندگان به شهرستانها و واحدهای آبزی پروری ابلاغ شده است که لازم است به منظور جلوگیری از هر گونه خسارات احتمالی همه واحدهای آبزی پروری استان نسبت به رعایت الزامات و استانداردهای احداث و تولید و بیمه نمودن تولیدات اقدامات لازم را بعمل آورند.

ضیائیان در خصوص جایگاه شیلات در حوزه اقتصادی استان گفت: اگر چه ممکن است سهم شیلات در تولیدات بخش کشاورزی استان به لحاظ کمی چشمگیر نباشد، اما این تولیدات از نظر ارزش غذایی و اقتصادی از رتبه های بالایی برخوردار است. بهره مند شدن از ظرفیتهای کم نظیر شیلاتی موجود در استان البرز می تواند در توسعه اقتصادی استان بسیار مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت آبزی پروری و کارخانه های زیر مجموعه صنایع شیلاتی و فرآوری ماهی و کنسرو سازی و صادرات آبزیان که در استان البرز انجام می گیرد می تواند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان باشد.

کد خبر: ۷٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha