۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
به شکایت های بازار سرمایه رسیدگی خواهیم کرد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

به شکایت های بازار سرمایه رسیدگی خواهیم کرد

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: «به طورحتم کلیه دخل و تصرف‌های عمدی از تصمیمات دولت تا دخالت حقوقی‌ها چنانچه عمدی و مستندات لازم برای آن ذکر شده باشد، رسیدگی و متخلفان اعمال قانون خواهند شد.»

بازار، گروه بورس: استقلال بازار سرمایه زمانی جدی شد که یکی از نمایندگان خانه ملت از تدوین طرحی برای تحقیق و تفحص از سازمان بورس خبر داده و در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که مجلس درصدد تصویب طرحی است که بر اساس آن بورس از دولت جدا شود.

سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی این خبر را به رسانه‌ها داده بود که تعدادی از سهامداران متضرر برای چند روز متوالی مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار دست به تجمع زده و به مسوولانی که آنان را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کرده بودند، ‌ اعتراض و درخواستند داشتند رئیس سازمان بورس نیز استعفا دهد.

دخالت‌هایی که در یک سال گذشته از سوی دولت و نهادهای دیگر در بازار صورت گرفته، موجب ریزش و وضعیت بحرانی بورس شده است. در متن نامه استعفای قالیباف نیزنارضایتی او از دخالت‌های افراد غیرحرفه‌ای و بیش از حد مسوولان نامرتبط به بازار سرمایه، قابل مشاهده بود

چند روز بعد حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد. اما بسیاری بر این باورند که مشکل از ریاست سازمان نبود که با رفتن او مشکل بازار سرمایه حل شود. آنان معتقدند دخالت‌هایی که در یک سال گذشته از سوی دولت و نهادهای دیگر در بازار صورت گرفته، موجب ریزش و وضعیت بحرانی بورس شده است. در متن نامه استعفای قالیباف نیزنارضایتی او از دخالت‌های افراد غیرحرفه‌ای و بیش از حد مسوولان نامرتبط به بازار سرمایه، قابل مشاهده بود.

سکاندار پیشین بازار سرمایه در این نامه به صراحت تاکید کرده بود به دلیل اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسوولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ‌گاه برنامه‌هایی که او برای توسعه بازار سرمایه انجام داد، دیده نشد.

در ماده ۶ قانون اوراق بهادار مصوب شده است: سازمان، مؤسسه عمومی غیر دولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و سایر درآمدها اداره خواهد شـد. منابع لازم بـرای آغـاز فعالیـت و راه‌اندازی سازمان یادشده از محل وجوه امانی شورای بورس نزد سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران تأمین می‌شود

در این راستا، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادر در نخستین جلسه معارفه خود، «سیاست‌گذاری‌های غلط» و «دخالت‌ها» عامل آشفتگی بازار سرمایه خواند و بر حذف آن‌ها تاکید کرد. اما علاوه بر مردم، صاحب‌نظران این عرصه نیز بر استقلال بازار سرمایه تاکید دارند و عنوان می‌کنند که در ماده ۶ قانون اوراق بهادار مصوب شده است: «سازمان، مؤسسه عمومی غیر دولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و سایر درآمدها اداره خواهد شـد. منابع لازم بـرای آغـاز فعالیـت و راه‌اندازی سازمان یادشده از محل وجوه امانی شورای بورس نزد سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران تأمین می‌شود.»

نقش دولت در تصمیمات سازمان بورس از جمله شکایات مردم به کمیسیون اصل نود مجلس است ولو اینکه مهم‌ترین عامل دعوت به سرمایه‌گذاری در این بازار، دولت بود. در بررسی بیش‌تر این موضوع و آگاهی نسبت به موضوعاتی که تخلف خوانده می‌شوند، بازار به گفت‌وگو با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در ادامه جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درتشریح رسیدگی به شکایت‌های بازار بورس به خبرنگار «بازار»عنوان کرد: «کلیه شکایت‌های بازار سرمایه به کمیسیون اصل نود ارجاع می‌گردد و اعضای این کمیسیون مسئول خواندن و رسیدگی به آن هستند.»

چنانچه نوسانات بازار سرمایه به دلیل اشتباهات محاسباتی باشد یا مشمول انتظار شخصی خریداران و فروشندگان بازار سرمایه باشد، کمیسیون اصل نود موظف به رسیدگی نخواهد بود چراکه موارد این چنینی بر حسب خطاهای محاسباتی و انتظار شخصی افراد است نه تخلفی که به عمد و بر اساس حفظ منافع شخصی رقم خورده باشد.   بنابراین ضرورت دارد کلیه اسناد و مدارکی که گواه است تا دولت در بازار سرمایه دخل و تصرف داشته، به کمیسیون اصل نود ارجاع شود تا جزئیات تخلفات رسیدگی گردد

وی افزود: «به‌طورحتم پس از بررسی و خواندن نقطه‌ نظرات مردم، چنانچه کوتاهی یا تعلل در انجام وظیفه به چشم آید، کمیسیون برخورد قانونی خواهد داشت و متخلفان را وادار به پاسخ‌گویی خواهد کرد.»

قادری تصریح کرد: «دراین راستا لازم به ذکر است تا عنوان شود؛ چنانچه نوسانات بازار سرمایه به دلیل اشتباهات محاسباتی باشد یا مشمول انتظار شخصی خریداران و فروشندگان بازار سرمایه باشد، کمیسیون اصل نود موظف به رسیدگی نخواهد بود چراکه موارد این چنینی بر حسب خطاهای محاسباتی و انتظار شخصی افراد است نه تخلفی که به عمد و بر اساس حفظ منافع شخصی رقم خورده باشد.   بنابراین ضرورت دارد کلیه اسناد و مدارکی که گواه است تا دولت در بازار سرمایه دخل و تصرف داشته، به کمیسیون اصل نود ارجاع شود تا جزئیات تخلفات رسیدگی گردد.»

انتظار می‌رود دولت حمایت موثری از سرمایه مردم داشته باشد آن هم با توجه به دعوتی که از مردم برای سرمایه گذاری در بورس شد. اکنون مردم احساس بی پناهی می کنند لذا دولت باید کمک کند تا بیش از این سرمایه مردم کم نشود

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات بازار بورس خاطرنشان کرد: «انتظار می‌رود دولت حمایت موثری از سرمایه مردم داشته باشد آن هم با توجه به دعوتی که از مردم برای سرمایه گذاری در بورس شد. اکنون مردم احساس بی پناهی می کنند لذا دولت باید کمک کند تا بیش از این سرمایه مردم کم نشود.»

وی درپایان این گفت‌وگو متذکر شد: «به طورحتم کلیه دخل و تصرف‌های عمدی از تصمیمات دولت تا دخالت حقوقی‌ها چنانچه عمدی و مستندات لازم برای آن ذکر شده باشد، رسیدگی و متخلفان اعمال قانون خواهند شد.»

کد خبر: ۷۵٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha