۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۴
ماجراجویی در دل طبیعت با موتورسیکلت‌های «ادونچر تورینگ»| ضرورت داخلی‌سازی موتورسیکلت‌های آفرودی
«بازار» در گفتگو با یک آفرودسوار بررسی کرد

ماجراجویی در دل طبیعت با موتورسیکلت‌های «ادونچر تورینگ»| ضرورت داخلی‌سازی موتورسیکلت‌های آفرودی

حسینی، آفرود سوار و طبیعت‌ گرد با موتورسیکلت با اشاره به اینکه قدمت سفر با موتورسیکلت به طور رسمی حدود سه سال است، گفت: باید برای سفر با موتورسیکلت فرهنگ سازی شود؛ چراکه نه تنها این شیوه از سفر ارزان تر از خودرو است، بلکه محدودیت کمتری برای طبیعت گردها هم ایجاد می کند.

بازار؛ گروه خودرو: فارغ از این روزها که توصیه می‌شود همه در خانه بمانیم و جلوی شیوع هرچه بیشتر کرونا را بگیریم اما هرکسی دوست دارد آخر هفته‌ها از خانه بیرون بزند و به دل طبیعت برود. یکسری با خودرو سواری معمولی به پارک‌های جنگی اطراف محل زندگی‌شان می‌روند؛ عده‌ای هم ترجیح می‌دهند ماشین دو دیفرانسیلی‌شان را آتش کنند و از مسیرهای بعضا سخت و حتی صعب العبور بگذرند و مناطق بکر تری را بیابند.

اما یک عده دیگر هم هستند که پا را فراتر گذاشته‌اند و برای ماجراجویی و افزایش آدرنالین بیشتر خون‌شان به سراغ موتورسیکلت‌های سنگین برای سفر رفته‌اند. تجربه‌ای خاص که اغلب کسانی که یکبار آن را چشیده‌اند نمی‌توانند دیگر به شیوه‌های مرسوم و عمومی سفر با خودرو سواری، اتوبوس، قطار و حتی هواپیما تن بدهند. در همین راستا در حاشیه اولین جشنواره سفر، اکوتوریسم، آفرود و ماجراجویی به سراغ یکی از همین طبیعت گرها رفتیم تا درباره ظرفیت‌ها و موانع سفر با موتورسیکلت‌هایی که به اصلاح به آن ادونچر تورینگ می‌گویند گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه گفت وگوی بازار با مهدی حسینی را خواهید خواند.

* در مورد سفر با موتورسیکلت‌های سنگین برایمان بگویید، این شیوه از سفر چقدر در ایران جا افتاده است؟
نزدیک به سه سال است که از آغاز «ادونچرتورینگ» به طور رسمی در کشور می‌گذرد؛ ورزش یا نوعی از تفریح که ایرانی ها طی سال‌های اخیر با آن آشنا شده‌اند. البته این موضوع به این معنا نیست که در گذشته گردشگری با موتور نداشته‌ایم اما در آن زمان خیلی شناخته شده نبود و حالا گسترش یافته است. حتی وسایل و موتورهایی که در دوره های قبل بوده به پیشرفتگی الان نبوده است.

خیلی از افراد به واسطه الگوهای رفتاری و شخصیتی دارند به شیوه های جدید گردشگری توجه می کنند. امیر حداد یکی از گردشگران حوزه ادونچرتورینگ مشوق اصلی برای این موضوع بوده است. دو سال پیش او یک موتور ادونچرتورینگ را خریداری و شیوه جدیدی از گردشگری را به آفرودسواران نشان داد. هرچند پیش از این هم موتورهای خوبی داشتیم اما برای سفر به این شیوه نیاز بود با موتور سفر و از یکسری از لوازم جانبی خاص بهره ببریم.

بنابراین همین شد که به این حوزه ورود کردیم. به طور کلی می‌توان گفت آقایان حداد، کاشی و ابراهیمی مبتکرین این شیوه از گردشگری در ایران هستند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که یکی از  این افراد با سفر به یکی از کشورهای خارجی و کسب اطلاعات از این نوع گردشگری توانست کمک بزرگی به این حوزه کند. از همین جهت اغلب بابک ابراهیمی ملقب به بابی تراول را به عنوان پدر ادونچرتورینگ می‌شناسیم.

هم از لحاظ سوخت و هم استهلاک وسیله ای که با آن مسافرت می کنند خیلی بهتر و به صرفه تر است. همچنین مسافر به شهر جدیدی که می رود چندان با دغدغه جای پارک مواجه نیست، خیلی راحت می تواند تمام مناطق شهر را بگردد

* به نظرتان در آینده آفرودسواری و سفر با خودرو طرفداران بیشتری دارد یا با موتورسیکلت؟ به عنوان یکی از فعالان این حوزه بفرمایید این دو صنعت چه مزایایی نسبت به هم دارند؟

فکر می کنم صنعت خوبی باشد و با توجه به اینکه کشور ایران ظرفیت های بسیاری برای گردشگری دارد، جوانان استقبال خوبی از آن کنند. بنابراین به نظر می رسد که هرچقدر ادونچرتورینگ شناخته تر شود با استقبال بهتری هم روبرو خواهد شد؛ بخصوص که خیلی هم هزینه بر نیست. چون می توان با یک موتور ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومانی در این زمینه ورود و پیشرفت داشت. این تفریح می تواند برای زوج‌های تازه ازدواج کرده و خانواده های کم جمعیت هم از جذابیت خاصی برخودار باشد.

این موتورها خاصیتی که دارند این است که آفرود و آنرود هستند یعنی هم می توان در مسیر جاده حرکت کرد و هم می توان به مسیرهای خارج از جاده راند

* پس توصیه می کنید مردم به سفر با موتورسیکلت به عنوان یک گزینه فکر کنند و این شیوه از گردشگری را هم تجربه کنند؟
بله، با این شیوه خیلی از خانواده ها می توانند گردشگری را آغاز کنند و شهرهای نزدیک محل زندگی‌شان را ببینند و بعد به مناطق اطراف سفر کنند. این شیوه از گردشگری مزیت‌های بسیاری دارد، برای مثال به لحاظ هزینه به صرفه تر است.

هم از لحاظ سوخت و هم استهلاک وسیله ای که با آن مسافرت می کنند خیلی بهتر و به صرفه تر است. همچنین مسافر به شهر جدیدی که می رود چندان با دغدغه جای پارک مواجه نیست، خیلی راحت می تواند تمام مناطق شهر را بگردد و به طور کلی کسی که یکبار این شیوه را تجربه کرده باشد نمی تواند دست از آن بردارد.

این موتورها خاصیتی که دارند این است که آفرود و آنرود هستند یعنی هم می توان در مسیر جاده حرکت کرد و هم می توان به مسیرهای خارج از جاده راند. پس طبیعت گردی هم می توان به این حوزه اضافه کرد.

* به عنوان فردی علاقه مند و سابقه سفر با موتورسیکلت را دارید به افرادی که تازه می‌خواهند به این حوزه ورود کنند چه پیشنهادی دارید؟
این شیوه از گردشگری نیازمند یکسری نکات است. برای مثال عوض کردن به موقع لاستیک ها و نصب لوازم جانبی است که به موتور اضافه می شود. اما این موضوع هم حمایت شرکت هایی که در این صنعت هستند را می طلبد و هم حمایت دولتی را می خواهد.

* اشاره کردید به ضرورت ورود مسئولان و فعالان صنعت موتورسیکلت و لوازم جانبی آن به این حوزه، آن‌ها چطور می‌توانند به توسعه این بخش کمک کنند؟
برای مثال شرکت های داخلی می توانند لوازم جانبی که الان از خارج از کشور تامین می شوند را در کشور داخلی سازی کنند تا هزینه ها کاهش ییابد. هرچقدر هزینه ها کاهش یابد فروش افزایش می یابد. الان موتوری که ۳۰۰ میلیون تومان تولید می شود باید بتوان در داخل کشور با ۱۰۰ میلیون تومان تولید کرد. تنها به همین شیوه می توان این بخش را توسعه داد.

کد خبر: ۷۵٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha