۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
فلزات اساسی، قربانی امروز بازار سرمایه| پولی در بازار وجود ندارد
تحلیل روزانه بورس؛

فلزات اساسی، قربانی امروز بازار سرمایه| پولی در بازار وجود ندارد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز بیشتر فشار فروش روی گروه فلزات اساسی قرار داشت، مطرح کرد: در حال حاضر، پول حقیقی در بازار وجود ندارد و پول‌ها باید از خارج بازار به بورس وارد شوند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز در حالیکه بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه در صف فروش کار خود را آغاز کردند، بورس باز هم مانند روز گذشته سقوط کرد، در صورتی که اوضاع بازار آرام است و با توجه به صحبت‌ها و گزارش‌های روز گذشته در رابطه با پیش‌بینی کاهشی از بازار ارز، به گفته کارشناسان، بالا رفتن انتظارات کاهشی از نرخ دلار باعث شده است تا فشار فروش سهام بنیادی افزایش پیدا کند. از طرفی هم روزهای آخر سال است و اکثر سهامداران به فکر نقد کردن پول‌های خود و خروج نقدینگی از بازار هستند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه با سقوط کار خود را آغاز کرد و با افزایش عرضه سهم، رو به افول گذاشت. این شاخص تا انتهای معاملات با شیب نزولی تقریبا تندی، به سمت پایین حرکت کرد و در انتهای معاملات رکورد ۱۰ هزار و ۵۱ واحد سقوط را به جای گذاشت تا رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۶۴ واحد را نشان دهد. شاخص هم‌وزن نیز امروز همراه با شاخص کل بازار در مسیر سقوط حرکت کرد و تا انتهای معاملات یک هزار و ۱۴۷ واحد ریزش داشت و به ۴۳۷ هزار و ۱۷۷ واحد رسید.

امروز شاخص فلزات اساسی نتایج روز گذشته نماد «فملی» را به طور کامل از بین برد. دیروز این نماد همزمان با افزایش قیمت مس در جهان، رشد قیمت خوبی را تجربه کرد و بالا  آمدن شاخص فلزات اساسی را می‌توان به پای این نماد صنعتی نوشت، اما در معاملات روز جاری، لشکرکشی سرخ‌پوشان فلزی باعث شد که شاخص این گروه به شدت پایین بیاید و در دقیقه نهایی معاملات، ۱۲ هزار و ۶۴۱ واحد سقوط کند تا در ارتفاع ۸۸۵ هزار و ۹۴۳ واحدی قرار گیرد.

نمادهای «ولپارس»، «فملی»، «سیتا»، «تکشا»، «بالبر»، «امین» و «فولاد» بیشترین تراکنش را در بین سهم‌های بورسی داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «کگل»، «فارس»، «تاپیکو» و «شبندر» بیشترین تأثیر از نوع منفی را روی شاخص کل گذاشتند.

در میان نمادهای فولادی بازار که همگی در صف فروش قرار داشتند، نمادهای «کاوه»، «فخاس»، «فسازان»، «فنورد» و «فولاد» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه‌های فلزی، دو نماد فولادی «کگل» و «کچاد» هم اثرات منفی خود را روی شاخص کل گذاشتند. علاوه بر این دو نماد «ذوب» و «ارفع» هر دو نزدیک ۲ درصد ضرر کردند.

بورس بسیار ارزنده است
پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار سهام از لحاظ بنیادین، یعنی کاهش قیمت سهام، بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها و همچنین کاهش نرخ دلار و رکود در بازارهای موازی بسیار ارزنده است، ولی بالا رفتن انتظار کاهشی دلار در بازار باعث همین ریزش در بازار شده است و باعث شده است که سهامداران به فکر فروش سهام خود بیفتند.

وی با اشاره به اینکه بازار سهام از لخاظ فاندامنتال مشکلی ندارد و مستعد رشد است اما جو بازار سهام منفی است و در این شرایط اخبار خوب نیز در بازار سهام تاثیری ندارد، افزود: در جریان شروع معاملات بورس فروشنده قوی وجود ندارد و مشکل اصلی بازار سهام، کمتر بودن خریداران در بازار است. اول بازار صف فروش سنگینی وجود ندارد، اما چون در بازار خریدار نداریم عرضه‌ها روی هم انباشته می‌شود. به واسطه خروج پول حقیقی از بازار، پول در بازار سهام وجود ندارد و باید از بیرون به بورس تزریق شود که فعلا این احتمال وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره مذاکرات مجدد ایران با آمریکا و تأثیر آن بر بورس گفت: بازار سهام همانند بازار ارز نسبت به توافق خوش‌بین است. کاهش قیمت دلار نیز محتمل است، اما سهم‌ها در بازار سهام با دلار ۲۰ هزار تومان هم ارزنده هستند.

نوروزی در پیش‌بینی روز آینده معاملات بیان کرد: با توجه به شرایط کلی امروز بازار سرمایه و روند معاملات روز جاری، به نظر می‌رسد در روز آینده، شاخص کل از منفی به سمت مثبت حرکت کند. البته، باید توجه کرد که آخر سال است و فشار فروش زیاد می‌شود زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که اعتبارات خود را تسویه کنند و از طرفی، خریدار حقوقی نیز در بازار سهام وجود ندارد و در شرایط حاضر، حقوقی‌ها ریسک نمی‌کنند. در بازار سهام فعلا خریدار مؤثر نداریم و پول در بورس وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بورس این روزها در شرایط سختی قرار دارد و شاهد افزایش قیمت‌های جهانی در حوزه‌های مختلف و همچنین کاهش احتمالی قیمت دلار در بازار هستیم که همه این‌ها بر بازار تأثیرگذار است. علاوه بر این، پالس‌های مثبت برای مذاکره نیز در حالی شکل گرفته که ایران قرار است در صورت تعویق لغو تحریم‌ها، پنجم اسفند ماه از پروتکل‌های الحاقی خارج شود. در کنار این موارد دامنه نوسان نامتقارن، نقدشوندگی بازار سهام را از بین برده و به عقیده کارشناسان، کمبود پول در بازار سهام بیداد می‌کند.

کد خبر: ۷۵٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha