۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کولبری با ابراز تاسف حل نمی‌شود؛ وعده‌هایی که فراموش شدند
گزارش خبری؛

کولبری با ابراز تاسف حل نمی‌شود؛ وعده‌هایی که فراموش شدند

کردستان- برخی از وعده‌های مسئولان کشوری به کردستانی ها فراموش شدند و بسیاری از مسائل و دغدغه‌های مردم این دیار همچون کولبری هم فقط به ابراز تاسف از سوی دولتمردان خلاصه می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی یک ماه اخیر سه تن از دولتمردان تدبیر و امید به کردستان سفر کردند و هدف از سفرشان را هم بررسی مشکلات این استان و از نزدیک در جریان روند بسیاری از برنامه های قرار گرفتند و افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه اعلام کردند.

در آخرین مورد، روز شنبه دوم اسفند اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه هیاتی به کردستان سفر کرد و در بدو ورود خود یکی از اهداف سفرش را بررسی دلایل اجرایی نشدن مصوبه ساماندهی کولبری در استان اعلام کرد.

بسیاری از رسانه‌ها هم با توجه به اهمیت موضوع برای مردم این خطه از ایران اسلامی آن را تیتر کردند و تا پایان برنامه‌ها هم چشم انتظار پرداختن به این مصوبه اجرا نشده بودند ولی متاسفانه بعد از فرودگاه دیگر نامی نه از کولبری و نه از این مصوبه برده نشد.

گویا مسئولان کشوری فقط با علم به مهم بودن موضوعی برای مردم به بیان آن اکتفا کرده تا بدین گونه اعلام کنند به فکر آنها هستند و دغدغه‌هایشان را می‌دانند هرچند این مهم فی نفسه ارزشمند است و اطلاع و آگاهی از مطالبه و مشغله فکری ساکنان منطقه‌ای نخستین گام برای رفع مسئله و مشکل پیشروی آنها است ولی آنچه مهم و تاثیرگذار است عمل به این سخنان و بازخورد و نتیجه کارهای انجام شده است که این امربه ویژه در کردستان زیاد دیده نمی‌شود. مردم نیز از حرف و شعار خسته شدند به گونه‌ای که دیگر توجهی به برخی از تیترهای اخبار منتشر شده در رسانه‌ها ندارند و آمار بازدید اخبار رسانه‌های الکترونیک و همچنین فروش نشریات مکتوب گواهی بر این مدعا است.

کولبری مسئله‌ای دردآور است
معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از ظرفیت های این استان داشتن مرز مشترک با عراق است که زیرساخت های آن باید آماده شود.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه نحوه جابه جایی کالا و وجود پدیده کولبری از مسائل درد آور در این استان است، اضافه کرد: دولت مصوبه‌ای برای ساماندهی کولبری ارائه کرده که اجرای آن منجر به ساماندهی وضعیت کنونی می‌شود.

وی یادآور شد: در این سفر گزارشی از روند اجرای این مصوبه را دریافت می‌کنم و دلایل وجود پدیده کولبری علی رغم وجود این مصوبه، مورد بحث و بررسی قرار داده می‌شود.

بی‌شک همه بر دردآور بودن پدیده کولبری و اینکه افرادی از سرناچاری و برای تامین معیشت خود راه های سخت کوه های کردستان را با حمل بارهای سنگین طی می کنند، آگاه هستند و همگان می دانند این اتفاق به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به ویژه در این استان مرزی پیش آمده است

بی‌شک همه بر دردآور بودن پدیده کولبری و اینکه افرادی از سرناچاری و برای تامین معیشت خود راه های سخت کوه های کردستان را با حمل بارهای سنگین طی می کنند، آگاه هستند و همگان می دانند این اتفاق به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به ویژه در این استان مرزی پیش آمده است.

این روزها دیگر تنها صحبت از مردان کولبر نیست بلکه زنان هم وارد این وادی شدند تا در این بخش نیز همپای مردانشان بار زندگی را بر دوش کشند.

حال با این شرایط آیا لازم نبود معاون اول رییس جمهور در سخنانش طی جلسات اقتصاد مقاومتی و نشست با به اصطلاح نخبگان استان که جمعی از نمایندگان اقشار مختلف به ویژه فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بودند به این هدف از سفرشان یعنی مسئله کولبری هم اشاره می‌کرد و علت اجرایی نشدن مصوبه موجود در این رابطه را جویا می‌شد یا در پایان سفر خود به آن اشاره‌ای می‌کرد تا شائبه انتخاباتی بودن این سفر پیش نیاید.

از دیگر مطالبات مردم کردستان که سال‌ها است بر زمین مانده و هر دولتی وعده تحقق آن را می‌دهد ولی بعد از انتخابات آنرا فراموش می‌کنند استفاده از توانمندی جوانان کُرد تحصیل کرده در پست‌های مدیریتی ملی است تا نگاه تبعیض آمیزی که در این رابطه وجود دارد از بین رود.

اقوام و مذاهب اسلامی موجود در ایران وقتی روحانی بیانیه حقوق اقوام، ادیان و مذاهب اسلامی را مطرح کرد از او پشتیبانی کردند تا تغییری در روند کم توجهی و تبعیضی پیش آمده ایجاد شود ولی متاسفانه این بیانیه هم به فراموشی سپرده شد و بنابراین در سفر همه مسئولان کشوری بیان این موضوع پای ثابت سخنان نمایندگان اقشار مختلف شد.

سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در کردستان
علاوه بر این موارد در سفر معاون اول رییس جمهور به کردستان دو تفاهم نامه احداث پتروشیمی بعثت بیجار توسط رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و مدیرعامل بانک ملت و استاندار کردستان و تفاهم نامه احداث کارخانه لاستیک بارز توسط معاون اعتباری بانک ملی کشور و مدیرعامل شرکت گسترش تایر رازی به امضا رسید.

براساس اعلام استاندار کردستان برای احداث پتروشیمی بعثت در بیجار۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که در ۵۰ هکتار زمین احداث می شود و با بهره‌برداری از آن هم برای ۸۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

بهمن مرادنیا با اشاره به اینکه کارخانه تایر رازی در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار احداث خواهد شد، اضافه کرد: با احداث این کارخانه برای یک هزار و ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای احداث آن هم ۵۶ هزار میلیارد ریال  است.

بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی  هم از دیگر برنامه‌های سفر معاون اول رییس جمهور به کردستان بود.

کد خبر: ۷۵٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha