۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
تسهیلات بانکی تیرخلاص به واحدهای تولیدی/ کاهش تولید به دلیل نوسان در قیمت ها
مدیرعامل یک شرکت صنایع پلاستیکی در گفتگو با بازار مطرح کرد

تسهیلات بانکی تیرخلاص به واحدهای تولیدی/ کاهش تولید به دلیل نوسان در قیمت ها

کرج- راه شبدیز مدیرعامل یک شرکت صنایع پلاستیکی در البرز با بیان اینکه وام و تسهیلات باید به سوابق تولیدی یک شرکت داده شود، گفت: در شهرک های صنعتی شرکت های نیمه کاره زیادی وجود دارند که فقط با ارائه طرح توجیهی وام دریافت کرده اند اما به مرحله تولید نرسیده و حتی قسط زمین شهرک را هم نداده اند.

فواد رضا راه شبدیز مدیرعامل یک شرکت تولیدی بطری پلاستیکی برای مواد بهداشتی و غذایی در البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در ۴ سال اخیر به دلیل نوسانات غیرعادی و غیرقابل پیش بینی تولیدات شرکت همواره رو به کاهش بوده و شرکت های خریدار برای تهیه ظروف و خرید خود دچار سردرگمی می شوند به همین دلیل فقط به اندازه نیاز و سفارشی که دارند خرید می کنند و تلاش برای فروش بیشتر ندارند.

راه شبدیز با بیان اینکه شرکت در حال حاضر ۶۰ درصد ظرفیت خالی و راکد دارد، افزود: این رکود در تولید ما فقط و فقط به دلیل افزایش بدون کنترل و بسیار سریع مواد اولیه اتفاق افتاد، به این صورت که قیمت ها در کمتر از یک ماه در بورس کالا و بازار آزاد بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و ما هنوز طلب های خود را از مشتریان دریافت نکرده بودیم که این افزایش قیمت پشت سر هم رخ می داد. به طوریکه در یک سال مواد اولیه بطری پت از هفت هزار تومان به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و این تورم ۵۰۰ درصدی باعث شد توان شرکت های خصوصی مانند ما به شدت کاهش یابد و از خریدن ۱۰ عدد تریلی به دو عددتریلی برسیم و همین امر موجب خاموشی ماشین آلات و بیکاری کارگران شد.

وی اظهار کرد: بانک های عامل هم وام و تسهیلات را با درصد سودی که به کارخانه ها می دهند، تیر خلاص را به شرکت ها می زنند پس باید از این امر اجتناب ورزید. به نظر من جهت ارائه تسهیلات تولید باید سوابق شرکت مدنظر گرفته شود یعنی واحدی که سالیان سال در امر تولید خدمت کرده و با کسی که با یک فایل پی دی اف یا پاورپوینت طرح توجیهی برای تاسیس به بانک ارائه می دهد تفاوت وجود داشته باشد نه اینکه هر دو به طور مساوی به بانک سود پرداخت کنند و این گونه می شود که کارخانه های نیمه ساز تمام شهرک های صنعتی کشور را فرا نمی گیرد و وام هم به بانک ها برگردانده می شود.

روی آوردن به شغل های کاذب و دلالی های موقت به دلیل بی ارزش شدن خدمات بیمه ای
راه شبدیز اظهار کرد: این همه شرکت در شهرک های صنعتی نیمه کاره افتاده، فقط طرح توجیهی داده وام را گرفته و رفته اند و حتی قسط زمین شهرک را هم نداده اند و اینها به دلیل نبود قانون و نظارت دقیق و منظم در ارائه تسهیلات است.

وی با اشاره به نوسانات سنگین در سال ۹۷ و ۹۸ گفت: با پشتکار و همت و همدلی پرسنل و مدیران و همه کسانی که در این شرکت مشغول بکار بودند توانستیم از این گرداب تا حدودی نجات پیدا و راهکار و مشتریان جدید را جایگزین کنیم ولی اکنون با طوفانی جدید روبرو هستیم و آن هم نبود نیروی انسانی برای استخدام در خط تولید است.

راه شبدیز اضافه کرد: گویا در این سالها خیلی از افراد رو به شغل های کاذب و دلالی های موقت آورده و حاضر به کار ثابت و استخدام نیستند و طبق بررسی های ما نظرشان بر این است که خدمات بیمه ای تولیدی ها دیگر ارزش ندارد و کاربرد آن روز به روز کاهش می یابد.

اگر دولت کنار باشد، و فقط مالیات خود را بگیرد برای تولید کننده بهتر است
مدیرعامل این شرکت تولیدی با بیان اینکه دولت تا کنون هیچ کمکی به تولید نکرده، بیان کرد: هر روز قانونی هایی تصویب می شود که امروز اجرا نمی شود بلکه به گذشته می روند و مدارکی را از تولید کننده مطالبه می کنند که فرد قادر به ارائه نبوده و باید جریمه پرداخت کند. اگر دولت کنار باشد، مالیات  خود را بگیرد و هیچ کمکی به تولید کننده نکند خیلی بهتر است.

راه شبدیز در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در راستای صادرات انجام داده است، گفت: در نمایشگاه ها و همایش های مشترک بین اتاق های بازرگانی و سفر به عراق، افغانستان و اوکراین اقداماتی انجام گرفته که متاسفانه چند مشکل در این زمینه وجود دارد. از مهمترین آنها انتقال ارز به صورت قانونی و بانک معرف برای بازگشایی اعتبار «ال سی» و همچنین کرایه حمل و هزینه بسته بندی در حد کیفیت شرکت های ترکی بسیار بالا است.

وی با اشاره به وجود نوسان شدید در بازار گفت: وقتی نوسان شدید هست رکود به وجود می آید وقتی که نوسان نباشد رونق صورت می گیرد و هر کسی به اندازه لیاقت توان و تلاشی که دارد می تواند به دست آورد.

وی راهکار فعلی برای بهبود شرایط تولید را ارائه تسهیلات و وام بانکی عنوان کرد و گفت: چنانچه برای پرداخت تسهیلات سوابق تولیدی در نظر گرفته و وام داده شود می توان در این راستا قدمی برداشت.

کد خبر: ۷۵٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha