۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
گسترش جنگ دیجیتال در خاورمیانه|پیشرفت ایران در فناوری سایبری
فارین پالیسی بررسی کرد؛

گسترش جنگ دیجیتال در خاورمیانه|پیشرفت ایران در فناوری سایبری

عربستان و ایران رویکردهای بسیار متفاوتی دارند. عربستان تصمیم گرفته تا بیش از توسعه سایبری اش، خرید ابزارهای سفارشی از پیمانکاران خصوصی در ایالات متحده، اسرائیل و انگلیس را برای انجام فعالیت های سایبری ویژه، برون سپاری کند.

به گزارش بازار، فارن پالیسی با انتشار یادداشتی به نبردها و رقابت های سایبری بویزه در خاورمیانه پرداخته است.

این مطلب به قلم «رکسانا فرمانفرمائیان» منتشر شده و نویسنده در آن می گوید: در دسامبر گذشته اخباری پیرامون هک شدن دستگاه های اطلاعاتی مهم ایالات متحده توسط روسیه شنیده شد. همزمان اخباری به گوش می رسد که عربستان مشغول جاسوسی از روزنامه نگاران الجزیره ای با استفاده از ابزارهای جاسوسی اسرائیلی است.

خاورمیانه به سرعت به آزمایشگاهی برای آزمایش شیوه های جنگ ترکیبی تبدیل می شود. در گزارش تازه ای از انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه کمبریج به پیشران‌ها و هدایت کنندگان این راهبرد رو به تکامل پرداخته شده است.

ایران و عربستان سعودی با دستور العمل های متناقض و پشتیبانان بین المللی رقیب، تلاش کرده اند به کمک روش های جنگ کوتاه- تقویت صدای سیاسی گروه های مخالف طرف مقابل و استفاده روزافزون از حملات سایبری- اهرم ایجاد کنند. برای هر دو طرف، جنگ سایبری یک گزینه اخلاقی است و افراد کم تری کشته می شوند اما ویرانی های بیشتری به عمل می آید.

عربستان و ایران رویکردهای بسیار متفاوتی دارند. عربستان تصمیم گرفته تا بیش از توسعه سایبری اش، خرید ابزارهای سفارشی از پیمانکاران خصوصی در ایالات متحده، اسرائیل و انگلیس را برای انجام فعالیت های سایبری ویژه، برون سپاری کند. عربستان از ربات ها برای تقویت تصویر پادشاهی در رسانه های اجتماعی در مواقع بحران استفاده کرده است، اخیرا هم برای کنترل خسارت پس از قتل خاشقچی این روش را در پیش گرفت.

 پادشاهی همچنین تلاش کرده تا دفاع سایبری اش را مستحکم کند، به ویژه با زیرساخت های نهادی گسترده برای مدیریت امنیت سایبری. در سال ۲۰۱۷، این کار با راه اندازی یک سازمان امنیت ملی سایبری و همچنین فدراسیون سعودی برای امنیت سایبری، برنامه نویسی و هواپیماهای بدون سرنشین راه اندازی شد.

ایران نیز برنامه یکپارچه، چند پلتفرمی و تهاجمی خود را توسعه داده است. به سبب تحریم ها و موقعیت ناموجه بین المللی، برنامه ایران در داخل کشور توسعه می یابد. در سال ۲۰۱۳، چین به ایران کمک کرد تا اینترنت ملی، با نام شما، مستقل از شبکه جهانی وب را ایجاد نماید. مشارکتی که انتظار می رود با توافق امنیتی ۲۵ ساله گسترش یابد. پیشرفت ایران در این زمینه جایگاهش را به عنوان یکی از پیشرفته ترین قدرت های سایبری منطقه ارتقا داده است.

تشدید فضای سایبری بدون توجه به ثروت، اندازه و ایدئولوژی درس هایی برای همه دولت ها دارد. با این حال، هنوز جوابی برای این سوال وجود ندارد که چگونه و با چه سرعتی می توان به پیامدهای جاسوسی، خرابکاری و مهندسی اجتماعی پاسخ داد.

کد خبر: ۷۵٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha