۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
راه دراز خزر تا مرکز تفریحی جهان اسلام/ ساحل در حصار دود و دم
بازار گزارش می‌دهد؛

راه دراز خزر تا مرکز تفریحی جهان اسلام/ ساحل در حصار دود و دم

ساری- ساخت وسازهای بی رویه و حضور مشاغل کاذب و مزاحم سبب شده تا دریا و ساحل برای تبدیل شدن به مرکز تفریحی جهان اسلام راه دراز و موانع فراوانی درپیش داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی که قانون برنامه توسعه از دریا به عنوان مرکز تفریحی جهان اسلام یاد کرده اما اثری از ایجاد این مراکز در نوارساحلی شمال و خزر دیده نمی شود.

ساحل و دریا مقصد جدیدی را فراروی گردشگری در مازندران باز کرده اما فعالیت های اقتصادی در این بخش به درستی طراحی وجانمایی نشده است، وجود مشاغل کاذب و مزاحم از یک سو و بهره گیری نامناسب از ظرفیت ساحل ودریا برای فعالیت های اقتصادی چالش مهم وبزرگ استان های شمالی در مازندران است.

به رغم آنکه بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در مازندران وجود دارد، بیشتر این مناطق در سیطره قلیان فروش ها و بلال پزها قرار دارد و بخش های قابل توجهی نیز به دلیل اشراف ساختمان های مجاور به دریا برای فعالیت گردشگری وتفریحی غیرقابل استفاده است.

مقاصد جدید گردشگری در مازندران ایجاد کنیم
محمد اسحاقی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید براینکه باید از ظرفیت دریا وپسکرانه ها برای گردشگری بهره گیری کنیم، افزود: باید مقاصد جدید گردشگری در استان ایجاد کنیم و بهترین مقصد، دریا وساحل خواهد بود.

وی با اظهار اینکه در بخش دریا، حریم دریا و پسکرانه باید طرح های جدید برای فعالیت های اقتصادی جانمایی شود، گفت: در حال حاضر آنگونه که باید از دریا و پسکرانه استفاده اقتصادی نمی شود.

وی یادآور شد: برای ایجاد مرکز جدید گردشگری در دریا باید به این مسئله توجه کنیم که از نظر قانونی جای دریا درفعالیت های اقتصادی کجا است و باید به اقتصاد دریا توجه ویژه داشته باشیم.

دریای خزر باید به عنوان مرکز تفریحی جهان اسلام مبدل شود
اسحاقی با اظهار اینکه در برنامه های مختلف توجه از جمله قانون برنامه چهارم تصریح شده که دریای خزر به به عنوان مرکز تفریحی جهان اسلام است اما اثری از این در آن دیده نمی شود.

وی با تاکید براینکه برای ایجاد  اسکله ها باید ۴۰۰ متر از حریم دریا را در اختیار بخش خصوصی برای اجرای طرح قرار داد، افزود: با واگذاری این مناطق  می توان نسبت به اجرای طرح های گردشگری اقدام کرد.

اسحاقی عدم اجازه ودسترسی ویلاداران به حریم دریا را امری مهم برشمرد و گفت: باید کاربری ویلاهای ساحلی را به اسکله تغییر دهیم تا بتوانیم مناطق را آزادسازی کنیم.

وی تامین زیرساخت ها و تقویت آن را در مناطق گردشگری امری مهم برشمرد.

در حال حاضر سالانه شمار زیادی مسافران به شمال ومازندران برای بهره مندی از دریا به این مناطق سفر می کنند که به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، این سفر برایشان چندان لذت بخش نیست.

گردشگری اولویت اول مازندران است
استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه شهرها و مناطق گردشگری از جمله فرح آباد ساری، نور، محمودآباد و غیره باید براساس اولویت گردشگری دارای طرح شوند، گفت: گردشگری در اولویت مازندران قرار دارد و باید مسیرها و مقاصد جدید گردشگری را تعریف کرد.

احمد حسین زادگان ایجاد پسکرانه و حریم دریا را برای طرح های گردشگری امری مهم دانست و گفت: باید نوع تاسیسات و فعالیت ها در نوار ساحلی و حاشیه دریا مبتنی بر گردشگری باشد و نسبت به آزادسازی ساحل اقدام کرد.

وی با اشاره به صدور مجوز بی نام برای اسکله های دریایی وتفریحی اظهار داشت: در بیش از ۷۵ نقطه از ساحل دریا برای ایجاد این اسکله ها از سوی سازمان بنادر ودریانوردی برای سرمایه گذاران مجوز صادر شده است.

در بیش از ۷۵ نقطه از ساحل دریا برای ایجاد این اسکله ها از سوی سازمان بنادر ودریانوردی برای سرمایه گذاران مجوز صادر شده است

همچنین مفید غلامی رئیس سازمان برنامه ریزی ومدیریت مازندران با تاکید براینکه بعد از آمایش سرزمینی برای جانمایی فعالیت های اقتصادی در استان باید طرح های آمایشی تهیه شود، گفت: از این رو هرنوع فعالیت های اقتصادی در دریا وساحل باید جانمایی ونیازسنجی شود.

فعالیت های اقتصادی دریا نیازسنجی شود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشاور ذیصلاح برای اجرای طرح گردشگری و فعالیت های اقتصادی در سواحل انتخاب شده است، افزود: در حال حاضر در ساحل وطرح های سالمسازی شنا با مشکلات زیادی مواجه هستیم و باید این مسائل ساماندهی شود.

وی خواستار شناسایی اراضی وزمین های پسکرانه ساحلی شد تا بتوان با رعایت حریم بتوان از ظرفیت دریا وپسرانه ها برای فعالیت اقتصادی بهره گرفت.

همچنین حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به جانمایی اسکله های تفریحی وتوریستی چندمنظوره در استان گفت: با راه اندازی این اسکله ها می توان به سمت تبدیل دریا به عنوان مرکز تفریحی اسلامی گام برداشت.

وی با اظهار اینکه دریا و ساحل فرصت بی نظیری را برای توسعه گردشگری در استان ایجاد کرده است، رفع موانع فراروی را امری الزامی دانست و گفت: آزادسازی نوارساحلی و دسترسی آسان به ساحل ودریا با تلاش بخش های خصوصی ودولتی در حال انجام است و بخش های قابل توجهی از حریم دریا آزادسازی شده است.

خیریان پور یادآور شد: ایجاد شناورها و اسکله های تفریحی می تواند به ارتقای درآمدزایی در استان کمک کند وباید فعالیت های اقتصادی شاخص و متناسب را توسعه داد.

سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می کنند و طبق آمارها ۹۰ درصد از این مسافران برای بهره مندی از جاذبه های دریایی و گردشگری مسافر استان می شوند اما زیرساخت ها در حوزه سواحل برای میزبانی از مسافران ضعیف وناکارآمد است.

کد خبر: ۷۴٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha