۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
گفتگوی اختصاصی بازار با نوآم چامسکی؛ تکنولوژی زندگی خصوصی را به کنترل خود درآورده است| مردم مراقب باشند
این یک هشدار جدی است

گفتگوی اختصاصی بازار با نوآم چامسکی؛ تکنولوژی زندگی خصوصی را به کنترل خود درآورده است| مردم مراقب باشند

پروفسور «نوآم چامسکی» بنیانگذار زبان شناسی مدرن معتقد است «تکنولوژی» زندگی انسان را تحت تأثیر و کنترل خود درآورده و «اینترنت اشیا» باعث شده کلیه فعالیتهای انسان تحت نظارت باشد.

جواد حیران نیا؛ بازار: «نوآم چامسکی» یک زبان‌شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه‌پرداز آمریکایی است. او پدر زبان‌شناسی مدرن است. نظریهٔ معروف وی دستور زایشی-گشتاری است که در دههٔ ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد.

مقالات و کتاب‌های نوام چامسکی آغازگر پژوهش‌های نوینی در عرصهٔ روان‌شناسی زبان شد. همچنین وی مقالات متعددی در نقد سیاست‌های خارجی دولت ایالات متحده آمریکا دارد. او استاد بازنشستهٔ دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) آمریکا است.

پروفسور «نوآم چامسکی» در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مخاطرات وابستگی روزافزون انسان به تکنولوژی گفت: تکنولوژی زندگی انسان را راحت کرده است. اما به همان اندازه نیز در زندگی خصوصی انسان وارد شده است.

وی افزود: در عین اینکه زندگی ما از رهگذر تکنولوژی آسان و راحت شده است اما حریم خصوصی ما نیز دستخوش کنترل شده است. این موضوع یک هشدار جدی است.

استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در ادامه گفت: حتی رایانه شخصی شما تحت کنترل شرکتهاست و از آنچه انجام می دهید مطلع هستند. موضوع مهم دیگر ظهور «اینترنت اشیا» است که در حال گسترش است. شما می توانید در حین رانندگی کارهای داخل منزل را نیز انجام دهید. تلویزیون منزل را در حین رانندگی روشن کنید یا اجاق گاز را.

وی تأکید کرد: اما باید توجه داشت که اطلاعات این فعالیتهای شما از طریق شبکه های اجتماعی و Google در اختیار نهادهای نظارتی نیز قرار می گیرد.

پدر زبان‌شناسی مدرن در ادامه افزود: به عبارت دیگر آنها بر همه زندگی شما کنترل دارند. این موضوع مربوط به زمان کنونی است و من از آینده سخن نمی گویم.

چامسکی در ادامه تصریح کرد: بدین ترتیب ما به دولتها و شرکتهای فناوری اجازه می دهیم زندگی ما را تحت کنترل خود داشته باشند و همه شئون زندگی ما تحت کنترل نهادهای نظارتی باشد.

استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در ادامه گفت: در چین با چنین پدیده ای مواجه هستیم که در شهرهای مختلف سیستم تشخیص چهره وجود دارد و شما کاملا رصد می شوید.

وی افزود: حتی شما میزانی اعتبار مالی شخصی دارید و اگر خطایی انجام بدهید از میزان اعتبار مالی شما کسر می شود.

چامسکی در پایان گفت: این موضوعی است که مردم باید جلوی آن را بگیرند و نگذارند زندگی تحت کنترل نهادهای نظارتی از رهگذر تکنولوژی قرار گیرد.

کد خبر: ۷۴٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha