۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
داستان کمپین های رئیس جمهور ساز/ دموکراتها همواره ولخرج‌ترند
نگاهی اقتصادی به انتخابات آمریکا

داستان کمپین های رئیس جمهور ساز/ دموکراتها همواره ولخرج‌ترند

انتخابات ریاست جمهوری در امریکا پر هزینه ترین انتخابات سیاسی در دنیا است.در سال ۲۰۰۸ میلادی بالاترین هزینه برای کمپین حزب دموکرات و بالاترین هزینه تاریخ امریکا برای کمپین باراک اوباما انجام شد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: انتخابات ریاست جمهوری امریکا را می توان یکی از مهمترین تحولات سیاسی در دنیا دانست زیرا رییس جمهوری انتخاب می شود که با سیاستهایش میتواند روی تعاملات اقتصادی و سیاسی و حتی سیاست خارجی دنیا تاثیر گذار باشد. فارغ از اینکه این انتخابات از نقطه نظر سیاسی در دنیا اهمیت زیادی دارد، از جنبه اقتصادی هم مهم است.

 سایت پولتیکو در گزارش خود نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در امریکا از پرهزینه ترین تحولات سیاسی در دنیا است. هریک از کاندیدها برای کمپین خود میلیونها دلار هزینه می کنند و بررسی ها نشان داده  در طول زمان مبلغ این هزینه هم افزایش یافته است.

 طبق این گزارش بالاترین میزان هزینه کمپین های انتخاباتی در دوره رقابت انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ رقم خورد. در این زمان بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار برای انتخابات حزب دموکرات در امریکا هزینه شد که ۸۹۸میلیون دلار آن صرف کمپین باراک اوباما شد. در طول تاریخ سی ساله انتخابات در امریکا هیچ یک از احزاب یا حتی کاندیدها، رقمی نزدیک به این مبلغ را هم هزینه نکرده اند.

جالب است بدانید که تا سال ۲۰۰۸ میلادی میزان هزینه ای که کاندیدهای دموکرات و جمهوری خواه برای کمپین های انتخاباتی خود انجام می دادند تقریبا مشابه بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸، کمپین انتخاباتی باراک اوباما رکورد تازه ای را ثبت کرد. در سال ۲۰۱۶ میلادی هم هیلاری کیلنتون دو برابر مبلغی که ترامپ برای انتخابات صرف کرد، توانست بودجه برای کمپین خود جمع آوری کند. در این سال بودجه کمپین هیلاری کلینتون کاندید دموکرات ریاست جمهوری برابر با ۶۲۱ میلیون دلار بود در حالیکه بودجه کمپین دونالد ترامپ برابر با ۳۶۴ میلیون دلار بوده است.

سی ان ان در گزارش خود در مورد بودجه های انتخاباتی کاندیدها نوشت: «همیشه صرف مبلغ بیشتر برای کمپین تضمین کننده موفقیت نیست. این مساله در انتخابات سال ۲۰۱۶ کاملا مشهود بود و تجربه ای مشابه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۴ و ۱۹۹۶ نیز وجود داشته است.» این رسانه امریکایی با اشاره به حجم بالای تبلیغات انتخاباتی  مایکل بلومبرگ نوشت: «تا کنون بلومبرگ بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات برعلیه ترامپ هزینه کرده است. تا کنون هیچ یک از کاندیدها این مبلغ بالا را برای تبلیغ بر خلاف یک کاندید دیگر صرف نکرده اند. بلومبرگ انتظار دارد با این سیاست برنده انتخابات شود ولی نمی توان این سیاست را راهی اصولی برای پیروزی دانست.»

 پرهزینه ترین کمپین های احزاب مختلف در امریکا

برای بررسی هزینه کمپین های ریاست جمهوری می توان چند وجه را در نظر گرفت. از یک نظر میزان هزینه ای که هر یک از احزاب انجام داده اند و از طرف دیگر میزان هزینه ای که کاندیدهای نهایی حزب داشتند.

طبق گزارش فارین پالیسی بیشترین هزینه  تاریخ امریکا برای کمپین حزب دموکرات بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی صرف شد. در این سال حزب دموکرات بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار برای کمپین خود سرمایه گذاری کرد و توانست پیروز انتخابات شود. دومین مبلغ بزرگ کمپین های انتخاباتی  در سال ۲۰۱۶ و باز هم توسط حزب دموکرات صرف شد. در این سال هزینه کمپین دموکرات برابر با ۸۸۴ میلیون دلار بود ولی  نتوانست منجر به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شود.

سومین جایگاه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲  اختصاص دارد که کمپین حزب دموکرات توانست با صرف ۸۵۸ میلیون دلار پیروز میدان شود. جمهوری خواهان در این رده بندی جایگاه چهارم و پنجم را دارند . حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۳۹ میلیون دلار هزینه کرد ولی پیروز انتخابات نشد و در سال ۲۰۱۶ میلادی هم با صرف ۷۰۸ میلیون دلار توانست جایگاه ریاست جمهوری را به خود اختصاص دهد.

کدام کاندیدها بیشترین هزینه را برای کمپین خود انجام دادند

 نشریه فارین پالیسی هم در شماره اخیر خود به تاریخچه انتخابات ریاست جمهوری در امریکا پرداخت و نوشت: پنج کاندید در طول تاریخ انتخابات امریکا بیشترین مبلغ را برای کمپین خود هزینه کردند. اولین نفر باراک اوباما است که در سال ۲۰۰۸ میلادی ۸۹۸ میلیون دلار برای کمپین انتخاباتی خود هزینه کرد. میزان هزینه او در سال ۲۰۱۲ میلادی هم جایگاه دوم را  در امریکا دارد. اوباما در این سال ۸۳۹ میلیون دلار برای کمپین خود هزینه کرد.

هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ میلادی برای کمپین خود ۶۲۱ میلیون دلار هزینه کردو توانست از نظر میزان هزینه کمپین جایگاه سوم را در تاریخ انتخابات امریکا به خود اختصاص دهد.ولی با وجود صرف این هزینه نتوانست پیروز انتخابات شود.در جایگاه بعدی میت رامنی قرار دارد که در انتخابات سال ۲۰۱۲ رقیب باراک اوباما بود و هزینه ای معادل ۵۳۶ میلیون دلار برای کمپین خود صرف کرد. او هم در این رقابت پیروز نشد. پنجمین جایگاه به جورج بوش پسر اختصاص دارد که در سال ۲۰۰۴ با صرف ۴۳۹ میلیون دلار برای انتخابات توانست پیروز میدان شود.

احزابی که بیشترین میزان هزینه را برای کمپین انتخابات ریاست جمهوری داشتند

پیروزی یا شکست در انتخابات

مبلغ

سال

نام حزب

پیروز

۱.۳ میلیارد دلار

۲۰۰۸

دموکرات

شکست

۸۸۴ میلیون دلار

۲۰۱۶

دموکرات

پیروز

۸۵۸ میلیون دلار

۲۰۱۲

دموکرات

شکست

۷۳۹ میلیون دلار

۲۰۰۸

جمهوری خواه

پیروز

۷۰۸ میلیون دلار

۲۰۱۶

جمهوری خواه

کاندیدهایی که بیشترین هزینه را برای کمپین انتخاباتی کردند

پیروزی یا شکست در انتخابات

مبلغ

سال

نام کاندید

پیروز

۸۹۸ میلیون دلار

۲۰۰۸

اوباما

پیروز

۸۳۹ میلیون دلار

۲۰۱۲

اوباما

شکست

۶۲۱ میلیون دلار

۲۰۱۶

کلینتون

شکست

۵۳۶ میلیون دلار

۲۰۱۲

رامنی

پیروز

۴۹۳ میلیون دلار

۲۰۰۴

بوش 

کد خبر: ۷٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha