۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
خسارت شدید زلزله به ۳۷۰۰ واحد مسکونی سی‌سخت/ ریزش کوه مزارع پرورش ماهی را تخریب کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت شدید زلزله به ۳۷۰۰ واحد مسکونی سی‌سخت/ ریزش کوه مزارع پرورش ماهی را تخریب کرد

یاسوج- در پی زلزله‌ اخیر در شهر سی سخت و با بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر، سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی به شدت آسیب دیده و قابلیت سکونت ندارند.

صدیقه امیدی؛ بازار: در این زلزله که در سالروز سقوط هواپیمای پرواز ۳۷۰۴ اتفاق افتاد، خسارات بسیاری بر زیرساختها، منازل مسکونی و بخش کشاورزی شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد وارد شد.

شهرستان دنا، یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت شهر سی سخت است که در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۸۲۱ کیلومتر مربع است.

شهر سی سخت در دامنه دنا واقع شده و شهر گردشگری استان بوده و شهرستان دنا آثار باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی متعددی دارد و مهمترین آثار آن، باقی‌مانده تاریخی ویرانه‌های شهر سی سخت (قبل از اسلام) ویرانه‌های شهر دینار (ده نار) کوشک میمند (خرنده) و پل پاتاوه و قلعه کره است.

روستای کریک که به ماسوله جنوب شهرت دارد نیز در این شهرستان و در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی سخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است.

میزان خسارات وارده بیش از حد تصور است
گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با برآوردها و بررسی‌های انجام شده ۸۰۰ واحد مسکونی خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته و تخریب شده اند.

حسین کلانتری با بیان اینکه میزان خسارت وارده به منازل مسکونی سی سخت در زلزله چهارشنبه شب بیش از تصور است، می افزاید: به مردم اطمینان می دهیم که نهایت تلاش خود را برای کمک به بازسازی و ساخت منازل آسیب دیده به کار ببندیم.

۳۸۰ واحد در روستاها تخریب شدند
همچنین بر اساس گفته مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد دو هزار و ۹۰۰ واحد نیاز به تعمیر و در روستاها ۳۸۰ واحد و در شهر سی سخت نیز ۴۲۰ واحد کاملا تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند.

جنتی می افزاید: یکهزار و ۵۰۰ واحد شهری و یکهزار و ۴۰۰ واحد روستایی نیز باید تعمیر شوند و این واحدها تا ۴۰ درصد آسیب دیده اند.

شهر سی سخت یکی از شهرهای مهم در تولید محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است و در این زلزله این بخشها نیز دچار خسارات فراوانی شده اند.

۹۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در زلزله چهارشنبه شب که در سی سخت و با قدرت ۵.۶ ریشتر رخ داد، ۹۵میلیارد تومان به بخش های کشاورزی در شهرستان دنا خسارت وارد شده است.

الیاس تاج الدینی می افزاید: بخش شیلات و مزارع پرورش ماهی در این بخش دچار خسارت‌های زیادی شده و بخشی از این مزارع به طور کلی تخریب شده اند.

وی تصریح می کند: زلزله به بخش‌های مختلف همچون استخرها، ساختمان‌ها و گلخانه‌های شهرستان دنا خسارات بسیاری وارد کرده و حجم خسارات در بخش شیلات بسیار بالا بوده است.

همچنین در این زلزله بخشی از بافت قدیمی روستای گردشگری کریک نیز  تخریب شد.

هنوز آماری از میزان دقیق خسارات در بخشهای مختلف شهرستان دنا و شهر سی سخت ارائه نشده است، اما مشاهدات حاکی از آن است که شهر گردشگری سی سخت به شدت در این زلزله آسیب دیده و بسیاری از مردم اکنون بی خانمان و بی سرپناه هستند.

کد خبر: ۷۴٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha