۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کاهش بهای نفت در بازار نیویورک
در پی افزایش نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا رقم خورد؛

کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

قیمت دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک، نسبت به سال گذشته، نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار، در پی افزایش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا، بهای نفت در پایان معاملات نیویورک کاهش یافت.

بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه آوریل با ۶۴ صدم درصد کاهش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۳ دلار و ۹۳ سنت رسید. بهای این شاخص نفتی در ساعاتی از معاملات روز گذشته به هر بشکه ۶۵ دلار و ۵۲ سنت نیز رسیده بود که بالاترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود برای تحویل در ماه مارس با یک و یک صدم درصد کاهش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۰ دلار و ۵۲ سنت رسید.

با این حال، قیمت دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک، از اول امسال تاکنون در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بارت مِلِک (Bart Melek)، کارشناس گروه خدمات مالی «تی دی سکیوریتیز» TD Securities کانادا که نوسانات بازار مالی و همچنین اطلاعات و تحلیل‌های لازم مربوط به مسائل نفتی و نوسانات آن ارائه می‌کند، در این باره می‌گوید: درست است که گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی، ماهیت افزایشی برای قیمت نفت دارد، اما شاخص نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) برای عبور از مرز ۶۲ دلار برای هر بشکه که تازه به آن رسیده بود، مشکل دارد.

این کارشناس نفتی می‌افزاید اگرچه بهای این دو شاخص نفتی به ترتیب به ۶۲ دلار (نفت شاخص آمریکا) و ۶۵ دلار (نفت شاخص اروپا) رسیده است، اما این افزایش‌ها نمی‌تواند دوام داشته باشد، زیرا انتظار عرضه نفت به بازار جهانی از ماه آوریل افزایش می یابد. چون یک میلیون بشکه نفتی که عربستان سعودی قول داده بود در ماههای ژانویه و فوریه برای تنظیم بازار، تولید نخواهد کرد، دوباره از ماه آوریل روانه بازار خواهد شد.

از سوی دیگر درست است که گروه نفتی اوپک پلاس (اوپک+)، متشکل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه، در چارچوب توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی متعهد شده اند تولید خود را از حدی که تعیین کرده اند بیشتر نکنند، اما ادامه بحران بهداشتی ناشی از شیوع همه گیری کووید-۱۹؛ ‌ چشم انداز بازار نفت را به طور کلی تیره کرده است. فعلا نیز اگر قیمت‌ها مقداری افزایش یافته است به علت موج سرمایی است که آمریکا را فرا گرفته است. موج سرما بیشتر تگزاس را درگیر کرده است که منبع اصلی تولید نفت آمریکاست.

در این خصوص نیز سرمایه گذاران و کارگزاران بازارهای انرژی می‌گویند که این موج سرما موقتی است و با کنار رفتن آن تولید نفت آمریکا به همان حدی خواهد رسید که باید باشد.

بارت مِلِک در پایان پیش بینی می‌کند که قیمت نفت در بازار جهانی در آینده نزدیک حدود پنج دلار از این رقمی که اکنون است بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۷۴٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha