۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
ضرورت کنترل افت و خیز نفت بر اقتصاد
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

ضرورت کنترل افت و خیز نفت بر اقتصاد

سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی معتقد است باید نفت از اقتصاد جدا شود تا بتوان اثرات منفی کاهش فروش نفت و تحریم‌ها در این حوزه بر ارزش پولی ملی را مدیریت کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی در این‌باره که باید چه اقدامی انجام داد تا تحریم و اختلال در فروش نفت بر افت ارزش پول ملی تاثیر منفی نگذارد، گفت: جدایی اقتصاد از نفت مهم ترین موضوعی است که باید اتفاق افتد، در این رابطه جلوگیری از خام فروشی یکی از پُراهمیت‌ترین مسائل به شمار می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: فروش نفت به صورت خام یکی از مشکلات کشور به حساب می‌آید، باید آن را به ارزش افزوده و فرآورده مانند بنزین و محصولات پتروشیمی تبدیل کرد. حتی لازم است از خام فروشی گاز هم جلوگیری به عمل آید و مانند محصولات پتروشیمی آن‌ها نیز به خوراک تبدیل شوند. مسئله دیگر بالا بودن هزینه‌های جاری است زیرا بر همین اساس بیشتر درآمدهای کشور صرف  آن می‌شود، ولی واقعا جایز نیست تا نفت را هم بابت هزینه‌های جاری به مصرف درآورد.   

این نماینده مجلس در این خصوص اظهارداشت: خام فروشی تنها شامل نفت نیست، تمام محصولات را در برمی‌گیرد. یکی از مواردی که از خام فروشی جلوگیری به عمل می‌آورد، بحث توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها است. اینها مواردی به حساب می‌آید که اقتصاد کشور را در مسیر درست خود قرار خواهد داد.

سنگدوینی در رابطه با تلاش برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی تاکید کرد: کشور امروز در بحث بنزین به خودکفایی رسیده، ولی زمانی بود که نفت خام را به خارج از کشور می‌فرستادیم و بنزین وارد می‌کردیم. پس یکی از مسائل مهمی که می‌تواند بر ارزش پول ملی موثر واقع شود، تولید داخل است زیرا صادرات پشتوانه آن به حساب می‌آید.   

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه افزود: زمانی که ارز ورودی داخل کشور به ریال تبدیل می‌شود و در بازار مورد مصرف قرار می‌گیرد، قاعدتا ارزش پول ملی پایین می‌آید، اما وقتی این ارز برای زیرساخت‌ها مورد استقاده واقع شود داستان متفاوت خواهد بود. بنابراین باید برای ترسیم آینده‌ای روشن به این نکات بسیار توجه کرد.

وی در این رابطه ابراز کرد: مسئله بعدی دقت در تولید داخل است. به این معنا ضروری است تا ارز داخل کشور که از صادرات حاصل می‌شود را برای نخبگان، ساخت پالایشگاه و مواردی که در نهایت نتیجه آن کمک به کشور خواهد بود، به هزینه درآید.

کد خبر: ۷۴٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha