۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
اقتصاد مردمی در کشور عملیاتی نشده است/ ضرورت اجرای اصل ۴۴
وزیر اسبق نفت:

اقتصاد مردمی در کشور عملیاتی نشده است/ ضرورت اجرای اصل ۴۴

اصفهان- وزیر اسبق نفت گفت: در اجرای اصل ۴۴ در قانون اساسی و واگذاری‌ها به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم و به جای اینکه به سمت اقتصاد مردمی پیش برویم، اقتصاد ما دولتی بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، رستم قاسمی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان، در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره اجرایی نشدن اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور اظهار داشت: اصل ۴۴ در قانون اساسی پیش‌بینی شده است؛ در این زمینه گرچه بخشی از واگذاری‌ها اتفاق افتاده اما برخی از این واگذاری ها به اشتباه انجام شده است و در نهایت نتیجه مطلوبی به دست نیاوردیم، به همین دلیل دولت بعد از مدتی برخی از شرکت‌های بزرگ  واگذار شده را بار دیگر در اختیار گرفت.

وزیر اسبق نفت در خصوص خسارت بحران آفرینی محور مقاومت و حضور در عراق و سوریه گفت: در عراق هیچ هزینه اقتصادی نکردیم و حتی اگر یک فشنگ هم به عراق دادیم پول آن را دریافت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد ما با کشورهای عراق و سوریه پیوند بخورد قطعا در دست گرفتن اتحادیه عرب هم می‌توانیم موفق شویم.

قاسمی ادامه داد: امروزه حدود  ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور صورت می‌گیرد که حدود نصف این صادرات به کشور عراق است که اگر داعش بود باید این هزینه هارا برای امنیت کشور انجام می‌دادیم.

وی همچنین با اشاره به حضور مستشاری در سوریه گفت: به ازای کمک به سوریه از معادن این کشوراز جمله معدن فسفات  استفاده می‌کنیم به صورتی که نیاز کشور به فسفات  را که حدود یک میلیارد دلار در سال است، تامین می‌کند.

از فرصتهای صادراتی کشور درست استفاده نکرده ایم
وزیراسبق نفت گفت: کشورهای همسایه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و ما صادرات قابل توجهی برای آنها نداریم که از این فرصت استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه توسعه پالایشگاه‌های کشور در راستای توسعه صنعت نفت و از دیگر راه‌کارهای مقابله با تحریم‌ها بود، تصریح کرد: به جز پالایشگاه اصفهان و بندرعباس که نیمه کاره مانده سایر پالایشگاه‌هاتوسعه کمی و کیفی آنها در دولت دهم به اتمام رسید.

وزیر اسبق نفت ادامه داد: شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز باعث شد که کشورما صادر کننده بنزین شود واز همه مهم‌تر در صورت نبود آن با مشکل تولید گاز مواجه بودیم.  همچنین بنزین سوپر در کشور تولید میشود و سوخت هواپیما نه تنها تولید بلکه صادر هم می شود.

وی با وجود تحریم‌های فلج کننده اذعان داشت: بالاترین سطح توسعه در حوزه صنعت نفت را در دوره  ۱۰۰ ساله گذشته و دوم اینکه بالاترین فروش نفت در سال ۹۱ و ۹۲ را داشتیم که در واقع تحریم‌هارا کم اثر کرد.

کد خبر: ۷۴٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha