۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
چقدر خودروهای هوشمند در مقابل حملات سایبری مقاوم هستند؟
بازار در گفتگو با یک کارشناس بررسی کرد

چقدر خودروهای هوشمند در مقابل حملات سایبری مقاوم هستند؟

درکه، مدیر فنی یک شرکت فعال در زمینه اینترنت اشیا با اشاره به اینکه هیچ کدام از پروتکل‌ها نمی‌توانند ادعای امنیت ۱۰۰ درصدی را برای کاربرانشان داشته باشند گفت: با این حال در تمام دنیا سعی بر این است که حداکثر امنیت در فضای ابری برای حرکت خودروهای هوشمند فراهم شود.  

بازار؛ گروه خودرو: انتشار خبرهایی از تصادف‌های خودروهای هوشمند و خودران تسلا و ارائه گزارش‌هایی از نفوذ هکرها به حمل و نقل هوشمند این نگرانی را به وجود آورده است که چقدر این خودروها می‌توانند امن باشند و جلوی تصادفات جاده‌ای و جرح و مرگ‌های ناشی از آن را بگیرند. معضلی که به گفته کارشناسان نمی‌توان جلوی آن را به دلیل رد و بد شدن اطلاعات در فضای ابری به صورت ۱۰۰ درصد گرفت و هنوز خودروسازان بزرگ دنیا در تلاش هستند این دست از اختلالات را به حداقل برسانند.

مساله‌ای که در آینده صنعت خودرو با افزایش دامنه سرعت اینترنت و توسعه خودروسازی‌ها به ایران هم کشیده خواهد شد و فعالان این دو بخش از الان در حال مطالعه و بررسی و حتی کارهایی برای افزایش امنیت در این بخش هستند. مساله‌ای که در حاشیه جشنواره اینترنت اشیا در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی طی مصاحبه‌ای با فاطمه درکه، مدیر فنی شرکت مشاوره پیشروان سروش ابریشم به عنوان یکی از شرکای تجاری اپراتور رایتل در زمینه شهر هوشمند مورد بررسی قرار دادیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* بفرمایید شرکت شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و چه خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد؟
شرکت سروش و شرکت داده پردازی در خصوص پلت فرم های اینترت اشیا و نت ورک در بخش سخت افزار امکانات مختلفی را برای شرکت رایتل فراهم می کند. این شرکت امکاناتی که در اختیار قرار می دهد که دسترسی به اینترنت را در زمینه های مختلف فراهم کند.  

* یک مشکلی که در حوزه ارتباط خودرو با اشیا و یا اشیا با خودرو پلت فرم شهر هوشمند وجود دارد این است که سرعت انتقال داده ها خیلی کم است، با توجه به اینکه شما بر روی سخت افزار هم کار می کنید برای این مشکل چه کار کرده اید؟
برای خودروهای هوشمند بهترین راه حلی که در سطح دنیا وجود دارد استفاده از اینترنت ۵G و بالاتر است، هرچند هنوز استفاده از زیرساخت در کشور به طور کامل عمومی نشده و هنوز در مرحله سخت افزارها و بی تی اس ها است، اما برای خودرو موارد مختلفی وجود دارد که بخش مهم آن این است که خودروها باید به شیوه‌ای باشند که در یک مسیر مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته بخش دیگری هم هست که یک خودرو بتواند از طریق فضای ابری با خودرو دیگر صحبت کند.

برای خودروهای هوشمند بهترین راه حلی که در سطح دنیا وجود دارد استفاده از اینترنت ۵G و بالاتر است، هرچند هنوز استفاده از زیرساخت در کشور به طور کامل عمومی نشده است

همانطور که اشاره کردم برای دست یابی به این امکان بهترین زیرساخت اینترنت ۵G هست که هنوز نتوانسته ایم در ایران آن را پیاده سازی کنیم اما دنبال این هستیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم. در زمینه خودرو کار دیگری که می توان در حوزه شهر هوشمند انجام داد در بخش پارکینگ هوشمند است و اینکه مشخص شود در هر خیابانی چه تعداد خودرو عبور می کند. این نیاز به سرعت و پهنای باند بالایی در خصوص ارسال اطلاعات ندارد، رویکرد ما برای این بخش استفاده از پروتکل لوراوند است که همینجا هم تجهیزات آن را داریم.

هر دروازه می تواند ۱۵ کیلومتر در فضای خارج از شهر و دو تا سه کیلومتر در داخل شهر را پوشش دهد و از این طریق نیز می شود ورود  و خروج خودروها به یک محدوده معین را تعیین کرد که وارد، خارج و حتی اگر جریمه نیز به آن اختصاص داده شود را با استفاده از سنسوری که در خودروها نصب خواهد شد به پلت فرم اطلاع رسانی کرد که دیگر حتی نیاز به دوربین هم نباشد.

* یک سوال خیلی مهمی که وجود دارد این است که برای امنیت این‌ها قرار است چه اقداماتی انجام شود؟ بخصوص که اغلب شاهد انتشار گزارش‌هایی از هک خودروها و حتی تصادفاتی در نتیجه آن در عرصه بین المللی هستیم.  
در مورد مخابرات بی سیم نکته ای که وجود دارد که این است که هیچ پروتکلی که از این مخابرات استفاده می کند نمی تواند بگوید که من کاملا امن هستم چرا؟ چون شما اطلاعات را بر روی فضای ابری ارسال می کنید، البته پروتکل‌های مختلف راه حل هایی دارند که این امنیت را در سطح ارتباط سفارش دهنده و دروازه تا فضای ابری افزایش دهند. بخش دروازه که خودش از TCIP استفاده می کند پروتکل‌های مربوط به اینترنت و امنیتی اینترنتی را دارد.

در مورد مخابرات بی سیم نکته ای که وجود دارد که این است که هیچ پروتکلی که از این مخابرات استفاده می کند نمی تواند بگوید که من کاملا امن هستم چرا؟ چون شما اطلاعات را بر روی فضای ابری ارسال می کنید، البته پروتکل‌های مختلف راه حل هایی دارند که این امنیت را در سطح ارتباط سفارش دهنده و دروازه تا فضای ابری افزایش دهند

حالا برای پرتوکل لورا کاری که انجام می شود این است که می آیند از SHA۲۵۶ استفاده و کد گذاری کنند که شکستن این کد کار خیلی دشوار و وقت گیری است. با این حال باید این نکته را بدانیم که هیچ پروتکل مخابراتی در دنیا وجود ندارد که بگوید من کاملا امن هستم اما برای لورا که سفارش به شبکه ارسال می شود از طریق سرور این دستور شناسایی می شود که می تواند نوع آن OTAA یا AEP باشد. اگر مورد اول باشد در زمانی که دستور می خواهد به دروازه ورود و اطلاعات آن به سرور ارسال کند از داخل سرور شناسایی می شود. این نیز از طریق اطلاعاتی که در گذشته به سرور وارد کردیم و آن دستور را به عنوان یک دستور معتبر شناخته شده است.

روش ABP  هم یکبار به سرور شناسانده می شود و دیگر هر دستوری به آن اطلاعات ارسال کند شناخته شده است. البته ضعف این روش این است که ممکن است این دستور سوخته باشد و از دست رفته باشد، یک بدافزار با آن مشخصات بخواهد به سرور اطلاعات ارسال و در آن مشکل ایجاد کند.

* با این تفاسیر همانطور که شاهد هستیم شرکت خودروسازی تسلا هم تاکنون نتوانسته امنیت را برای تمام کاربرانش را فراهم کند، شرکت‌های دیگر هم که قصد دارند به این بخش ورود کنند هم با این چالش مواجه خواهند بود؟
بله، در کل هیچ پروتکلی وجود ندارد که بتوانید در آن کاملا امن باشید. اما روش هایی وجود دارد که خطر را کاهش می‌دهد اما امنیت ۱۰۰ درصد ایجاد نخواهد شد.

کد خبر: ۷۴٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha