۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
بررسی مزیت اصلی حذف «شورای رقابت» در قیمت گذاری
یادداشت؛

بررسی مزیت اصلی حذف «شورای رقابت» در قیمت گذاری

سمنان- «مجلس به حذف شورای رقابت در قیمت‌گذاری رأی داد و این امر می‌تواند دارای مزیت‌هایی باشد که ازجمله آن می‌توان ‏به امکان سهولت در خرید مردم در بازار خودرو اشاره کرد» این بخشی از یادداشت محمد عمودی کارشناس اقتصاد برای ‏بازار است‎.‎

محمد عمودی؛ بازار: در مصاحبه چند روز پیش در خبرگزاری بازار استان سمنان به یک نکته مهم در زمینه قیمت گذاری دستوری به خصوص در بازار خودرو و فولاد اشاره کردم آن هم موضوع دخالت‌های مکرر در قیمت گذاری و بروکراسی اجباری و دستوری امروز اما خبری روی خروجی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت که حاکی از تغییر در شرایط قیمت گذاری بود.

در خبرگزاری‌ها آمده است که بر اساس مصوبه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند. طبق مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود.

طرح جایگزین مجلس
از سوی دیگر مجلس یک آلترناتیو دیگر هم دارد یعنی به جای شورای رقابت، قرار است خودورهای ایرانی را در بورس هم عرضه کند. موضوعی که هدف آن کاهش دخالت‌ها در قیمت گذاری است اما به نظر می‌رسد دولت و مجلس که هر دویشان در تغییر شرایط قیمت گذاری دستوری نظر یکسان داشتند، هیچکدام به صورت رسمی و مجزا به این موضوع وارد نمی‌شوند هرچند مجلس قدم اول را جلو گذاشت و حذف شورای رقابت را پیشنهاد کرد.

بر اساس مصوبه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند

همانطور که کارشناسان اقتصادی نیز بیان کرده اند این طرح می‌تواند دسترسی مشتریان به خرید خودروی نو را تسهیل کند و با حذف دلالان از بازار، زیان خودروسازان را کاهش دهد از سوی دیگر نفع خوبی نیز برای مردم پدید می‌آید هر چند اگر مافیای خودرو بگذارد که واقعاً مردم خودروهای صفر را بخرند چرا که تعریف ما از مردم با تعریفی که مافیای خودرو از مردم دارد متفاوت است.

از این موضوع که بگذریم پرواضح است که اگر آنطور که مجلس در طرح خود ارائه کرده، فروش خودرو از کانال بورس کالا مورد موافقت شورای نگهبان نیز قرار گیرد و در واقع نهایی شود شورای رقابت دیگر دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری محصولات خودرویی نخواهد داشت.

ماحصل تغییرات
ماحصل این تغییرات اما چیست؟ به عبارت ساده کارشناسان این روزها معتقد هستند که با اقتصادی شدن تولید خودرو برای خودروسازان آنها می‌توانند اقدام به افزایش تولید کنند و با افزایش عرضه به بازار قیمت‌هایی که اکنون به عنوان قیمت حاشیه بازار وجود دارد، حذف خواهد شد. اما از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا این است که این روش سبب شفافیت در آمار تولید خودرو و مشخص شدن خریداران خواهد شد.

صادی شدن تولید خودرو برای خودروسازان آنها می‌توانند اقدام به افزایش تولید کنند و با افزایش عرضه به بازار قیمت‌هایی که اکنون به عنوان قیمت حاشیه بازار وجود دارد، حذف خواهد شد

موضوع مورد اشاره البته درست است اما نباید نسبت به یک موضوع هم بی تفاوت بود آن هم اینکه به هر روی ما تا شرایط متعادل و مناسب در بورس فاصله زیادی داریم هرچند حضور رئیس جدید بورس و تغییر درصدهای منفی و مثبت در سهام توانسته شرایط را کمی بهبود ببخشد اما هنوز شاهد دخالت‌های مستقیم دولتی در آن هستیم.

مراقب مافیا باشیم
این روزها موضوع واگذاری خودروها به بورس و حتی واگذاری استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه در حالی مطرح می‌شود که مردم دل خوشی از نوسانات شدید بورسی ندارند و دلیل آن را هم دخالت‌های دولتی در آن می‌دانند که مصداق بارز آن قیمت گذاری فولاد آن هم به شکل دستوری بود.

نباید نسبت به یک موضوع هم بی تفاوت بود آن هم اینکه به هر حال ما تا شرایط متعادل و مناسب در بورس فاصله زیادی داریم

اگر پروسه قیمت گذاری خودرو آنطور که مجلس مصوب کرده تغییر، شورای نگهبان آن را تأیید و به خوبی اجرا شود، امکان دارد که بتوانیم از این مدل موفق در دیگر بخش‌ها مانند صنایع فولادی، باشگاه‌های ورزشی و … نیز بهره ببریم هر چند بازهم تاکید می‌کنم که ابتدا باید دندان طمع مافیای خودرو را کشید همان مافیایی که سال‌ها است نمی‌گذارد طرح توقف تردد خودروهای ناایمن ایرانی در جاده‌های برون شهری، مصوب شود.

کد خبر: ۷۴٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha