۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
تغییر ساعت کاری بورس اصلی روسیه برای جذب سرمایه‌گذاران چینی

تغییر ساعت کاری بورس اصلی روسیه برای جذب سرمایه‌گذاران چینی

بورس مسکو قرار است از ماه مارس برای جذب سرمایه‌گذاران چینی، معاملات ارز و مشتقات خود را سه ساعت زودتر آغاز کند.

به گزارش بازار به نقل از چین نگار، بدین ترتیب معاملات بورس مسکو از هفت صبح تا نیمه‌شب به وقت مسکو ادامه خواهد داشت زیرا این بورس قصد دارد بیشتر ساعات بیداری کشورهای شرق روسیه را پوشش دهد.

این تصمیم بورسی، آخرین تصمیم از سری تلاش‌های مسکو و پکن برای ارتقای تجارت بین دو کشور است که در طول تاریخ قول‌های زیادی داده‌اند اما بسیار اندک اجرایی شده‌اند.

برنامه‌های وام‌های کلان توسط شرکت‌های روسی با استفاده از اوراق قرضه موسوم به اوراق قرضه پاندا که به یوآن چین منتشر شده‌اند، رو به افول است و تاکنون فقط یک مورد عمده صادر شده است.

ایگور ماریچ، مدیر توسعه بورس مسکو در این باره گفت: رشد حجم تجارت یوآن در برابر روبل یک هدف بلندمدت روسیه و چین است.

روزانه حدود ۳۰ میلیارد دلار معاملات با روبل در بازارهای جهانی ارز انجام می‌شود که اکثراً در برابر دلار قرار دارند. تقریباً ۲۵ درصد از معاملات روزانه روبل در بورس مسکو انجام می‌شود.

طی پنج سال گذشته، معاملات با روبل و یوآن در بورس مسکو ۲۷ درصد افزایش یافته است، اما هنوز هم نسبت به معاملات دلار پایین است. سال گذشته ارزش معاملات بین روبل و یوآن ۹۸۶ میلیارد روبل بود در حالی که ارزش معاملات بین روبل و دلار ۲۶۶٫۶ تریلیون روبل بود.

ماریچ گفت: ما امیدواریم که افزایش ساعت معاملات سبب جذب تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران چینی به بورس مسکو شود.

تلاش‌ها برای توسعه بازار تبدیل مستقیم یوآن به روبل بیش از یک دهه پیش آغاز شد، زمانی که بانک مرکزی روسیه و بانک خلق چین توافق کردند برای ایجاد بازار تجارت مستقیم ارزهای داخلی خود با یکدیگر همکاری کنند.

افزایش تنش‌ها بین روسیه و اقتصادهای بزرگ در غرب، سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دشوار کرده است. در همین زمان، روسیه از نظر سیاسی به چین نزدیک‌تر شده است که مشتاق افزایش استفاده از یوآن در صحنه بین‌المللی است.

ماریچ گفت: ما بسیار مشتاق هستیم که محصولات خود را متنوع کنیم و توجه زیادی به توسعه تجارت یوآن و یورو در برابر روبل داریم.

طبق آخرین داده‌های بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، ۸۸ درصد از معاملات روزانه ارز ۶٫۶ تریلیون دلاری جهان در یک طرف معامله خود دلار را می‌بینند.

حجم معاملات ارز در بورس مسکو در ژانویه به طور متوسط ۱٫۲ تریلیون روبل بود و معاملات نقدی در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشت.

کد خبر: ۷۴٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha