۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
دلال‌ها با عرضه اندک سبب گرانی پرتقال و سیب شده‌اند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دلال‌ها با عرضه اندک سبب گرانی پرتقال و سیب شده‌اند

نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با ابراز تأسف از نقش پر رنگ دلال‌ها در گرانی سیب و پرتقال گفت: زحمت اصلی را تولیدکننده و باغدار در تهیه مرکبات می کشد اما دلال‌ها منفعت اصلی را می‌برند.

به گزارش بازار، رحمت الله نوروزی با تصریح بر اینکه علت گرانی مرکبات دلال ها و عدم وجود نظارت است، گفت: قیمت مرکبات را در مزرعه از کشاورز حدود سه هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می کنند اما در بازار چند برابر قیمت به فروش می رسانند و دلیل آن هم توزیع اندک و با تأخیر است.

وی با تأکید بر ضرورت بازگشت به اساسنامه شرکت های تعاونی روستایی بیان کرد: هم در دهه ۴۰ و هم در دهه ۵۰ این اساسنامه ها مصوب و اجرا شدند. در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردم باغدار هزینه های زیادی انجام می دهد و در یک سال اخیر قیمت آب، برق، حمل و نقل و همه بخش ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین باغدار با قیمت های فعلی عملاً سودی نمی کند و نمی تواند معاش خود را تأمین کند. به همین جهت ضروری است شرکت تعاونی روستایی در محصولات کشاورزی و باغی نقش ایفا کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از نقش پر رنگ دلال ها تصریح کرد: کسی که تلاش کرده است سیب و پرتقال به بازار ارائه شود و به دست مصرف کننده برسد تولید کننده و باغدار است اما دلالی که این میوه را در سردخانه نگه می دارد تا در نزدیکی عید عرضه و سود کند منفعت اصلی را می برند.

وی افزود: فلسفه میدان تره بار این است که تولید کننده مستقیم محصولات خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهد اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و این میدان و عرضه کنندگان آن در اختیار افراد مشخصی است. اساسنامه تعاونی روستایی در صورتی که اجرا شود می تواند این معضلات را رفع کند زیرا شرایط فعلی به هیچ وجه به سود تولید کننده و مصرف کننده نیست.

کد خبر: ۷۴٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha