۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
 احتمال تقویت تجارت ایران-قطر تا سطح یک میلیارد دلار
کارشناس حوزه بین الملل اعلام کرد

احتمال تقویت تجارت ایران-قطر تا سطح یک میلیارد دلار

شهیدی، کارشناس حوزه بین الملل بیان کرد: اخیرا مباحثی مطرح شده تا روابط تجاری ایران و قطر به سطح یک میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش بازار، فرزان شهیدی درباره دیدار مقام قطری با محمدجواد ظریف گفت: قطر در بین کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کشورهایی است که مناسبات پایداری با ایران داشته و دارد و این روابط در سال ۲۰۱۷ وارد مرحله ای جدید شد.

وی افزود: دولت قطر با همسایگان خود بویژه عربستان سعودی دچار تنش بود و از سوی چند کشور عربی تحریم بود و قطع رابطه میان آنان واقع گشت که فرصتی برای تحکیم روابط با تهران بود.

شهیدی از کمک های جمهوری اسلامی به قطر در مقطعی حساس سخن گفت و افزود: ایران کمک های اقتصادی برای قطر داشت و روابط دو کشور تحکیم شد.

وی در عین حال ارقام مطرح شده در حوزه تجارت دو کشور را غیر قابل توجه خواند و عدد ۳۰۰ میلیون دلار را بدین منظور اعلام کرد و گفت: مراودات تجاری دو طرف اندک است که در مقایسه با امارات یا عراق رقمی بسیار ناچیز می باشد.

شهیدی علت را کوچک بودن قطر و عدم کشش بازار این کشور عنوان کرد و افزود: شاید لازم باشد با توجه به مناسبت خوب سیاسی، حوزه تجاری نیز با قطر توسعه یابد و اخیرا مباحثی مطرح شده تا این روابط به سطح یک میلیارد دلار در سال برسد.

این تحلیلگر حوزه غرب آسیا خاطرنشان کرد: قطر اعتنایی به کشورهای حوزه خلیج فارس درباره قطع روابط با تهران نکرد و امروز نیز که این کشورها آشتی کردند دیگر خبری از چنی شروطی نیست و لذا عربستان عقب نشینی کرده است و تلویحا پذیرفته مناسبات قطر و ایران ادامه یابد.

شهیدی خاطرنشان کرد: برخی اعلام کرده اند سفر مقام قطری حاوی پیامی از سوی عربستان و یا میانجی گری میان ایران و امریکاست و این کشور سعی دارد میانجی گری بین ایران و عربستان را شکل دهد که البته این خبر به شکل رسمی تایید نشده است.

وی افزود: این گمانه زنی ها از سوی رسانه ها مطرح شده است.

شهیدی بیان کرد: این سفرها مقدمه ای برای دورنمای روشن در روابط تجاری میان ایران و قطر می باشد.

وی گفت: قطر نسبت به محور مقاومت چرخشی نداشته و سیاست این کشور سنتی است که هنوز هم دنبال می شود.

شهیدی ادامه داد: قطر هم مانند سایر کشورهای عربی در پی نقش آفرینی در منطقه است و ظرفیت هایی در ابعاد اقتصادی دارد و این کار را امارات هم صورت می دهد ولی به دلیل رابطه با عربستان سعی دارد علیه محور مقاومت اقدام نماید.

کد خبر: ۷۴٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha