۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
 دومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن آسترازنکا روی افراد ۶ تا ۱۷ سال شروع شد
به دنبال انتشار خبر تایید واکسن در سازمان بهداشت جهانی؛

دومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن آسترازنکا روی افراد ۶ تا ۱۷ سال شروع شد

واکسن تولیدی شرکت آسترازنکا به دلیل قیمت پایین و شرایط نگهداری ساده یکی از گزینه های خوب دنیا برای مقابله با کرونا است. اخیرا سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید کرده است و در روز گذشته خبر از شروع دومین مرحله از آزمایشهای بالینی روی افراد ۶ تا ۱۷ سال منتشر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از واکسن هایی که دنیا برای مقابله با کرونا روی آن حساب کرده است، واکسن تولید شرکت استرازنکا است که در کشورهای مختلفی تولید و مصرف شده است و اخیرا سازمان بهداشت جهانی هم این واکسن را برای استفاده اضطراری تایید کرد.

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد نشان می دهد این واکسن در مقابل نوع جهش یافته انگلیسی مقاوم است و کارایی بالایی دارد ولی نکته مهم تر تاثیر آن در کاهش انتقال ویروس است. این مطالعات تایید کرده است که واکسن تا ۶۷ درصد مانع از انتقال ویروس می شود و تا ۷۲ درصد از بروز بیماری شدید در افراد جلوگیری می کند و هیچ یک از افراد دریافت کننده واکسن در اثر ابتلا به ویروس بستری نشده اند و جانشان را از دست نداده اند.

 وزارت بهداشت کشوربریتانیا با اشاره به این گزارش اعلام کرد:«کاهش شانس انتقال ویروس کرونا بعد از دریافت واکسن خبر بسیار خوبی است و می تواند زمینه را برای بازگشت زندگی به شرایط عادی را فراهم کند.» او با اشاره به این مطلب که تا کنون بالغ بر ۱۵ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است گفت: «واکسیناسیون علیه کرونا پروژه ای بسیار اثر گذار بود و باعث شد تا نرخ ابتلا و بستری  و مرگ ناشی از کرونا در کشور تنزل پیدا کند. بدون شک با افزایش شمار افراد واکسینه شده می توان انتظار داشت که همه گیری به پایان یابد.»

توصیه جدید برای فاصله بین دو دوز واکسن آسترازنکا چیست
 در ابتدای عرضه واکسن به بازار در مورد ضرورت تزریق واکسن در فاصله ۲۸ روز تاکید شده بود ولی مطالعات تکمیلی نشان داد زمانی که دوز دوم در فاصله ۱۲ هفته از دوز اول یعنی سه ماه بعد تزریق شود، کارایی و اثر بخشی واکسن بیشتر خواهد بود.

به همین دلیل است که امروزه در اغلب کشورهای دنیا توصیه می شود این واکسن با فاصله ۳ ماه تزریق شود و در استرالیا که روز گذشته این واکسن را تایید کرد هم توصیه شده است که دو دوز واکسن با فاصله ۳ ماه تزریق شود شود.

نکته مهم این است که فاصله سه ماهه بین دو دوز تزریقی واکسن این امکان را می دهد که در فاصله زمانی کوتاه تری ، شمار بیشتری از مردم واکسن را دریافت کنند که خبر بسیار خوبی است. البته خبرهایی در مورد ترکیب واکسن ها  نیز منتشر شده است که تا کنون اجرای این طرح توسط سازمان های جهانی تایید نشده است و بیشتر جنبه مطالعاتی دارد ولی بسیاری از کارشناسان و دانشمندان این حوزه در مورد کارایی بالای ترکیب واکسن ها صحبت کرده اند و بر آن صحه گذاشته اند.

 مطالعه کارایی واکسن روی افراد ۶ تا ۱۷ سال
اما مساله مهم این است که واکسن های موجود تنها می تواند به افراد بالاتر از ۱۸ سال تزریق شود و با توجه به اینکه هم اکنون این گروه در معرض بیماری قرار دارند، باید واکسنی برای مقابله با ویروس در این افراد وجود داشته باشد.

اغلب شرکتهای تولید کننده واکسن در ماه های اخیر مطالعه روی نوجوانان را شروع کرده اند  و مطالعات اولیه شرکت آسترازنکا روی نوجوانان هم نشان از بی خطر بودن واکسن برای آنها دارد ولی هیچ شرکتی روی کودکان مطالعه نکرده است.

 در روز گذشته مدیر عامل شرکت استرازنکا اعلام کرد که مطالعات روی افراد ۶ تا ۱۷ سال در خارج از بریتانیا تکمیل شده است و حال این پروژه در داخل بریتانیا اجرا می شود . طبق این طرح ۳۰۰ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۷ سال در دومین مرحله از آزمایشهای بالینی در بریتانیا شرکت خواهند کرد که ۲۴۰ نفر از آنها واکسن و بقیه پلاسیبو- مایع بی خطر- را دریافت خواهند کرد. هدف این کار بررسی سطح آنتی بادی های موجود در بدن کودکان  و نوجوانان بعد از دریافت واکسن است.

 قرار بر این است شرکتهای فایزر،مدرنا و جانسون و جانسون از بهار مطالعه روی کودکان و نوجوانان را شروع کنند. البته شماری از آنها مطالعه روی ۱۲ تا ۱۷ سال را آغاز کرده اند ولی هنوز ازمایشی روی تاثیر واکسن روی سنین پایین تر انجام نشده است.

دکتر ادوارد شرودر در این مورد می گوید: «واکسیناسیون کودکان و نوجوانان برای ایجاد ایمنی جمعی در برابر کرونا ضروری است . البته باید در نظر داشت زمانی که معلمان و کادر مدارس واکسینه شده باشند و تمامی بزرگسالان واکسن را دریافت کرده باشند، خطری کودکان را تهدید نکند ولی اگر واکسنی کارا برای این گروه سنی هم تولید شود، دریافت واکسن گزینه بسیار خوبی است.»

کد خبر: ۷۴٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha